Henvisning til celle i tabel - iframe?
Fra : Henrik Hartig

Dato : 09-09-05 11:54

Hej NG!
Min hjemmeside: www.henrikhartig.dk

Jeg har en menu i venstre side. Ved tryk på en af menu'erne skal
fremkomme, f.eks. links i en tabels celle. Således at teksten: "Hej og
velkommen t..." bliver erstattet af nogle links.

Er iframe en god idé? Hvis Ja, har jeg forsøgt mig og det gik helt galt,
så i givet fald vil jeg vende tilbage med spørgsmål ;)

"pseudokode"
-----------
<tbody>
<ul>

   Hej og velkommen bla bla.
   SKAL UDSKIFTES TIL LINKS VED TRYK PÅ LINKS
</tbody>

Hilsen

Henrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-09-05 12:40

Henrik Hartig skrev:

> Jeg har en menu i venstre side. Ved tryk på en af menu'erne skal
> fremkomme, f.eks. links i en tabels celle. Således at teksten: "Hej og
> velkommen t..." bliver erstattet af nogle links.

Det kan laves i CSS hvis du laver teksten som billeder og er
tilfreds med at de skifter når musen føres over (hover). Prøv at
kikke på:

http://www.thorsenholm.dk/misc/fancynoappletmenu.html

Det er kun farverne der ændres her, men der skiftes mellem to
billeder, og de kan jo laves præcis som man vil.

--
Bertel

Fra : Henrik Hartig

Dato : 09-09-05 12:56

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
>
> Det er kun farverne der ændres her, men der skiftes mellem to
> billeder, og de kan jo laves præcis som man vil.

Du misforstår mig vist. Min menu virker fint, og er lavet nøjagtigt som
du beskriver.
Mit problem er når jeg trykker på et menupunkt (venstre side af
skærmen), skal fremkomme en hjemmeside I tabellen.

Ligesom din egen:
Trykker du på din menu "Windows, a virus?", vil komme en masse om
dette. Trykker du på "The Secret Windows Code", vil komme en masse om
dette.

Tilsvarende vil jeg altså henvise til et tabelfelt.

håber du forstår.

/HENRIK

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-09-05 13:10

Henrik Hartig skrev:

> Mit problem er når jeg trykker på et menupunkt (venstre side af
> skærmen), skal fremkomme en hjemmeside I tabellen.

> Ligesom din egen:

Min er lavet med PHP der sender en helt ny side når man klikker
på et menupunkt. Det kan jeg godt hjælpe dig med hvis du vil?
Hvis den nye side er magen til bortset fra et enkelt element, ser
det jo ud som om det bare er det der skifter.

--
Bertel

Fra : Henrik Hartig

Dato : 09-09-05 13:56

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> Hvis den nye side er magen til bortset fra et enkelt element, ser
> det jo ud som om det bare er det der skifter.

Nej ellers mange tak. Ved en senere lejlighed, kunne jeg måske godt søge
hjælp til php.
Efter lidt fifleri, fik jeg henvisningerne til at virke med iframe:

<iframe name="INDHOLD" src="forside.jsp"
frameborder="0" height="800" width="100%"></iframe>

menuen
----------
<ul>
</ul>

Hilsen

Henrik

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 11-09-05 20:36

In news:<19hzi0xegim6v.1gq9qksov0yfu.dlg@40tude.net>
Bertel Lund Hansen typed:

> [...]
>
> Det er kun farverne der ændres her, men der skiftes mellem to
> billeder, og de kan jo laves præcis som man vil.

MAN PUTTER IKKE TEKST IND I
BILLEDER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En million, nej en milliard slag til Bertel med en flækket kølerslange
fra en Skoda ;-(

Det kan gøres via JavaScript som tekst, men det er for absolut
viderekomne og er en meget snavset måde at gøre tingene på.

Så det rigtige svar er, at det ikke kan lade sig gøre uden en masse
snavs.

Med venling hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Internettet er for alle!
http://80.62.61.212/webuseability/index.asp

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-09-05 21:33

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

[Bertel skrev]
> [...]

[snip]

I Anders Thorsen Holms menu (linket herover) er teksten faktisk
*ikke* lavet som billeder - "billedeffekten" opnås ved at bruge en
baggrundsfarve og et baggrundsbillede.

> MAN PUTTER IKKE TEKST IND I
> BILLEDER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Man råber ikke i nyhedsgrupper (det er i hvert fald en dårlig
strategi hvis man vil tages seriøst).

