Luft på dåse
Fra : Rado

Dato : 08-09-05 18:02

Har lige købt en spraydåse med "trykluft" til at blæse ting rene med
og undrer mig lidt over at der er drivgasser (propan og butan) i den.
I en trykluftkompressor fungerer det da fint nok med luft alene, der
kan komme et gigantisk lufttryk ud af sådan en, og her er luften jo
ikke engang komprineret til flydende form.

Men der er måske slet ikke luft i overhovedet - måske det er ren
propan og butan? Måske der er alt for meget tryk på flydende luft til
at en spraydåse kan holde til det? Eller er der en anden forklaring?

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 08-09-05 19:04

> I en trykluftkompressor fungerer det da fint nok med luft alene, der
> kan komme et gigantisk lufttryk ud af sådan en, og her er luften jo
> ikke engang komprineret til flydende form.

Prøv at læg mærke til hvor tykt metal sådan en beholder er lavet ud af, og
hvor meget den vejer, og hvor relativt kort tid den virker uden at skulle
komprimere ny luft...

Det stemmer ikke rigtig overens med at skulle kunne overføres til en
spraydåse...

Martin Kaltoft

Fra : Rado

Dato : 08-09-05 20:56

On Thu, 08 Sep 2005 20:03:56 +0200, Martin Kaltoft <kaltoft@gmail.com>
wrote:

> [...]
>komprimere ny luft...
>
>Det stemmer ikke rigtig overens med at skulle kunne overføres til en

Så må frysepunktet på gasserne altså være langt højere end for
luft/kvælstof?

Fra : Christian Iversen

Dato : 08-09-05 21:13

Rado wrote:

> Så må frysepunktet på gasserne altså være langt højere end for
> luft/kvælstof?

Kondenseringspunktet afhænger af trykket. (det omvendte kan ses ved at vand
begynder at "koge" i vakuum)

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Rado

Dato : 09-09-05 13:08

On Thu, 08 Sep 2005 22:13:20 +0200, Christian Iversen
<chrivers@iversen-net.dk> wrote:

>Kondenseringspunktet afhænger af trykket. (det omvendte kan ses ved at vand
>begynder at "koge" i vakuum)

Nåja, kondenseringspunktet må det vel være. Men for at kunne opstille
en skala over temperaturen for forskellige stoffers kondenseringspunkt
må man vel tage udgangspunkt i samme atmosfæriske tryk. Og vice versa,
en skala over det tryk der kræves for at få forskellige stoffer til at
kondensere må tage udgangspunkt i samme temperatur.

Og her antager jeg at propan og butan har en langt højere
kondenseringstemperatur end kvælstof. og derfor kræver mindre tryk for
at kondensere. Og dermed ikke kræver en så solid beholder.

Fra : Christian Iversen

Dato : 10-09-05 00:06

Rado wrote:

> [...]
> en skala over det tryk der kræves for at få forskellige stoffer til at
> kondensere må tage udgangspunkt i samme temperatur.

Korrekt.

> Og her antager jeg at propan og butan har en langt højere
> kondenseringstemperatur end kvælstof. og derfor kræver mindre tryk for
> at kondensere. Og dermed ikke kræver en så solid beholder.

Bingo.

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-09-05 20:27

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Har lige købt en spraydåse med "trykluft" til at blæse ting rene med
> og undrer mig lidt over at der er drivgasser (propan og butan) i den.

Husker de også at skrive om brandfaren? Uden gas i væskeform, er der kun 3
liter luft i en 33cl. spraydåse med 9 atm. tryk. Og den sidste liter siver
lidt langsomt. Alt i alt ingenting værd.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Rado

Dato : 08-09-05 20:57

On Thu, 8 Sep 2005 21:26:46 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Husker de også at skrive om brandfaren?

Ja, de gør opmærksom på brandfaren.

>Uden gas i væskeform, er der kun 3
>liter luft i en 33cl. spraydåse med 9 atm. tryk. Og den sidste liter siver
>lidt langsomt. Alt i alt ingenting værd.

Men gassen har jo også en vis blæseeffekt, og den er der jo en del af.
Men man kunne vel sige at luften velmest er der for at kunne kalde den
en "air spray".

Og i og for sig kunne man vel lige så godt bruge en flaske lightergas,
med en modificeret dyse?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-09-05 21:42

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev >
> Men gassen har jo også en vis blæseeffekt, og den er der jo en del af.

Jeg tror kun at der er gas i flasken.

> Men man kunne vel sige at luften velmest er der for at kunne kalde den
> en "air spray".

Mit eksempel var situationen, hvis man blot tog en kompressor og pumpede 9
atm. i en dåse. Det ville man få 'meget lidt ud af'.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : ASKF

Dato : 09-09-05 17:31

Rado ytrede sig i <bf51i1dehueg7dppss3ppcbt933oe960ev@4ax.com> med
dette:

> [...]
>en "air spray".
>
>Og i og for sig kunne man vel lige så godt bruge en flaske lightergas,

Nej, det vil være en dårlig ide hvis det er elektronisk udstyr der skal
gøres rent. Lightergas har et meget lavt koge/fordampningspunkt så alle
de dele den berører vil blive kraftigt afkølede når væsken skal bruge
energi til fordampningen. Det betyder at vand vil kondenseres, hvilket
jo kan resultere i kortslutninger.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Rado

Dato : 09-09-05 18:07

On Fri, 09 Sep 2005 18:31:15 +0200, ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

> [...]

>de dele den berører vil blive kraftigt afkølede når væsken skal bruge
>energi til fordampningen. Det betyder at vand vil kondenseres, hvilket

Men der her spraydåser der anvendes til rensning af elektronik består
jo netop at butan og propan, og lightergas består af butan.

Dåserne er dog indrettet sådan at man kan regulere trykket ret præcist
så man kan undgå at få flydende gas sprøjtet ud på tingene. Man skal
trykke meget hårdt før det sker.

Fra : BoBr

Dato : 15-09-05 09:24

Lightergas er en blanding af C3 og C4 (Butan og propan)

begge har så vidt jeg husker et kogepunkt lige omkring -47 grader.

Mvh. Bo

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-09-05 10:50

Scripsit "BoBr" <bobrfjern@mail.dk>

> Lightergas er en blanding af C3 og C4 (Butan og propan)

For fuldstændighedens skyld, så er molekylformlerne for butan og
propan henholdsvis C4H10 og C3H8, ikke C3 og C4.

--
Henning Makholm "Larry wants to replicate all the time ... ah, no,
all I meant was that he likes to have a bang everywhere."

Fra : BoBr

Dato : 15-09-05 16:07

I den daglige tale hvor jeg arbejder (på et raffinaderi) kalder vi det
"bare" C3 og C4.

Og det ændre ikke på at Lightergas er en blanding

Bo