En usandsynlig historie. Om læreres
Fra : Per Rønne

Dato : 09-09-05 06:26

I dagens kronik i Jyllandsposten kan man på:

http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3251712

læse at en professor Steen Hildebrandt fra Århus {Handelshøjskole?}
ønsker at afskaffe 13-skalaen ikke med den nye internationale 12-skala,
men med et mylder af forskellige skalaer, noget der vil gøre det uhyre
vanskeligt at kommunikere karaktererne mellem forskellige grupper. Tal
siger nu engang mere end ord.

Kronikken virker dog noget utroværdig. Læs blot følgende citat:

==
For nogle år siden var jeg censor ved en eksamen på Handelshøjskolen i
København. Det var sidste fag, og den studerende, der kom ind til dagens
sidste eksamination, skulle have et 6-tal for at bestå eksamen. Det
vidste han, og det vidste vi. Eksaminanden fik sit spørgsmål og gik i
gang med at fortælle. Da der var gået fem minutter, standsede den
studerende op og stillede på sin vidunderlige Nørrebro-dialekt
spørgsmålet: Hvor meget er jeg oppe på nu? Professor Bjarke Fog, der
eksaminerede, svarede: De kan roligt fortsætte.
==

til lærerne, men det gjaldt kun op til omkring 1970, og kun i folke- og
gymnasieskolen. Derefter var det gensidigt »du«.

Jeg har læst at i 50erne insisterede studenterne på at sige »De« til
professorerne, også selv om de opfordrede dem til at sige »du«. Hvordan
professorerne tiltalte studenterne, aner jeg ikke, men da jeg var i
Berlin i revolutionsåret 1989 {men i påsken, for det hele startede} fik
jeg at vide af nogle studenter, at man sagde »du« til studenterne, også
fra andre universiteter, men at studenterne sagde »De« til deres lærere;
altså den samme dualitet som vores dansklærer i gymnasiet insisterede
på, sikkert indtil hun gik på pension.

Men jeg har altså aldrig oplevet en dansk universitetslærer som sagde
»De« til en student, og jeg historien virker derfor - utroværdig.

FUT dk.kultur.sprog.

I øvrigt er jeg tilhænger af at vi beholder den gammelkendte 13-skala.
--
Per Erik Rønne