Sudoku - kan i det næste?
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-09-05 23:26

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 02-09-05 01:40

> 4 0 5 0 1 9 3 0 6
> 0 0 3 4 8 0 0 2 0
>
> 0 0 0 1 0 3 0 6 0
> 2 1 0 0 0 0 0 3 8
> 0 3 0 0 0 8 0 0 0
>
> 0 4 0 0 7 1 0 0 0
> 3 0 0 6 0 0 7 0 5
> 0 0 7 0 9 0 0 0 0

Hvis vi ser på den nederste, midterste firkant, så skal de to nul-elementer
i venstre kolonne være 8 og 3 - man ved dog ikke i hvilken rækkefølge.
Samtidig skal nul-elementerne i midterste række være 4 og 2 (ligeledes i
ukendt rækkefølge - dette fremkommer ved at opgøre tallene i kolonne 5 og 6
med tallene i række 8. Dette giver at begge nulelementer skal være ENTEN 4
ELLER 2.)

Summa summarum må det sidste nulelement i omtalte firkant være 5. Dvs:

0 0 0 0 3 0 9 0 0
4 0 5 0 1 9 3 0 6
0 0 3 4 8 0 0 2 0

0 0 0 1 0 3 0 6 0
2 1 0 0 0 0 0 3 8
0 3 0 0 0 8 0 0 0

0 4 0 0 7 1 0 0 0
3 0 0 6 0 0 7 0 5
0 0 7 0 9 5 0 0 0

Herefter er næste trin oplagt (kig efter 5), men derefter sidder jeg også
fast..

/Kenneth

Fra : vk

Dato : 02-09-05 06:18

6 8 1
4 2 5
9 7 3
5 3 2
7 1 9
4 8 6
9 7 4
3 8 6
5 2 1

8 5 9
2 1 6
7 3 4
1 4 3
9 5 7
2 6 8
2 6 7
4 3 8
1 5 9

5 4 2
3 9 8
1 6 7
8 7 1
6 2 4
3 9 5
6 9 3
7 1 5
8 4 2

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-09-05 17:06

"vk" <v@v.dd> skrev > 6 8 1
> 4 2 5
> 9 7 3
> 5 3 2
> 7 1 9

.........osv.

Jeg formoder det er hele løsningen leveret i en sæk, så vi selv kan tage af
den, men jeg er varm på at få forklaret i hvert fald de første trin.

Jeg har selv spottet et 9'tal i sektion 9, øverst midterste kolonne.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-09-05 21:28

"Kenneth Brun Nielsen" <news@_FJERNES_brun.dk> skrev
> Summa summarum må det sidste nulelement i omtalte firkant være 5. Dvs:

Takker for den gode, korrekte, argumentation. Håber tilfældet opstår så tit,
at dette bliver en anvendt teknik.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 02-09-05 17:41

"Preben" == Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> writes:

> Jeg kan ikke få hul på denne:
> (Løb fast allerede efter fire tal)

> 0 0 0 0 3 0 9 0 0
> 4 0 5 0 1 9 3 0 6
> 0 0 3 4 8 0 0 2 0

> 0 0 0 1 0 3 0 6 0
> 2 1 0 0 0 0 0 3 8
> 0 3 0 0 0 8 0 0 0

> 0 4 0 0 7 1 0 0 0
> 3 0 0 6 0 0 7 0 5
> 0 0 7 0 9 0 0 0 0

Der er en online-løser på <http://www.sudokusolver.co.uk/step.html>,
der kan give dig en trin-for-trin løsning. Du kan sikkert få en del
morskab ud af at studere dens løsningsmetoder.

Derudover vil jeg tillade mig at henlede opmærksomheden på de metoder
jeg selv benytter mig af: <http://wiki.wegge.dk/Sudoku>

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Per Andreasen

Dato : 04-09-05 16:16

Hej Preben
Jeg har løst opgaven. Den har kun en løsning. Hvis du vil have den, så svar.

mvh Per Andreasen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-09-05 19:56

"Per Andreasen" <per.andreasen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Preben
> Jeg har løst opgaven. Den har kun en løsning. Hvis du vil have den, så
svar.

Jamen jeg er meget mere interesseret i, hvordan man argumenterede sig
videre, løsningen er der allerede, og der er også et link til en
'løsningsmaskine', samt lidt undervisning.

Eller hvis du kan lære mig 'det kneb, der bringer dig videre', vil det være
helt fint.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Andreasen

Dato : 04-09-05 22:18

Der er ikke noget mystisk i det. Du anvender selv metoden til at finde det
første tal, 5. Jeg gør personligt det, at jeg, hvis det som denne er en
kompliceret opgave, udskriver en kopi (jeg har lavet en Excel-skabelon til
formålet) og i den skriver jeg alle de tal, der i første omgang kan være i
cellen. Ofte er der så et eller to celler med kun én løsning, men i denne
var der ikke. Så er opgaven jo, som med det første tal, 5, at finde ud af,
hvor mange spærringer der er. Så er det en portion koncentration og
præcision, men det er jo det, der gør disse opgave sjove.

mvh Per Andreasen

Fra : Martin Bak

Dato : 05-09-05 10:23

> [...]
> 'løsningsmaskine', samt lidt undervisning.
>
> Eller hvis du kan lære mig 'det kneb, der bringer dig videre', vil det

Du kan placere alle 5 tallerne.. ret nemt og helt sikkert!

Så i stedet for at tage udgangspunkt i en bestemt placering, så kan du tage
udgangspunkt i et bestemt tal. Og knække koden.. he.

Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-09-05 19:15

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan placere alle 5 tallerne.. ret nemt og helt sikkert!
>
> Så i stedet for at tage udgangspunkt i en bestemt placering, så kan du
tage
> udgangspunkt i et bestemt tal. Og knække koden.. he.

Stadig ingen forklaringer. Men jeg har luret jer, i vil ikke af med de gode
råd, for så kan i ikke opretholde jeres overlegenhed.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Bak

Dato : 05-09-05 20:45

> [...]
> gode
> råd, for så kan i ikke opretholde jeres overlegenhed.

Jamen hvor meget skal det forklares? Du kan uden videre placere alle 5
tallerne. altså, ved i en blok at se på, hvor eneste mulige placering af 5
tallet er. Derefter kan du uden videre placere ihvertfald de fleste 6
taller. I den aktuelle opgave startes i den midterste blok. Og det bliver jo
nemmere og nemmere jo flere tal der bliver placeret..

Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-09-05 23:16

> [...]
> Jamen hvor meget skal det forklares? Du kan uden videre placere alle 5
> tallerne. altså, ved i en blok at se på, hvor eneste mulige placering af 5

Jo 5'erne kan jeg godt klare når jeg har fået den første i sektion 8.

> [...]
jo
> nemmere og nemmere jo flere tal der bliver placeret..

Det er ikke så svært at slutte, nej.

Jeg har nu 'gransket' mig til en løsning.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 05-09-05 21:22

Preben Riis Sørensen wrote:

> Stadig ingen forklaringer. Men jeg har luret jer, i vil ikke af med de gode
> råd, for så kan i ikke opretholde jeres overlegenhed.

På Wikipedia er der et par gode tips:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Sudoku>

Her et "ekspert"-trick:

<http://www.puzzle.jp/keys/sudoku_mid01-e.html>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 05-09-05 21:27

Jens Axel Søgaard wrote:

> Her et "ekspert"-trick:
>
> <http://www.puzzle.jp/keys/sudoku_mid01-e.html>

Hov - der er ikke bare et, men mange tricks.

--
Jens Axel Søgaard