e^x surjektiv?
Fra : Paminu

Dato : 03-09-05 10:47

Hvis man ser på grafen for e^x for x tilhørende R så har funktionsværdien
y=0 ingen tilhørende x-værdi så derfor er e^x ikke surjektiv. Er dette
korrekt?

Fra : Stefan Holm

Dato : 03-09-05 11:04

Paminu wrote:

> Hvis man ser på grafen for e^x for x tilhørende R så har funktionsværdien
> y=0 ingen tilhørende x-værdi så derfor er e^x ikke surjektiv. Er dette
> korrekt?

Det kommer an på hvilke rum du opfatter e^x som en funktion mellem. Hvis
det er fra de reelle tal ind i sig selv, er dit argument korrekt (omend
lidt løst, når nu du bare henviser til en tegning).

--
Stefan Holm
"They got the mustard out!"

Fra : Paminu

Dato : 03-09-05 12:23

"Stefan Holm" <nospam@algebra.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer an på hvilke rum du opfatter e^x som en funktion mellem. Hvis
> det er fra de reelle tal ind i sig selv, er dit argument korrekt (omend
> lidt løst, når nu du bare henviser til en tegning).

Ok så når man taler om surjektivitet er det afgørende at man definere hvilke
definition - og værdimængde man arbejder med:

R -> R : ikke surjektiv
R -> R-: ikke surjektiv
R -> R\{0}: ikke surjektiv
R -> R+: surjektiv

Fra : Stefan Holm

Dato : 03-09-05 12:45

Paminu wrote:

> Ok så når man taler om surjektivitet er det afgørende at man definere hvilke
> definition - og værdimængde man arbejder med:

Nemlig.

> R -> R : ikke surjektiv
> R -> R-: ikke surjektiv

Faktisk slet ikke defineret. Bemærk at du skal vælge dit billedrum så
funktionen faktisk havner derinde.

> R -> R\{0}: ikke surjektiv
> R -> R+: surjektiv

Ellers helt korrekt.

--
Stefan Holm
"Thanks for the Dadaist pep talk,

Fra : Paminu

Dato : 03-09-05 12:57

> Nemlig.

> Faktisk slet ikke defineret. Bemærk at du skal vælge dit billedrum så
> funktionen faktisk havner derinde.

> Ellers helt korrekt.

Lige en sidste ting. Jeg fandt den her afbildning i en bog:

f : R -> R, f(x) = x^2

Du skrev ovenover at funktionen skal befinde sig i det billedrum man
vælger. Det gør den jo ikke i dette tilfælde idet den kun vil befinde sig
R+. Men jeg går udfra at ovenstående definition ikke er forkert, men bare
medfører at f ikke er surjektiv.

Hvis man derimod vil "gøre" f surjektiv bør man definere den på følgende
måde:

f : R -> R+, f(x) = x^2

Er dette korrekt?

Fra : Stefan Holm

Dato : 03-09-05 13:01

Paminu wrote:

> Du skrev ovenover at funktionen skal befinde sig i det billedrum man
> vælger. Det gør den jo ikke i dette tilfælde idet den kun vil befinde sig
> R+.

Jo, men eftersom R+ er en delmængde af R, vil funktionsværdierne stadig
ligge i billedrummet, selvom de ikke rammer alt derinde.

Det er alene et spørgsmål om at funktionen faktisk skal være veldefineret,
ikke om at billedrummet skal være så småt som muligt.

Helt korrekt.

--
Stefan Holm
"No brains until you eat your vegetables."

Fra : Rune Zedeler

Dato : 03-09-05 23:45

Paminu skrev:

> Hvis man derimod vil "gøre" f surjektiv bør man definere den på følgende
> måde:
>
> f : R -> R+, f(x) = x^2
>
> Er dette korrekt?

Nej, så vil f ikke være defineret i 0.