Kold øl->is
Fra : Søren Nielsen

Dato : 05-09-05 16:50

Denne må ligge til højrebenet....

Jeg undrer mig over at en øl der kommer ud af en fryser, med en temp. under
0 grader C, bliver til is når kapslen knappes af. Hvoefor ikke før? Hvad får
den til det?

PS: Hvis den var for nem her i stuen, så fortæl mig hvorfor Tuborgs sodavand
hedder "Squash"?
Der er jo ikke squash i den?

Hejsa

Søren Nielsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-09-05 17:06

"Søren Nielsen" wrote

> PS: Hvis den var for nem her i stuen, så fortæl mig hvorfor Tuborgs
> sodavand hedder "Squash"?
> Der er jo ikke squash i den?

Næhh ikke meget

Squash er en type læskedrik hvor man tager nogle dele frugt og en god del
sukker og mixer sammen

fx:
Lemon Squash Recipe

Ingredients
9 cl. Lemon Juice
Soda Water
3 tsp. Simple Syrup

Mix lemon juice with sugar syrup in a long drink glass, stir well and fill
up with soda water. Serve with drinking straw.

http://www.freedrinkrecipes.com/nonalcoholic-drinks-recipes/lemonsquash-drink-recipe.html

- Peter

Fra : Søren Nielsen

Dato : 05-09-05 17:13

"Peter Lykkegaard" <peter.aghl@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>>
> Næhh ikke meget
>
> Squash er en type læskedrik hvor man tager nogle dele frugt og en god del

Peter har ikke forstået spørgsmålet om Tuborg Squash, så derfor it goes
again:

Hvorfor kaldes Tuborgs sodavand for Squash???

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-09-05 17:26

"Søren Nielsen" <mette.p@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter Lykkegaard" <peter.aghl@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Peter har ikke forstået spørgsmålet om Tuborg Squash, så derfor it goes
> again:
>
> Hvorfor kaldes Tuborgs sodavand for Squash???

Historien er at således benævnte en hollandsk udvekslingsstudent ved Tuborg
engang i forrige århundrede deres appelsin drik. Det er hvad jeg husker fra
en bagside mærkat der var påsat Squash for nogle år siden.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-09-05 17:55

Jonas Kofod skrev:

> [...]
> ved Tuborg engang i forrige århundrede deres appelsin drik. Det er
> hvad jeg husker fra en bagside mærkat der var påsat Squash for

Fremmedordbogen siger:
*squash* (eng.: presse, lat. /ex- + 'quassus/ pp af
/'quatere/ ryste, knuse) drik af udpresset frugtsaft.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-09-05 18:36

"Herluf Holdt, 3140" wrote

> Fremmedordbogen siger:
> *squash* (eng.: presse, lat. /ex- + 'quassus/ pp af
> /'quatere/ ryste, knuse) drik af udpresset frugtsaft.

Og søger man på squash får man en lang række opskrifter på en stærkt sødet
drik med lidt frugtsaft i såehh...
Men jeg venter da med spænding på et andet svar

- Peter

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-09-05 23:24

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Fremmedordbogen siger:
> *squash* (eng.: presse, lat. /ex- + 'quassus/ pp af
> /'quatere/ ryste, knuse) drik af udpresset frugtsaft.

Jamen fremmedordbogen var bare ikke nævnt på bagetiketten.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 05-09-05 19:05

"Søren Nielsen" <mette.p@oncable.dk> wrote in

> Denne må ligge til højrebenet....
>
> Jeg undrer mig over at en øl der kommer ud af en fryser, med en temp.
> under 0 grader C, bliver til is når kapslen knappes af. Hvoefor ikke
> før? Hvad får den til det?

Underafkøling? ligesom med isslag - forsøget kan laves med vand
i et reagensglas stukket ned i et bægerglas med is - først når
der knipses til reagensglasset fryser vandet til is - og det ser
i øvrigt ret godt ud når det sker... Man kan også tilsætte lidt
salt for at sænke frysepunktet.

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Mette P.

Dato : 05-09-05 19:49

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der knipses til reagensglasset fryser vandet til is - og det ser
> i øvrigt ret godt ud når det sker... Man kan også tilsætte lidt

Tak Lars.

Ja, men mit spørg går så bare på:
Hvorfor kan vandet ikke finde ud af at fryse til is selv, når nu det er
under nul? Hvorfor denne mekaniske knipsen for at det sker?

Mvh

Søren

Fra : Klaus G.

Dato : 05-09-05 22:23

> Ja, men mit spørg går så bare på:
> Hvorfor kan vandet ikke finde ud af at fryse til is selv, når nu det er
> under nul? Hvorfor denne mekaniske knipsen for at det sker?

Vel noget med der skal tilføres noget energi for at sætter processen igang?

Det var så mit gæt. Andre bud? For jeg har ingen anelse om, om det er
rigtigt :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : TG4600

Dato : 06-09-05 07:45

"Mette P." <Mette.p@oncable.dk> wrote in message

> [...]
> Hvorfor kan vandet ikke finde ud af at fryse til is selv, når nu det er
> under nul? Hvorfor denne mekaniske knipsen for at det sker?

Det kan det også, men det kan godt tage lidt tid før de dannes iskrystaller.
Iskrystaller vil normals begynde at dannes hvor der findesn en "skarp kant".
Det kan være ved en (mikroskopisk) ridse i glasset eller på en partikel i
vandet. Men hvis du har meget rent vand i et hel nyt (ridsefrit) glas uden
vibrationer, kan det lade sig gøre at underafkøle vandet og dernæst
fremprovokere isdannelse ved at tilsættn en enkelt salt-krystal eller slå
til glasset.

/TG

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-09-05 12:24

Mette P. skrev:

> Ja, men mit spørg går så bare på:
> Hvorfor kan vandet ikke finde ud af at fryse til is selv, når nu det er
> under nul?

Det ved jeg ikke, men det kan det altså ikke. Underafkølet vand
kan også falde ned som regn og blive til is når det rammer jorden
(isslag). Jeg forestiller mig at vandformen er en stabil tilstand
der ikke så let ændres uden ydre påvirkning (ud over
temperaturfaldet).

>Hvorfor denne mekaniske knipsen for at det sker?

Fordi det sætter skub i nogle molekyler så de nemmere indgår i de
fastere isstrukturer. Men det er ikke noget egentligt svar.

--
Bertel

Fra : Vidal

Dato : 05-09-05 22:22

Søren Nielsen wrote:
> [...]
> 0 grader C, bliver til is når kapslen knappes af. Hvoefor ikke før? Hvad får

Væsken i flasken er under tryk. Hæver det ikke frysepunktet?

Så når du åbner flasken, falder trykket og frysepunktet
normaliseres til ?. Spørgsmålstegnet fordi, der er alkohol
i opløsningen.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : TG4600

Dato : 06-09-05 07:39

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message

> [...]
>
> Så når du åbner flasken, falder trykket og frysepunktet
> normaliseres til ?. Spørgsmålstegnet fordi, der er alkohol

Øllet indeholder kulsyre (CO2), som sænker frysepunktet - når du letter på
kapslen, damper noget af kulsyren af og frysepunktssænkningen bliver mindre.

/TG

Fra : Vidal

Dato : 06-09-05 12:18

Vidal wrote:

> Væsken i flasken er under tryk. Hæver det ikke frysepunktet?

Øh ..., sænker! frysepunktet ...

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard