Universitetslektor ønsker at fremme segreg~
Fra : Per Rønne

Dato : 09-09-05 02:56

I dagens Information kan man på:

http://www.information.dk/InfWebsite/FremvisningPHP/Common/Information.p
hp?pShow=Ritzau/RitArtVis.php&pRitVis=149432

se følgende kortfattede Ritzau-telegram:

==
Arabisk og tyrkisk som officielle minoritetssprog

Arabisk og tyrkisk bør have officiel status som minoritetssprog i
Danmark på linje med færøsk, grønlandsk og tysk. Det mener Helle Lykke
Nielsen, der er lektor i mellemøststudier ved Syddansk Universitet.

- Der er tre gange så mange sprogbrugere af arabisk og tyrkisk som af de
nuværende minoritetssprog, og der kommer flere og flere af dem. Vi skal
se de mange arabisk- og tyrkisktalende som en gave til vores lille
samfund, siger Helle Lykke Nielsen.

Med et officielt stempel som minoritetssprog vil arabisk og tyrkisk få
en højere status og samtidig fremme integrationen af de tosprogede,
mener lektoren.
/ritzau/
==

Hvordan hun kan få sig til at se et stempel som »officielt sprog« til
arabisk og tyrkisk som værende et »integrationstiltag« må guderne vide.
Tværtimod vil det da bremse en udvikling i rette af at /dansk/ bliver
indvandrernes modersmål, og fremme opbygningen af parallelle samfund.
Indvandrerne skal naturligvis integreres /ind i/ det danske samfund, med
henblik på at de med tiden /assimileres/.

Hun er og bliver en tilhænger af /segregation/, det der på afrikaans
kaldes /apartheid/. Separat udvikling.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 09-09-05 09:55

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message
> [...]
> henblik på at de med tiden /assimileres/.
>
> Hun er og bliver en tilhænger af /segregation/, det der på afrikaans

Måske. Jeg tror ikke vi får noget der ligner assimilering, som det skete med
jøderne i DK, - deres historie vil man jo nu til at lære af. Tiden er jo
helt anderledes, jøderne havde ikke et hjemland, og kunne ikke vende en
parabol mod det eller foretage lange ferierejser dertil, - og jøderne
giftede sig ind i den lokale befolkning. Derudover er tyrkere og arabere jo
utrolig stolte over deres store nationer, af forskellige grunde, tyrkerne
pga deres nationalisme, araberne pga arabisk som Guds sprog og helligdommene
i S.A.
De eneste, som jeg tror kan tænkes at blive assimileret, er folk fra de små
nationer på Balkan, og måske nogle få andre folkeslag ud over
vesterlændinge, som jo ikke har svært ved at optage den lokale kultur her.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-09-05 10:32

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> De eneste, som jeg tror kan tænkes at blive assimileret, er folk fra de små
> nationer på Balkan, og måske nogle få andre folkeslag ud over
> vesterlændinge, som jo ikke har svært ved at optage den lokale kultur her.

Ja, det er jo hverken vietnamesere eller kinesere, der er problemer med.
--
Per Erik Rønne

Fra : Snurrberget

Dato : 09-09-05 16:23

Per Rønne wrote:

> Ja, det er jo hverken vietnamesere eller kinesere, der er problemer med.

Der var også en hel del polakker som bosatte sig for mange år siden.
Mig bekendt er de da faldet pænt til.

- cep

Fra : Knud Larsen

Dato : 09-09-05 16:48

"Snurrberget" <snurrberget@yahoo.com> wrote in message

> Der var også en hel del polakker som bosatte sig for mange år siden.
> Mig bekendt er de da faldet pænt til.

De er assimileret, lige som andre små grupper plejer at blive det. Problemet
kommer når der er for mange af én etnisk gruppe, og især når denne gruppe
har en ikke-blandbar religion.

Fra : Snurrberget

Dato : 10-09-05 01:02

Knud Larsen wrote:

> "Snurrberget" <snurrberget@yahoo.com> wrote in message

<snip>

> De er assimileret, lige som andre små grupper plejer at blive det.

>Problemet kommer når der er for mange af én etnisk gruppe, og især når
denne gruppe
> har en ikke-blandbar religion.

