Mere Sudoku
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-09-05 23:32

Jeg kan ikke indse argumentationen her:

http://www.sudokuaddict.com/walkthrough/hard/1/4.asp

Kan det forklares på letforståeligt dansk?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 01-09-05 23:54

Preben Riis Sørensen wrote:
> Jeg kan ikke indse argumentationen her:
>
> http://www.sudokuaddict.com/walkthrough/hard/1/4.asp
>
> Kan det forklares på letforståeligt dansk?

På grund af 2'eren i første søjle og 2'eren i
midterste række skal den manglende 2'er i sektion 4
placeres i af de to gule felter.

Ligemeget hvilket af de to felter, det placeres i,
så blokeres det gule felt i sektion 5 for 2'ere.

Da det eneste andet felt i sektion 5, hvor der kan
placeres en 2'er er det orange, har vi så fundet
hvor 2'eren i sektion 5 skal være.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-09-05 00:18

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Da det eneste andet felt i sektion 5, hvor der kan
> placeres en 2'er er det orange, har vi så fundet

Jeg har indset det nu, ved at sige: Hver sektion s k a l have en
2'er.....Det står altså stadigt uvist hvor 2'eren er i sektion 4, men det
blev et argument for at finde den i sektion 5.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen