Linksys WRT54G Opsætng til Server
Fra : Michael Nørregaard H~

Dato : 10-09-05 07:43

Hej

Jeg har 2 computere bag en Linksys WRT54G 2.2. Den ene skal hoste
hjemmeside, men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg sætter min router
op til serverbrug.

Jeg går ud fra at jeg skal ændre
- fra DHCP til Static Ip?
- og disable DHCP Server, men så kan jeg ikke finde ud af hvordan jeg
tildeler mine computere Ip adresser?
- og manuelt indtaste at man fra en browser må få adgang til den Ip hvor
min server befinder sig, men hvad skal jeg skrive?

Håber der er nogen der kender en løsning på problemet.

MVH. Michael

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 10-09-05 09:41

Michael Nørregaard Holmelund wrote:

> Jeg går ud fra at jeg skal ændre
> - fra DHCP til Static Ip?

Hvis routeren i dag får sin WAN IP-adresse fra udbyderens DHCP-server,
kan du ikke bare ændre dette til en statisk adresse. Hvis du allerede
har statisk IP-adresse hos udbyderen vil du allerede hver gang få tildelt
den samme adresse.
Check evt. med din udbyder.

> - og disable DHCP Server, men så kan jeg ikke finde ud af hvordan jeg
> tildeler mine computere Ip adresser?

Du skal sørge for, at computeren med WEB-serveren altid har samme IP-adresse
på dit lokalnet. Det kan du gøre på 3 måder:

1) Giv den en fast IP-adresse i samme net men udenfor det interval, som
routerens DHCP-server tildeler.

2) Opsæt leasetiden for routerens DHCP-server til en stor værdi.

3) Opgrader routeren med en firmware, der understøtter statisk tildeling
af IP-adresse baseret på MAC-adresser.

> - og manuelt indtaste at man fra en browser må få adgang til den Ip
> hvor min server befinder sig, men hvad skal jeg skrive?

Du skal ind under Applications & Gaming og der skal du forwarde port 80
til den (faste) IP-adresse, som din server nu har.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Michael Nørregaard H~

Dato : 10-09-05 18:48

Per H. Nielsen wrote:
> [...]
> kan du ikke bare ændre dette til en statisk adresse. Hvis du allerede
> har statisk IP-adresse hos udbyderen vil du allerede hver gang få tildelt

Jeg har en statisk Ip adresse.

> [...]
> på dit lokalnet. Det kan du gøre på 3 måder:
>
> 1) Giv den en fast IP-adresse i samme net men udenfor det interval, som

Så jeg kan godt enable DHCP Server, angive intervallet 100 - 105, og
sætte min server maskine op med fx Ip adressen .110, Right?

> Du skal ind under Applications & Gaming og der skal du forwarde port 80
> til den (faste) IP-adresse, som din server nu har.

Hvad skal jeg skrive;
Aplication=Hvad skal jeg skrive her?
Start=80
End=80
Protocol=Both, TCP eller UDP

Men tak for et rigtig godt svar, håber du har de sidste guldkorn

MVH. Michael

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 10-09-05 19:34

Michael Nørregaard Holmelund wrote:
> Jeg har en statisk Ip adresse.

Ok, så vil din udbyders DHCP-server tildele dig den samme IP-adresse
hver gang, så du skal ikke ændre noget i din router.

> Så jeg kan godt enable DHCP Server, angive intervallet 100 - 105, og
> sætte min server maskine op med fx Ip adressen .110, Right?

Jeps.

> Hvad skal jeg skrive;
> Aplication=Hvad skal jeg skrive her?

Det vælger du selv, da det kun er en et beskrivende navn.

> Start=80
> End=80
> Protocol=Both, TCP eller UDP

TCP.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Michael Nørregaard H~

Dato : 10-09-05 21:23

Per H. Nielsen wrote:
> [...]
>
> Jeps.
>
> Det vælger du selv, da det kun er en et beskrivende navn.

Fantastisk! Mange tak for de fine svar.

Så er det bare at komme igang

MVH. Michael

Fra : Simon Nielsen

Dato : 05-10-05 21:01

Hej Michael og Per,

Jeg har nu kigget mange steder for at få hjælp til samme problem.

Jeg har fast IP
Jeg har linksys WRT54G, (Ingen router imellem)
Jeg har Windows XP
Jeg har installeret IIS
Jeg har sat mit netkort TCP/IP til 192.168.1.3 som webserver
Jeg har sat routeren op til DHCP
Jeg har sat IIS til at pege på 192.168.1.3:80
Jeg har sat routeren op til Port Range Forward:

Application Start End Protocol IP Address Enable
Webserver 80 80 TCP 192.168.1.3 X

Jeg har min Laptop som køre på en anden ADSL forbindelse og prøvet
at sætte min IP ind med HTTP://83.91.173.XX

Jeg har prøvet at køre http://192.168.1.3 fra serveren det funger
fint.

Jeg ved ikke hvad jeg mangler?

Jeg har prøvet at ping serveren men den svare ikke?

Jeg er sikker på at jeg har overset et eller andet men ....

Hvis i kan hjælpe ville det være super perfekt.

mvh

Simon