Mobilos låst eller?
Fra : Per Nielsen

Dato : 23-08-05 10:12

Hejsa.

Jeg har overtaget en brugt Nokia 3200 (har ikke haft mobilos før). Ejeren
ved ikke om den er simlåst. Det første abonnement var hos Debitel, og nu er
abonnementet ved at løbe ud hos Telia.

Når Teliaabonnementet udløber (en af de nærmeste dage), har jeg tænkt mig at
ryge på Unotel. Er der nogen måde hvorpå jeg selv kan checke om mobilen er
simlåst? Skal jeg tage kontakt til Telia for at få det ordnet, eller er det
bare at sætte et nyt simkort i fra Unotel og så kører det?

Jeg har valgt Unotel pga. de lave priser (doh!), og skal mest bruge mobilen
til SMS og en sjælden gang ringe til en anden mobil. Fra fastnet til mobil
er jo ***dyrt.

Fra : Kasper Bøggild

Dato : 23-08-05 10:17

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> wrote in message
> Jeg har overtaget en brugt Nokia 3200 (har ikke haft mobilos før). Ejeren
> ved ikke om den er simlåst. Det første abonnement var hos Debitel, og nu
> er abonnementet ved at løbe ud hos Telia.

Hvis telefonen både har været brugt hos Debitel og Telia tidligere kan du
roligt gå ud fra at den ikke er simlåst.
--
Kasper Bøggild
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC"

Fra : Per Nielsen

Dato : 23-08-05 10:39

Kasper Bøggild wrote:
> Hvis telefonen både har været brugt hos Debitel og Telia tidligere
> kan du roligt gå ud fra at den ikke er simlåst.

Jeg havde det svagt på fornemmelsen, derfor omtalen af de tidligere
abonnementer. Sådan er det at være nybegynder, takker

Fra : Per Nielsen

Dato : 23-08-05 10:48

Kasper Bøggild wrote:
> Hvis telefonen både har været brugt hos Debitel og Telia tidligere
> kan du roligt gå ud fra at den ikke er simlåst.

Så hvis en mobil har haft mere end 1 abonnement/operatør vil den altid bære
unlocked? Det er simpelthen en nødvendighed for at kunne skifte operatør?
Eller er der visse specialtilfælde, hvor man igen kunne forestille sig at
den blev locked? Er det en del af mobilen's hard- og/eller softwareware
(firmware?), eller ligger det i simkortet (som bliver skiftet ved
operatørskift)?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-08-05 11:23

Per Nielsen skrev:

>Så hvis en mobil har haft mere end 1 abonnement/operatør vil den altid bære
>unlocked?

Jeg skelner mellem SIm-låst og locked, men jeg ved ikke om alle
skelner på samme måde. Der er i hvert fald to slags låse.

En mobil kan være låst til en udbyder. Så kan den kun bruge
simkort fra ham. Jeg ved ikke hvordan det ytrer sig for jeg har
kun købt ulåste telefoner.

Når jeg sætter simkort i en mobil, låser jeg den selv til lige
netop det simkort. Det er en lås som kun jeg kan låse op (eller
en der er inde og rode i 'bios' eller hvad de dybe lag nu hedder
på en mobil). Det gør jeg foor at gøre det besværligt for en evt.
tyv.

>Det er simpelthen en nødvendighed for at kunne skifte operatør?

Ja, at den ikke er låst til en udbyder.

Hvis den var låst til simkortet, ville ejeren vide det og
fortælle dig det, og som sagt viser det at den har kørt med to
udbydere, at den heller ikke er låst på den måde.

> [...]
>den blev locked? Er det en del af mobilen's hard- og/eller softwareware
>(firmware?), eller ligger det i simkortet (som bliver skiftet ved

Lås til udbyderne ligger på et lag som man normalt ikke har
adgang til som bruger. Det kræver nogle kabler og programmer som
bl.a. unlockerne har foruden naturligvis udbyderne.

Lås til simkortet sættes og slettes via menuerne og en kode man
selv vælger.