Jeg er i øvrigt ikke enig i dit bombastiske udsagn. Jeg vil gerne
medgive at man skal være varsom med at bruge billeder som tekst -
men at hævde at det er noget man bare ikke gør, er decideret
forkert. Du er givetvis klar over at en del websteder bruger grafik
som tekst, så jeg går ud fra at din udsagn skal tolkes som "man
*må* ikke putte tekst ind i billeder (af hensyn til
tilgængeligheden).

Men der er bare ikke noget forbud mod at bruge grafik i W3's
retningslinjer for tilgængelighed (WAI/WCAG). Der er et krav om at
en side skal tilbyde "equivalent alternatives to auditory and
visual content" - det er faktisk det allerførste krav i
retningslinjerne:
<http://www.w3.org/TR/WCAG10/wai-pageauth.html#gl-provide-equivalents>

Formålet med retningslinjerne om tilgængelighed er ikke at forbyde
brug af virkemidler - som fx grafik og lyd - der ikke kan benyttes
af alle. Formålet er derimod at sikre at websider tager hensyn til
at nogle brugere ikke kan benytte sig af alle typer af virkemidler.
Det handler om tilgængelighed - ikke om ensartethed.

> Det kan gøres via JavaScript som tekst, men det er for absolut
> viderekomne og er en meget snavset måde at gøre tingene på.

Hvad er problemet med den menu der er vist/foreslået?

> Så det rigtige svar er, at det ikke kan lade sig gøre uden en
> masse snavs.

Nej.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 13-09-05 19:55

In news:<Xns96CEE561DECD1jcdmfdk@gyrosmod.cybercity.dk>
Jens Gyldenkærne Clausen typed:
> Man råber ikke i nyhedsgrupper (det er i hvert fald en dårlig
> strategi hvis man vil tages seriøst).

Fuck dig far. Og til dem der ikke ved hvad det handlede om, brug af
store bogstaver og overdreven brug af overflødige udråbstegn er at regne
for at råbe af sine lungers fulde kraft og det er som hovedregel dårlig
netetikette

> [...]
> som tekst, så jeg går ud fra at din udsagn skal tolkes som "man
> *må* ikke putte tekst ind i billeder (af hensyn til

Det har du helt ret i.

> [...]
> en side skal tilbyde "equivalent alternatives to auditory and
> visual content" - det er faktisk det allerførste krav i

Har du nogenside set en side der rent faktisk i en alt tekst giver den
samme tekst i klar tekst? Jeg kan ikke huske at have set det på¨noget
tidspunkt.

> [...]
> af alle. Formålet er derimod at sikre at websider tager hensyn til
> at nogle brugere ikke kan benytte sig af alle typer af virkemidler.

Men de samme vejledinger siger at det der præsenteres som grafik, vidio,
lyd også skal have en tekstuel repræsentantion.

> Det handler om tilgængelighed - ikke om ensartethed.

Ligegyldig hvad man gør bliver det aldrig ensartet, men man skal ikke
skjule relevant information for brugerne.

Hvis jeg laver et "fedt" sidehoved i PhotoShop der i klar tekst
fortæller at "Gyldenkærne er en dummerniks" så kan alle grine lidt af
det, hvis jeg glemmer "alt" teksten der fortæller dem, der ikke kan se
hvad der står og hvorfor jeg synntes det, så forsvinder joken lidt. Det
eneste de kan se, er din reaktion på, at jeg skriver sådan på min
hjemmeside Hvis det ikke er skåret ud i bølgepap så ved jeg ikke
hvad det er

Tilgængelighed handler ikke om minimuns standarder, eller gradbøjning af
kommaer, men om at åbne øjenene og se på verden på en anden måde.

Det er ikke nok at kigge på, hvad siger standarden, man er nødt til at
se på, hvad er den praktiske realitet for brugerne?

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-09-05 20:50

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Fuck dig far.

Det niveau gider jeg ikke være med på.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik Hartig

Dato : 09-09-05 13:08

Henrik Hartig wrote:
> [...]
> <ul>

> Hej og velkommen bla bla.
> SKAL UDSKIFTES TIL LINKS VED TRYK PÅ LINKS

Ligesom man gør med frame, bare med tabeller.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-09-05 13:49

Henrik Hartig skrev:

> Ligesom man gør med frame, bare med tabeller.

Frames er ikke tabeller, og tabeller er ikke frames.

