Rotere billede med CSS/HTML?
Fra : Jens B

Dato : 09-09-05 10:37

Hej

Findes der en måde at rotere et billede med CSS / HTML eller eventuelt noget
simpelt Java?
Jeg har nogle billeder i "portrait" som skal vise i "landscape". Jeg har
fundet koder til alt mulig andet billed-sjov, så som spejlvending osv., men
har ikke kunne finde noget til at rotere billedet. Er det muligt?

Jens

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-09-05 11:07

Jens B skrev:

> Findes der en måde at rotere et billede med CSS / HTML

Nej. CSS og HTML har ingen mulighed for at påvirke erstattet
indhold som fx billeder.

> eller eventuelt noget simpelt Java?

En java-applet vil formentlig godt kunne klare opgaven. Javascript
vil derimod ikke kunne bruges.

Prøv evt. at spørge i dk.edb.programmering.java

En anden mulighed er at bruge serversidekode til at vende billedet
- det kan fx gøres med asp.net eller med en komponent i asp.
Muligvis kræver denne løsningsmodel dog at man har fysisk adgang
til billedet (altså at billedet ligger på samme server som
scriptet).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens B

Dato : 09-09-05 12:48

> Nej. CSS og HTML har ingen mulighed for at påvirke erstattet
> indhold som fx billeder.

Ok

> En java-applet vil formentlig godt kunne klare opgaven. Javascript
> vil derimod ikke kunne bruges.

Ok. Skal lige undersøge on Java-applet er understøttet på Playstation
Portable så, det er jeg nemlig ikke helt sikker på at det er.

Det kan eventuelt blive en løsning.

tak

Jens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-09-05 12:30

Jens B skrev:

> Findes der en måde at rotere et billede med CSS / HTML eller
> eventuelt noget simpelt Java?

Hvorfor vender du dem ikke én gang for alle i et billedprogram?

--
Bertel

Fra : Jens B

Dato : 09-09-05 12:45

> Hvorfor vender du dem ikke én gang for alle i et billedprogram?

Det drejer sig om mere end 1000 billeder. Hjemmesiden findes i 2 udgaver til
forskellige platforme. 1 til normale webbrowsere, det er det som alle
billeder er lavet til, og nu en ny version tilpasset formatet på Sony
Playstation Portable, hvor billedet så skal roteres for at udnytte skærmens
størrelse bedst muligt. Endvidere vil det så også ved fremtidige
opdateringer kræve at jeg altid gemmer 2 forskellige versioner.

Jens

Fra : per christoffersen

Dato : 09-09-05 14:51

"Jens B" <ingen.spam@til.mig> skrev i en meddelelse

> Det drejer sig om mere end 1000 billeder.

Om det er et eller 1000 billeder er næsten lige meget. Der findes både små
og store billedbehandlingsprogrammer, der kan vende en hel mappefuld
billeder ved hjælp af automatiseringer.

Du kan garanteret finde nogen navne hvis du søger i gamle indlæg fra

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-09-05 15:36

per christoffersen skrev:

> Om det er et eller 1000 billeder er næsten lige meget. Der findes både små
> og store billedbehandlingsprogrammer, der kan vende en hel mappefuld
> billeder ved hjælp af automatiseringer.

Ja, men det dur jo ikke når billederne vender rigtigt, men skal
vendes forkert når de sendes til mobiler.

--
Bertel