Spørgsmål til Maple matematikprogram
Fra : Jacob Jensen

Dato : 03-09-05 15:11

Jeg vil gerne animere noget i maple. Normalt virker det fint men lige her
har jeg et par problemer. Min kommando ser sådan ud:

animate3d(Vector[row](4,(rotate90z).a)[1..3], x=0..1, y=0..1, t=1..4,
style=point, axes=normal, symbol=box, symbolsize=20);

Det er lidt langhåret at forklare hvad jeg gør men det går ud på at rotere
et punkt om z-aksen. rotate90z er en matrix som udføre denne transformation
og a er punktet som den skal udføres på (repræsenteret som en vector). Jeg
udfører transformationen i 4d og tager derfor index 1..3 af resultatet.
Vector[row] er for at vende vektoren så animate3d kan bruge den som et
punkt.

Alt virker fint men... målet er at opløfte rotate90z i t'te potens, sådan at
jeg får en animation hvor punktet bliver roteret. Hvis jeg manuelt prøver at
skrive rotate90z^1, rotate90z^2, osv. fungerer det fint (jeg får kun vist et
punkt og altså ikke en animation), men så snart jeg skriver rotate90z^t får
jeg "empty plot".

Er der nogle der har en ide om det her?

PS: Jeg kan skrive hvad som helst som x- og y-range og maple er komplet
ligeglad. Hvordan kan det være?

Jacob

Fra : Jacob Jensen

Dato : 03-09-05 15:29

Det virker i øvrigt fint hvis jeg gør følgende:

[seq( plot3d(Vector[row](4,(rotate90z^t).a)[1..3], x=0..2, y=0..2),
t=1..10 )]:

....hvorefter jeg bruger denne liste i en display-kommando.

Jacob

Fra : Jacob Jensen

Dato : 03-09-05 19:49

> Er der nogle der har en ide om det her?

Jeg har fundet ud af at det er lidt forskelligt om resultatet bliver at
programmet går ned eller "empty plot". Er det mon en fejl i Maple 7? Som
beskrevet i det andet svar, virker den lille work-around med seq og display
jo.

Jacob