Du kan ikke opdatere en specifik tabelcelle med et nyt dokument (jo
- hvis du bruger en iframe i cellen, men så er det igen frames der
leverer funktionaliteten).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik Hartig

Dato : 09-09-05 13:59

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
>
> Du kan ikke opdatere en specifik tabelcelle med et nyt dokument (jo
> - hvis du bruger en iframe i cellen, men så er det igen frames der
Det er så den løsningsmodel jeg har lavet. Er det en dårlig idé? Ville
php, som Bertel har brugt være bedre?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-09-05 15:41

Henrik Hartig skrev:

> Det er så den løsningsmodel jeg har lavet. Er det en dårlig
> idé? Ville php, som Bertel har brugt være bedre?

Jeg ved ikke ret meget om frames og iframes. Jeg slukker
konsekvent for indlæg med den slags i overskriften.

Jeg tror ikke man kan sige at PHP er bedre til dit brug. En
iframe ødelægger jo f.eks. ikke manøvreringen sådan som en 'hel'
frame gør. Men PHP har den fordel at det sender helt simpel HTML
til browseren. Det betyder at browsere som ikke kan klare frames,
eller dem hvor det er slået fra, kun vil få fuldt udbytte af
siden hvis den er lavet med PHP (eller tilsvarende teknik).

--
Bertel

Fra : Henrik Hartig

Dato : 09-09-05 15:58

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> eller dem hvor det er slået fra, kun vil få fuldt udbytte af
> siden hvis den er lavet med PHP (eller tilsvarende teknik).

ok tak. Jeg kan forstå der er mange veje som fører til Rom her i
webdesignerverdenen ;)
/henrik

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-09-05 15:59

Bertel Lund Hansen wrote:
> En
> iframe ødelægger jo f.eks. ikke manøvreringen sådan som en 'hel'
> frame gør.

Hvis en side er beregnet til at skulle indlæses i en iframe og derfor ikke
har sin egen navigation med i koden, vil det være lige så problematisk, som
hvis siden var beregnet til indlæsning i et frameset - hvis siden findes via
en søgemaskine.

Der er slet ikke nogen forskel der.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-09-05 19:31

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> hvis siden var beregnet til indlæsning i et frameset - hvis siden findes via

Det kan jeg godt regne ud, men her er der tale om at udskifte en
tekst med et link i en specifik tabelcelle. Det kan vist ikke
ødelægge nogen manøvrelogik?

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-09-05 00:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det kan jeg godt regne ud, men her er der tale om at udskifte en
> tekst med et link i en specifik tabelcelle. Det kan vist ikke
> ødelægge nogen manøvrelogik?

Hvis der i tabelcellen ligger en iframe og indholdet i denne skiftes, vil
søgemaskinerne kunne indeksere disse tekststumper via det link, som skifter
dem. Ergo ligger der snart på nettet links til sider uden navigation.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-09-05 14:04

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Du kan ikke opdatere en specifik tabelcelle med et nyt dokument (jo
> - hvis du bruger en iframe i cellen, men så er det igen frames der
> leverer funktionaliteten).

Det kan gøres ved at lade tabelcellen indeholde en masse div'er, som hver
især har fået definitionen display:none. De forskellige div'er skal
yderligere have hver sit unikke id.

Derefter kan man med menuen 'tænde' den ønskede div ved at tildele den
værdien display:block. Men for at det skal virke stabilt vil det også skulle
inkludere noget javascript, som bl.a. også skal 'slukke' tidligere viste
div'er (slukke alle) før den ønskede bliver 'tændt'.

Jeg har set det demonstreret før, men kan ikke huske adressen. Måske de i
javascriptgruppen kan hjælpe med det.

Jeg X-poster til news:dk.edb.internet.webdesign.clientside og sætter FUT der
til.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Henrik Hartig

Dato : 09-09-05 14:13

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> div'er (slukke alle) før den ønskede bliver 'tændt'.
>
> Jeg har set det demonstreret før, men kan ikke huske adressen. Måske de i

OK, det er vist noget jeg må kigge på. Jeg er åben overfor links.
"javascriptgruppen". Mener du comp.lang.javascript?
/henrik

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-09-05 14:17

Erik Ginnerskov skrev:

> Det kan gøres ved at lade tabelcellen indeholde en masse
> div'er, som hver især har fået definitionen display:none.

Det er korrekt - men det kræver at alle data er til stede i
hoveddokumentet fra start.

Det kan være en udmærket løsning hvis det er mindre ting der skal
"tændes" og "slukkes", men det giver dårlig performance hvis det er
større dokumenter.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-09-05 16:04

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det kan være en udmærket løsning hvis det er mindre ting der skal
> "tændes" og "slukkes", men det giver dårlig performance hvis det er
> større dokumenter.

Det kan du have ret i, det kan hurtigt gå hen og blive en temmelig tung sag
at hente hjem.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/