Nok ikke helt forkert.
Muslimer, og måske især arabere, er eet folk (i følge deres religion).
Da kulturen ikke lader sig adskille fra troen står vi (i eks. DK) med et
lidt underligt problem:
En gruppe mennesker der via deres kultur er undertrykt per vestlig
definition af undertrykkelse, men som ikke for alt i verden vil frelses
fra samme undertrykkelse, i hverfald ikke af kristne eller vantro
vesterlændinge som pr. def har undertrykt de arabiske lande siden engang
i 1800 tallet.
Og hvis du syntes at det lyder mystisk at nogen kan tage mere end 100 år
gammel historie alvorligt på dét niveau, kan jeg kun anbefale et gensyn
med politikere og talsmænd fra balkan i de omtumlede 80'ere og 90'ere
(altså i det sidste århundrede).

- cep

Fra : Knud Larsen

Dato : 10-09-05 08:55

> [...]
> gammel historie alvorligt på dét niveau, kan jeg kun anbefale et gensyn
> med politikere og talsmænd fra balkan i de omtumlede 80'ere og 90'ere

Det lyder mystisk, men er et faktum i masser af lande, - og man tager jo
mere end tusind år gammel historie alvorlig, for ikke at tale om tusind år
gamle myter. Fx bruger ellers tilsyneladende helt normale politikere
Profetens rejse på en bevinget hest til Jerusalem, som "argument" for at
byen tilhører muslimerne, og den stor amerikanske paraplyorganisation for
muslimer, CAIR, har "beskyldt" Daniel Pipes for ikke at ville tro på
historien om hesten. Der *står* iøvrigt slet ikke Jerusalem - al Quds noget
sted i Koranen, det er noget man har opfundet senere, men det er altså
brændfarlig "fakta", som påvirker dagens politik, for selv veluddannede
muslimer.

Fra : Trans

Dato : 09-09-05 19:29

Per Rønne citerede:
> [...]
> Danmark på linje med færøsk, grønlandsk og tysk. Det mener Helle Lykke
> Nielsen, der er lektor i mellemøststudier ved Syddansk Universitet.

Hvorfor så ikke også urdu, farsi og somalisk?

> ==

> Hvordan hun kan få sig til at se et stempel som »officielt sprog« til
> arabisk og tyrkisk som værende et »integrationstiltag« må guderne vide.

Ja, hun må have spist søm.

> Hun er og bliver en tilhænger af /segregation/, det der på afrikaans
> kaldes /apartheid/. Separat udvikling.

Ja, det er, hvad det kaldes. Information er tilhænger af apartheid.

Bent

Fra : Egon Stich

Dato : 09-09-05 18:57

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> henblik på at de med tiden /assimileres/.
>
> Hun er og bliver en tilhænger af /segregation/, det der på afrikaans

Det er jo hverken første eller sidste gang, vi ser tågesnak fra
akademikere...
De har jo, som bekendt læst sig til, hvad resten ved...
Men når det efterhånden kniber med læsefærdigheden, får vi sælsomme sager at
se...
Og stadig vil de tages alvorligt...

MVH
Egon

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-09-05 17:47

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en
meddelelse news:mewUe.25$Gb4.0@news.get2net.dk...

> [...]
> De har jo, som bekendt læst sig til, hvad resten ved...
> Men når det efterhånden kniber med læsefærdigheden, får vi

Misundelse er en grim ting!

Hvis det piner dig at du ikke selv blev akademiker, så har
du da chancen endnu - men det kræver naturligvis en alvorlig
indsats og ikke blot surhed over at andre har opnået det, du
selv går og drømmer om.

--
ahw

Fra : Egon Stich

Dato : 10-09-05 19:41

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du da chancen endnu - men det kræver naturligvis en alvorlig
> indsats og ikke blot surhed over at andre har opnået det, du

Misundelse?

MVH
Egon

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-09-05 09:12

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en
meddelelse news:PUFUe.612$mb4.71@news.get2net.dk...

> Misundelse?

Hvad vil du ellers kalde det, når du skriver noget om at
akademikere har læst sig til det vi andre ved - og så i
øvrigt give udtryk for et ubændigt akademikerhad?