--
Bertel

Fra : Per Nielsen

Dato : 23-08-05 12:16

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
>
> En mobil kan være låst til en udbyder. Så kan den kun bruge
> simkort fra ham. Jeg ved ikke hvordan det ytrer sig for jeg har

Dvs. at mobilen godt kan være låst til Telia som udbyder, men ikke er
simlåst? Det finder jeg ud af ved at prøve med et andet simkort til anden
udbyder? Det er den eneste måde at finde ud af det på?

> [...]
> en der er inde og rode i 'bios' eller hvad de dybe lag nu hedder
> på en mobil). Det gør jeg foor at gøre det besværligt for en evt.

Oki.

> [...]

> adgang til som bruger. Det kræver nogle kabler og programmer som
> bl.a. unlockerne har foruden naturligvis udbyderne.

Og det er så det jeg mangler at finde ud af

> Lås til simkortet sættes og slettes via menuerne og en kode man
> selv vælger.

Så _tror_ jeg at jeg er ved at være med

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-08-05 14:48

Per Nielsen skrev:

>Dvs. at mobilen godt kan være låst til Telia som udbyder, men ikke er
>simlåst?

Ja (men pas på med ordet "simlåst" - det bruges forskelligt).

>Det finder jeg ud af ved at prøve med et andet simkort til anden
>udbyder? Det er den eneste måde at finde ud af det på?

Hvis du kan bruge den sammen med et vilkårligt andet simkort, er
mobilen ikke låst til sit simkort (den lås jeg altid sætter).

Hvis du kan bruge den med et simkort fra en anden udbyder, er den
ikke udbyderlåst (det var måske et bedre ord?).

--
Bertel

Fra : Per Nielsen

Dato : 23-08-05 15:14

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
>
> Hvis du kan bruge den med et simkort fra en anden udbyder, er den
> ikke udbyderlåst (det var måske et bedre ord?).

Så er det vist skåret ud i pap Jeg har tænkt mig at skifte fra Telia til
Unotel. Skulle mobilen vise sig at være udbyderlåst, er det vel Telia jeg
skal kontakte for at få den låst op? (sorry, still newbie...)

Fra : Max

Dato : 23-08-05 10:18

Hej Per

> simlåst? Skal jeg tage kontakt til Telia for at få det ordnet, eller er
det

Står der ikke en lige ved siden af dig du lige kan låne et simkort af,
hvis det køre er den ikke simlåst.

Mvh Max

Fra : Per Nielsen

Dato : 23-08-05 10:41

Max wrote:
> Står der ikke en lige ved siden af dig du lige kan låne et simkort af,
> hvis det køre er den ikke simlåst.

Ikke lige nu og her. Jeg har mulighed for det lidt senere, men Kasper har
overbevist mig om at den ikke er simlåst. Takker til jer begge

Fra : Cox

Dato : 23-08-05 11:09

On Tue, 23 Aug 2005 11:40:49 +0200, Per Nielsen wrote:

> Ikke lige nu og her. Jeg har mulighed for det lidt senere, men Kasper har
> overbevist mig om at den ikke er simlåst. Takker til jer begge

Skulle telefonen alligevel mod forventning vise sig at være låst kan langt
de fleste Nokia modeller låses op gratis. Det kræver blot at du kender
telefonens IMEI-nummer samt det selskab den er låst til. Se f.eks. her:

http://www.fluii.dk/?vindue=1

Men som andre er inde på; hvis telefonen er købt hos Debitel og virker med
et Telia-kort kan du være ret sikker på at den ikke er låst...

Fra : Per Nielsen

Dato : 23-08-05 11:19

Cox wrote:
> http://www.fluii.dk/?vindue=1

Jeg prøvede på et tidspunkt med to forskellige koder, men fik med begge en
fejlmeddelelse. Kan det tyde på at den så ikke er låst?

> Men som andre er inde på; hvis telefonen er købt hos Debitel og
> virker med et Telia-kort kan du være ret sikker på at den ikke er
> låst...

Jeg tror det efterhånden