24 timer
Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 02-09-05 10:46

Hvornår og hvem opfandt at døgnet skulle inddeles i 24 timer ?
Hvordan var de første tidsmåleinstrumenter inddelt ?

Jan

Fra : Claus Skaarup

Dato : 06-09-05 19:08

"Jan & Lisbeth" <Jan.Nielsentagmigvaek@kfumscout.dk> skrev i en meddelelse
> Hvornår og hvem opfandt at døgnet skulle inddeles i 24 timer ?

Det gjorde Gud, Herren (eller hvem/hvad, der nu er skyld i planeten Jordens
eksistens), idet det tager Jorden 24 timer, at dreje en gang rundt om sig
selv.
--
M.v.h. Claus
www.skaarup.nl

Fra : Michael Haase

Dato : 06-09-05 19:44

Claus Skaarup skrev dette den 06-09-2005 20:07:

> Det gjorde Gud, Herren (eller hvem/hvad, der nu er skyld i planeten Jordens
> eksistens), idet det tager Jorden 24 timer, at dreje en gang rundt om sig
> selv.

Øhhhh, er du nu *helt* sikker på det? Vil nu mene at døgnet er defineret
som 24 timer.
I følge http://en.wikipedia.org/wiki/Hour definerede Egypterne timen som
1/24 døgn. Der står dog også at opdelingen af dagen i 12 timer stammer
fra sumererne.

--
Michael Haase

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 08-09-05 14:53

"Claus Skaarup" <skaarup75(xx)@yahoo.dk> wrote in message

> Det gjorde Gud, Herren (eller hvem/hvad, der nu er skyld i planeten
Jordens
> eksistens), idet det tager Jorden 24 timer, at dreje en gang rundt om sig
> selv.

Gud sagde vel ikke at vi skulle opdele døgnet i 24 timer.
Vi kunne jo bare have sagt at der går 457 timer fra solen står
det samme sted 2 gange.
Men man vedtog 24 timer, hvem gjorde det ?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-09-05 16:01

Jan & Lisbeth skrev:

> Men man vedtog 24 timer, hvem gjorde det ?

Ja, og 60 minutter og 60 sekunder. Og man opdelte jorden
i 2 gange 180 breddegrader og 360 længdegrader. Hvem
fandt mon på det?

Det er jo praktisk med et tal med mange muligheder for
division. Men jeg ved ikke en smule om årsagen.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 10-09-05 11:27

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> fandt mon på det?
>
> Det er jo praktisk med et tal med mange muligheder for
> division. Men jeg ved ikke en smule om årsagen.

Jeg gætter på at det stammer fra babylonerne, men ved ærlig talt ikke
voldsomt meget om det.

I øvrigt startede man jo med at opdele den lyse del af døgnet i 12
timer, og den mørke del af døgnet i 12 timer. Først senere fandt man ud
af at det var sjovere når alle timer var lige lange.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-09-05 14:48

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
> fandt mon på det?

> Det er jo praktisk med et tal med mange muligheder for
> division. Men jeg ved ikke en smule om årsagen.

Babylonerne brugte et 60-talssystem. Det er det der går igen i
tidsinddelingen - og sikke et held. Der er dejlig mange tal der
går op i 60.

--
Bertel