Metallurgi: Behandling af jern/støbejern m~
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 28-08-05 10:35

Hej NG.

For nogle år siden så jeg et af DR's 'Udeprogrammer'. I udsendelsen
overfladebehandlede man en grillrist (jeg tror at den var lavet af
tentorstål) ved at opvarme den voldsomt i et glødebål og derefter dække
den med salt.

Jeg mener at jeg kan huske at metoden også kan anvendes på
støbejernspander o.l.

Er der nogle der har styr på processen? temp. o.l.

mødes med en gunstig lejlighed....
www.st-roerbaek.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-08-05 10:53

On Sun, 28 Aug 2005 11:35:08 +0200
"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote:

> Hej NG.
>
> For nogle _r siden s_ jeg et af DR's 'Udeprogrammer'. I udsendelsen
> overfladebehandlede man en grillrist (jeg tror at den var lavet af
> tentorst_l) ved at opvarme den voldsomt i et gl_deb_l og derefter
> d_kke den med salt.
>
> Jeg mener at jeg kan huske at metoden ogs_ kan anvendes p_
> st_bejernspander o.l.
>
> Er der nogle der har styr p_ processen? temp. o.l.

du forveksler det ikke med når man renser støbejernspander? der putter
man nemlig salt på panden og varmer den meget op. herved frigives
diverse skidt og suges så ind i salten. Dette tørrer samtidigt panden
helt ud så husk at smørre den med et tyndt lag olie bagefter.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 28-08-05 13:38

I news:20050828115258.04f2305c@laptopia <Kim Schulz> <kim@schulz.dk>
skrev:

> [...]
> diverse skidt og suges så ind i salten. Dette tørrer samtidigt panden
> helt ud så husk at smørre den med et tyndt lag olie bagefter.

Jo, måske blander jeg de to ting sammen.
Udsendelsen jeg husker omhandlede som sagt en grillrist. Behandlingen
skulle efterlade en form for 'brunering' der forhindrede risten i at
blive angrebet af rust. Koblingen til støbejernspander kan sagtens være
forårsaget af, at der anvendes salt til begge processer.

(Jeg har i den senere tid fået besøg af en tysker der gemmer mine ting,
visker det ud jeg har skrevet ned og roder rundt i min hukommelse. Jeg
tror han hedder noget med Alz... ;) )