Integration
Fra : Jan Pedersen

Dato : 01-09-05 22:49

Forskellige matematikprogrammer og grafregnere kommer ligeså meget til kort
som jeg selv når det ubestemte integrale af f(x)=5+e^(-x^2) skal findes.

Første led giver 5x, klart nok....men sidste led : e^(-x^2)=1/e^(x^2)...det
kan jeg ikke så nemt integrere....nogen her der kan hjælpe ?

Fra : @(none)

Dato : 01-09-05 23:22

Jan Pedersen wrote:
> [...]
>
> Første led giver 5x, klart nok....
men sidste led : e^(-x^2)=1/e^(x^2)...det
> kan jeg ikke så nemt integrere....nogen her der kan hjælpe ?
Der er ingen analiske formler her, m.m., man definerer fejlfunktionen
(erf(x)) som analytisk.
Slå den op og alt forbliver simpelt!
mvh
jhp

Fra : Jan Pedersen

Dato : 02-09-05 00:03

> Der er ingen analiske formler her, m.m., man definerer fejlfunktionen
> (erf(x)) som analytisk.
> Slå den op og alt forbliver simpelt!
> mvh
> jhp

Jeg kunne se at fejlfunktionen erf(x) typisk er noget man
slår op i tabeller ?

ok svaret blev simpelt hvis jeg erkender jeg ikke kan
udregne erf(x)-værdierne men bare slå dem op (eller beregne dem i
MathCad)....men det er sku da utilfredsstillende......ok jeg kan heller ikke
udregne ln(x) i hovedet eller sqrt(x), sin(x) osv. så.....det går nok...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-09-05 19:16

Jan Pedersen wrote:

> [...]
> udregne ln(x) i hovedet eller sqrt(x), sin(x) osv. så.....det går nok...

Jeg mener jeg inden jeg opgraderede rom'en på ti89 havde downloadet
noget der gjorde at jeg kunne skrive erf(x), og erstatte x med et tal.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Lars Hansen

Dato : 02-09-05 11:38