Varme
Fra : Morten Granild Jense~

Dato : 29-08-05 20:16

Hej...

Min roommate og jeg kom til at snakke om hvor hurtigt varme rejser...
F.eks. ved en sprængning af en atombombe, bliver man dræbt af varmen FØR
trygbølgen kommer! Men jeg mener at varmen bevæger sig med lysets
hastighed da lys = varme (simplificeret!), mens min roommaste mener at
varmen må rejse langsommere en lystet!

Hvem af os har ret og hvorfor?

--
Anything that happens, happens. (CHR(13))Anything that, in happening causes something else to happen, causes something else to happen.
Anything that, in happening causes itself to happen again, happens again. (CHR(13)) It dosn't necessarily do that in chronological order though.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 29-08-05 21:47

> [...]
> trygbølgen kommer! Men jeg mener at varmen bevæger sig med lysets
> hastighed da lys = varme (simplificeret!), mens min roommaste mener at

Varme er molekyler i bevægelse. Jo hurtigere bevægelse jo varmere. Meget
varme objekter udstråler elektromagnetiske bølger, f.eks. infra røde
stråler.
Så varme er molekyler i bevægelse....denne frembringer elektromagnetisk
stråling men vil også kunne frembringes af sådan en stråling. Hvis ikke
dette var tilfældet ville solen ikke kunne opvarme jorden.

Ved detonation af en atombombe vil trykbølgen bestå af luftmolekyler i
(meget hurtig) bevægelse...men ikke nær lysets. Denne vil blæse (næsten)
alle strukturer i stumper og stykker og luftens temparatur vil antænde alt
der kan brænde.

Inden denne når frem vil der være en masse elektromagnetisk stråling, infra
rød, synligt lys, tultraviolet, gamma stråling mv. Denne stråling vil nå
frem inden trykbølgen og vil kunne forårsage brændsår af op til 3. grad der
vil kunne slå folk ihjel hurtigt. Strålingen vil også indirekte kunne anslå
atomerne i molekylerne i omgivelserne og hæve temparaturen i disse / øge
deres bevægelseshastighed....

Du kan læse om det her:
http://www.pbs.org/wgbh/amex/bomb/sfeature/effects.html

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 29-08-05 21:57

Morten Granild Jensen wrote:
> [...]
> FØR trygbølgen kommer! Men jeg mener at varmen bevæger sig med lysets
> hastighed da lys = varme (simplificeret!), mens min roommaste mener at

Begge.

Varme overføres på tre måder: stråling, ledning (fysisk kontakt mellem
flydende eller faste objekter) og konvektion (bevægelse i varme gasser).

Strålingen er elektromagnetisk (infrarød, hvis jeg husker ret) og bevæger
sig derfor med lysets hastighed. Ved en atombombesprængning vil der desuden
blive overført varme gennem konvektion i forbindelse med trykbølgen.

Hvad der dræberen først er nok en akademisk diskussion (men så er det jo
godt vi er i dk.videnskab ).Thi jeg tror man skal meget tæt på bomben,
for at varmestrålingen i sig selv er nok til at dræbe en. Så tæt på, at
tidsforskellen mellem de forskellige dræbende elementerer negligerbar.

Kristian

--
"Sex is more fun than logic. One cannot prove this, but it is, in the
same way that Mount Everest is and Alma Cogan isn't." The Album of the

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-08-05 08:31

Scripsit "Kristian Damm Jensen" <kristiandammNO@SPAMyahoo.dk>

> Varme overføres på tre måder: stråling, ledning (fysisk kontakt mellem
> flydende eller faste objekter) og konvektion (bevægelse i varme gasser).

Varmeledning forekommer også i gasser.

Det ser ud som om du mener at varmeledning i gasser hører under
konvektion, fordi molekylerne bevæger sig. Men konvektion er kun når
en *makroskopisk* mængde varm gas bevæger sig fra et sted til et
andet.

> Ved en atombombesprængning vil der desuden blive overført varme
> gennem konvektion i forbindelse med trykbølgen.

Trykbølgen overfører mekanisk energi. Efterhånden går noget af den
energi tabt og bliver *afsat* som varme, men det er først varme når
energien er blevet afkoblet fra den koordinerede bevægelse i
trykbølgen.

--
Henning Makholm "Also, the letters are printed. That makes the task
of identifying the handwriting much more difficult."

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 30-08-05 22:30

Henning Makholm wrote:
> [...]
> konvektion, fordi molekylerne bevæger sig. Men konvektion er kun når
> en *makroskopisk* mængde varm gas bevæger sig fra et sted til et

Tak for præciseringen. Jeg mener nu ikke forskellen spiller nogen rolle i
den konkrete sammenhng.

> [...]
> energi tabt og bliver *afsat* som varme, men det er først varme når
> energien er blevet afkoblet fra den koordinerede bevægelse i

Men trykbølgen flytter også rundt på en række stærkt opvarmede gasser, meget
lig den overførsel af varme, der normalt betegnes som konveksion. Jeg vil
ikke påstå - jeg er ikke fysiker - at de to fænomener er identiske, men de
minder dog om hinanden.

Kristian