tabel i midten
Fra : frederik

Dato : 09-09-05 14:53

På min hjemmeside her:
www.hijack.frac.dk
Hvordan får jeg så alle tabellerne ind i midten?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-09-05 15:06

> Hvordan får jeg så alle tabellerne ind i midten?

Prøv med at sætte align="center" i din øverste table-tag:

Det skulle kunne gøre tricket. Men overvej om ikke det er værd at
benytte CSS med formatering på dine tag's. Det gør det meget
lettere at styre sådanne ting. For det er sikkert ikke den sidste
'formatering' du bliver 'udsat' for.

/Claus

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-09-05 16:02

Claus Rasmussen wrote:

> Prøv med at sætte align="center" i din øverste table-tag:

Nej, det er ikke valid kode. Sådan gøres det:

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-09-05 16:32

Erik Ginnerskov skrev:

> Nej, det er ikke valid kode.

Nja - det er ikke valid strict-kode, men det kan godt validere som
transitional.

Vi kan godt blive enige om at man bør undgå brugen af align.

> Sådan gøres det:

Virker det også i quirkmode-browsere (IE5x ?)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-09-05 16:43

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Virker det også i quirkmode-browsere (IE5x ?)

Skal vi have den med, er det nok en fordel at flytte det hele ud i css:

table {
margin:auto;
text-align:center;
width:123px;
}
td {
text-align:left;
}

Hvis det ikke bliver flyttet væk fra tabellen, skal hver enkelt tabelcelle
have defineret venstrejusteret tekst (style="text-align:left") - det er sgu
alligevel for bøvlet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-09-05 15:11

> www.hijack.frac.dk

Fik lige kigget lidt nærmere på din kode. Du må lige få lidt styr
på rækkefølgen af dine tag's. Du kan bruge den her som
'skabelon':

<!-- START -->
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
   <head>
      <title></title>
   </head>
      * Indholdet af din side indsættes her *
<!-- SLUT -->

Men et godt råd - Gennemgå nogle af de tutorials du finder her på
www.html.dk/tutorials/ hvor HTML tutorial'en vil være en god
start. Der er også en udmærket tutorial om CSS, som jeg syntes du
skal kigge på.

God fornøjelse.

/Claus

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-09-05 17:02

frederik skrev:

>På min hjemmeside her:
>www.hijack.frac.dk
>Hvordan får jeg så alle tabellerne ind i midten?

1. Brug den doctype, som Claus henviser til i sit andet svar, og
ret de fejl, som Claus påpeger.

2. I <head> skal der angives, det tegnsæt, som siden skal vises
med.

Indsæt
8859-1">

3. Smid hele indholdet i en stor <div>, som du angiver en width
på og så sætter margin: auto på.

I <head>:

div {width: 500px; margin: auto}

4. Det er ikke tilladt, at have et blockelement i et andet
blockelement.

Dvs. du må ikke have en <p> i en <h1>.

5. Der skal være en title på siden, angives i <head>.

6. Kig på html.dks css tutorials og lær at bruge det.

Du kan se, hvordan din side bør se ud på
http://hjemmesider.frac.dk/test/hijack.htm
--
Knud

Fra : Ulrik Chr.

Dato : 10-09-05 12:55

> [...]

<klip>

> Du kan se, hvordan din side bør se ud på
> http://hjemmesider.frac.dk/test/hijack.htm

Tabellerne står da ikke midt på siden i det eksempel?

--
MvH
Ulrik Chr.

Fjern xx efter uac ved svar via mail.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-09-05 15:11

Ulrik Chr. skrev:

>Tabellerne står da ikke midt på siden i det eksempel?

Fordi, jeg ikke har fået tilpasset størrelsen på <div>, så den
passer helt til tabellen, ellers er princippet rigtigt nok.

Det er rettet nu, så både <div> og <table> er samme bredde.

Fra : Ulrik Chr.

Dato : 10-09-05 12:44

"frederik" <frederikhecht@gmail.com> skrev i en meddelelse

> På min hjemmeside her:
> www.hijack.frac.dk
> Hvordan får jeg så alle tabellerne ind i midten?

Lav et tabel med bredde 100%
Og lav så en align="center" i din td

Inde i den tabel laver du så dine tabeller
- og de vil så stå midt på siden.

--- Dine tabeller ----

Kan sikkert laves med CSS også, men eksemplet herover virker og godkendt til
HTML 4.01

Kig evt. på www.uac.dk
- en side jeg er igang med at lave.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-09-05 15:14

Ulrik Chr. skrev:

>Kan sikkert laves med CSS også, men eksemplet herover virker og godkendt til
>HTML 4.01

Hvorfor lære folk at lave det på en gammeldags måde, som er på
vej ud og ikke anbefales at bruges mere?

Skal man lære at lave hjemmesider i dag, så kan man lige så godt
lære det ordentligt og bruge css.
--
Knud