Findes der en formel for dette
Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 02-09-05 16:54

Arbejder på et trykkeri, hvor vi arbejder med papir i ruller.
Nogen gange kan det være svært at vurdere restmænden på en rulle.
Findes der en formel der kan bruges til en rimelig nøjagtig udregning, hvis
man kun har diameteren på rullen.
Jeg er nok klar over, at det ville være rart at kende tykkelsen på papiret,
men hvis man har antal meter samt diameter på en ny rulle, burde det også
kunne lade sig gøre. Ideer eller links er meget velkomne.

Med venlig hilsen
Poul E. kristensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-09-05 17:09

Poul E. Kristensen fortalte:

> [...]
> papiret, men hvis man har antal meter samt diameter på en ny rulle,
> burde det også kunne lade sig gøre. Ideer eller links er meget
L*(d²-h²)/(D²-h²)
Her er L og D den nye rulles længde og diameter. d og h er diameter i den
brugte rulle og hullets diameter.

Mvh
Martin
--
Tomorrow, we will have learned to understand and
express all of physics in the language of information

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 02-09-05 21:59

> L*(d²-h²)/(D²-h²)
> Her er L og D den nye rulles længde og diameter. d og h er diameter i den
> brugte rulle og hullets diameter.

Lige præcis Mange tak.

Med venlig hilsen
Poul E. Kristensen

Fra : Bent Pagh

Dato : 09-09-05 13:42

Hej Poul!

Jeg har set du har fået forskellige bud på løsning af dit problem.
Man kan imidlertid argumentere for, at papirlængden er
proportional med radius i anden potens, således at formlen du skal
bruge bliver

l = ((r-r0)/(r1-r0))^2*lmax

hvor r1 og r0 er radius af en ny hhv. tom rulle, og r er den
variende radius. lmax er længden af papir i en ny rulle. Hvis du
er interesseret i udledning af formlen så send mig en mail, så
vedhæfter jeg et dokument.

Venlig hilsen
Bent Pagh