Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rawproblemer igen...
Fra : mail_FJERNDETTE@ezbe~

Dato : 09-09-05 11:30

Tidligere i denne uge postede jeg et indlæg, hvor jeg beklagede mig
over, at mine RAW (NEF)-konverteringer ofte blev gullige og havde
ringere farver end det oprindelige NEF-billede.

Jeg fik et par fifs som hjalp mig meget, men jeg er igen stødt på et
problem, som jeg ikke kan løse tilfredsstillende. Problemet er, at
NEF-billedet har en hvidere hvid-farve og en mere korrekt hudfarve, end
nogle af de konverteringer, som jeg kan lave. Det er helt sikkert blot
fordi, at jeg er en ringe PS CS bruger, men jeg må da kunne lære
det... For at jeg kan vurdere, om der kan blive et ordentligt billede
ud af mit skud, har jeg igen uploaded en JPG og en NEF-version af
billedet.

JPG:
http://www.ezben.dk/DSC_4024.JPG

http://www.ezben.dk/DSC_4024.NEF
(af en eller anden grund vil min pc gemme NEF-billedet som TIF, så
hvis jeres gør det samme, skal I være opmærksomme på at gemme filen
med efternavnet NEF).

Bemærk at NEF-billedet har en betydelig bedre hvid-farve og hud-farve
end mit konverterede JPG-billede.

Jeg vil sætte stor pris på, hvis I gider vise jeres
RAW-konverteringsskills endnu engang. I er meget velkomne til at maile
mig jeres resultater med en lille forklaring af, hvad I gjorde.

På forhånd tak,

Esben

Fra : Andreas M.

Dato : 09-09-05 12:15

mail_FJERNDETTE@ezben.dk wrote:
> JPG:
> http://www.ezben.dk/DSC_4024.JPG

Får en 404 på denne?

> http://www.ezben.dk/DSC_4024.NEF
> (af en eller anden grund vil min pc gemme NEF-billedet som TIF, så
> hvis jeres gør det samme, skal I være opmærksomme på at gemme filen
> med efternavnet NEF).

Det er den server det ligger på, som er fejlkonfigureret..

--
Andreas M.

Fra : abacus

Dato : 09-09-05 13:31

Kan ikke se nogle af dine fotos.
Tænk lige på, at nef er i 16 bit farver og at du konverterer til 8
bit ved at konvertere til jpg, det kunne være forklaringen på de
ændrede hudfarver.
Har du prøvet at eksportere dine nef som jpg i højeste opløsning i
Picture-project?
Ellers prøv det i Rawshooter essentials (gratis program)
MVH
Niels

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-09-05 17:57

abacus wrote:

> Tænk lige på, at nef er i 16 bit farver og at du konverterer til 8
> bit ved at konvertere til jpg, det kunne være forklaringen på de
> ændrede hudfarver.

Nej.

vh
Jan

Fra : Søren Wind

Dato : 09-09-05 16:13

Prøv at søge på DXO 3.0 på google, og hent demo versionen og se hvad den kan
lave af resultat ! Den har overrasket mig positivt på det punkt !
--
mvh.
Søren H. Wind - www.opz.dk - www.kolding-fotoklub.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-09-05 18:04

> [...]

> det... For at jeg kan vurdere, om der kan blive et ordentligt billede
> ud af mit skud, har jeg igen uploaded en JPG og en NEF-version af

Hvis du benytter indstillingen 'Kamerastandard' i PS raw-konverteren burde
den vise de samme farver som hvis du benytte Pictureproject eller Nikonview.
Hvad ser du NEFbilledet i?

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Simon Nielsen

Dato : 09-09-05 18:24

> [...]
>RAW-konverteringsskills endnu engang. I er meget velkomne til at maile
>mig jeres resultater med en lille forklaring af, hvad I gjorde.

Jeg syntes nu JPEG udgaven er pænest, den anden er næsten for blå i det. Men
kan svaret ikke være at din hvidbalnce står forkert (I PS), hvis du har
skudt med flash og hvidblancen står til cloudy så får du lidt mere gule
billeder.

Her har jeg billedet gemt direkte som JPEG med hvidbalancen stående på "As
shot" altså billedets egen hvidbalnace. Jeg bruger forresten Paint Shop Pro
til det. Jeg er ikke kommet helt så meget igang med PS som jeg egentlig
burde.
http://www.d-photo.dk/dff/DSC_40242.jpg

Mvh
Simon