Jeg har rost et tidligere indlæg fra dig, og det står jeg
ved, men jeg synes ikke at man skal nedgøre folks
uddannelse - det er simpelthen ikke fair.. - og jo, jeg
kender da godt "vittigheden" om den verdensfjerne
akademiker, men det er et ynkeligt forsøg på at fremme egne
synspunkter ved at nedgøre andre.

--
ahw

Fra : Knud Larsen

Dato : 11-09-05 09:25

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote in message

> [...]

> fair.. - og jo, jeg kender da godt "vittigheden" om den verdensfjerne
> akademiker, men det er et ynkeligt forsøg på at fremme egne synspunkter

Og nu er det jo efterhånden sådan, at mange akademiske uddannelser kun er en
grad over en gammel realeksamen, især sådanne som de pædagogiske, hvor vist
ingen nogen sinde er dumpet.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-09-05 11:32

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> Og nu er det jo efterhånden sådan, at mange akademiske uddannelser kun er en
> grad over en gammel realeksamen,

Nah, deeen er nu for langt ude.

> især sådanne som de pædagogiske, hvor vist ngen nogen sinde er dumpet.

Kender du da til dumpe- og frafaldsprocenterne for stud.mag.er i
pædagogik?

http://www.paedagogik.ku.dk/?tekst=lille
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-09-05 12:25

> Nah, deeen er nu for langt ude.

> Kender du da til dumpe- og frafaldsprocenterne for
> stud.mag.er i
> pædagogik?
>
> http://www.paedagogik.ku.dk/?tekst=lille

hvor stor er den? jeg har ikke ud fra dit link kunnet komme
det spørgsmål videre.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 11-09-05 13:08

> [...]

> meddelelse

> hvor stor er den? jeg har ikke ud fra dit link kunnet komme

Jeg aner det ikke, men nu var det jo Knud Larsen der påstod at
akademiske pædagoger havde meget lave frafalds- og dumpeprocenter.
Personligt tror jeg at de ligger på det samme som andre humanistiske
uddannelser, hvilket vil sige: tårnhøje frafaldsprocenter. Mindst
omkring de 50.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-09-05 13:38

> [...]
> humanistiske
> uddannelser, hvilket vil sige: tårnhøje frafaldsprocenter.
jeg kender ikke til disse procenter og læser ikke
Thorkilds udgydelser, da jeg finder hans facon og stil
usympatisk og monoman. I det hele taget ønsker jeg ikke at
deltage i debatter, hvor jeg bliver personligt svinet til,
ligesom jeg blokerer alle fremmedhaderne for stedse - det
giver en større ro her i gruppen.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 11-09-05 13:41

Arne H. Wilstrup <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote:

> I det hele taget ønsker jeg ikke at deltage i debatter, hvor jeg bliver
> personligt svinet til

Det er da fuldt ud forståeligt.

> ligesom jeg blokerer alle fremmedhaderne for stedse

Ja, der er en del her der går fuldstændigt over gevind.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 11-09-05 17:34

> Det er da fuldt ud forståeligt.

Det er det nemligt, - Arne vil kun deltage, når det er ham selv, som fx
hævder at Tom L. har trukket sin uddannelse i en automat.

> Ja, der er en del her der går fuldstændigt over gevind.

Det er der, fx kalder Arne de frihedskæmpende muslimer i Tjetjenien for
"muslimske horder", det er rystende, han burde kill-file sig selv.

Fra : morten sorensen

Dato : 11-09-05 11:27

Egon Stich wrote:

> Det er jo hverken første eller sidste gang, vi ser tågesnak fra
> akademikere...
> De har jo, som bekendt læst sig til, hvad resten ved...

Du aner tydeligvis ikke hvad der forventes af en akademiker.

På de fleste videregående uddannelser er formålet at tilegne sig en
arbejdsmetode - ikke blot at læse bøger. Det er jo netop af denne grund
at akademikere nok er den mest fleksible arbejdskraft der findes.

Den naturvidenskabelige metode skal læres ved at bruge den i praksis;
den kan man ikke blot læse sig til. Og den er ikke noget 'resten ved'
allerede.

--

morten sorensen