Vindmøller - svaret førte til endnu et spø~
Fra : Ingelsen

Dato : 01-09-05 10:00

Jeg fik svar på hvorfor Vindmøller næsten altid har 3 vinger (i tidligere
tråd.)

Dette er et udklip af svaret:

Det et indviklet problem at besvare, da der har eksisteret møller med
fra 1 til 15 eller mange flere vinger.

Men vingerne får luften til at blæse uden om møllen så at man ikke kan
udnytte vinden.

Så det optimale er en vinge. Men vindens styrke er dobbelt så stor over
navet som under.

NYT SPØRGSMÅL!
Hvorfor er styrken præcist dobbelt så stor over navet som under??
Er det noget med højden eller hvordan finder man frem til det??

Og en mølle med kun en eller to vinger vil derfor køre hurtigt når
vingerne er oppe og langsomt når de er nede.

NYT SPØRGSMÅL!
2 vinger... Så kan vingerne da aldrig være nede eller oppe....
Enten en på vej ned og en på vej op, en nede og en oppe eller en i hver
side...
Så skal det forstås som at de kører langsomt når de er vandret?

Hilsen Jan

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-09-05 17:02

Ingelsen (SLET@mig.dk) skrev i
4316c316$0$43437$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
> [...]
> hver side...
> Så skal det forstås som at de kører langsomt når de er vandret?

Tænk på at der er et tårn de skal forbi. Når vingen er ud for tårnet er der
mindre vind end ellers.

--
Martin Petersen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-09-05 01:02

Ingelsen wrote:

> [...]
> Hvorfor er styrken præcist dobbelt så stor over navet som under??
> Er det noget med højden eller hvordan finder man frem til det??

Det er sådan at vindens pres siger voldsomt med vindhastigheden
Da vinden er svagest ved jordoverflade og tiltager i højden så
vil der være et sted under akselen hvor vindens pres er precist
den halve af vindens pres et sted over navet. (medmindre at tårnet er
særligt højt og vingerne korte)
Dette selv om forskelen vindhastighed kun er 41% større

> [...]
> side...
> Så skal det forstås som at de kører langsomt når de er vandret?

ja, det gør de

Med tre blade så køre de hurtigst hver gang et blad er i top,
men det kan være svært at se. Men prøv at se efter i svag vind.

Når møllen går i stå så er to vinger som regl oppe og en er foran tårnet

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-09-05 06:25

Ingelsen wrote:

> NYT SPØRGSMÅL!
> Hvorfor er styrken præcist dobbelt så stor over navet som under??

Jeg kan så tilføje, at det er mere kompleks end det, vinden er ikke en
stabil størelse, der skaber et konstant pres, målt på et punkt, den kommer
altid i stød, nogen gange kraftiger stød end andre gange.

For at holde en konstant fart på vingerne, så fungere generatoren som motor
når vinden er svag, for at holde vingerne i gang.

Ivar Madsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-09-05 10:39

"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> skrev> For at holde en konstant fart
på vingerne, så fungere generatoren som motor
> når vinden er svag, for at holde vingerne i gang.

Så er det derfor det evig og altid blæser.

Hvem sponsorerer strømmen til det?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-09-05 19:24

"Ingelsen" <SLET@mig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra 1 til 15 eller mange flere vinger.
>
> Men vingerne får luften til at blæse uden om møllen så at man ikke kan

Det er faktisk en naturlov - når en luftsøjle har har passeret vingerne
falder vindhastigheden,
som igen bevirker at luftsøjlen skal have større diameter for at indeholde
den samme
luftmængde.
Antallet af vinger afhænger af vingernes diameter. Jo mindre diameter, des
færre
vinger. For mange vinger medfører et for stort tryk på konstruktionen jfr.
Vindrøsen, der
knækkede sammen i stormvejr.

> [...]
> side...
> Så skal det forstås som at de kører langsomt når de er vandret?

Uanset vingernes stilling og vingetallet er vingesystemet i balance
m.h.t. rotationen.
Sideværts er der ikke balance.
Vingerne vil i nederste stilling påvirkes mindre af vinden (lævirkning fra
tårnet, mindre
vindhastighed nederst). For hver omdrejning sker der en slags
pendulbevægelse af
vingerne. Det ses tydeligt på f.eks. vindmøllerne på Horns Rev.

Per A. Hansen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-09-05 17:41

Per A. Hansen wrote:

> Vingerne vil i nederste stilling påvirkes mindre af vinden (lævirkning fra
> tårnet, mindre vindhastighed nederst).

Sider vingerne bag tårnet? Jeg troede at de sad foran.

Jeg ved at i gamle dage, så sad de på den ene side, men man har fundet udaf
at det giver mindre støj at placere dem på den anden side. Jeg kan bare
ikke huske, om man flyttede dem foran, eller bagved.

Ivar Madsen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-09-05 19:38

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> at det giver mindre støj at placere dem på den anden side. Jeg kan bare
> ikke huske, om man flyttede dem foran, eller bagved.

Der er læ på både for og bag side af tårnet. Men da der mindst læ på
forsiden så
går vingerne der.

Man har også forsøgt sig med vinger bag tårnet, men det duede ikke.