Hvilke materialer som angribes mest / mind~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-08-05 08:33

Hej NG.

Jeg er ved at lave hestebokse, og stolperne er 100x100 mm fyretræ ikke
trykimp.
Jeg har malet stolpeenderne (de nederste 20 cm og enden) med træbeskyttelse,
men er blevet rådet til at stille dem på en plade af enten kobber eller
aluminium.
Jeg er dog i tvivl om om hvilket materiale det bør være når nu man tænker på
miljøet med ammoniak fra hestene.

Er der nogen her som ved noget om hvilke materialer som angribes af ammoniak

--
mvh / regards
Christian

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-08-05 09:39

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev >
> Er der nogen her som ved noget om hvilke materialer som angribes af
ammoniak

Var det ikke nærliggende at bruge plast?

Ellers ville jeg bruge bly. Men hvis der alligevel kommer 'væske' derned,
gør det sikkert mere skade end gavn. Men kobber ville måske have en
svampedræbende effekt mens det forsvinder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-08-05 09:43

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> gør det sikkert mere skade end gavn. Men kobber ville måske have en
> svampedræbende effekt mens det forsvinder.

Nemlig, jeg tror kobber er bedst. Men hvordan har kobber det i et aggresivt
miljø med ammoniak ?

Fra : Bo Warming

Dato : 26-08-05 14:27

> [...]
> gør det sikkert mere skade end gavn. Men kobber ville måske have en
> svampedræbende effekt mens det forsvinder.

AFgørende for angreb på træ er især helt andre ting , såsom fugtighed, og
det er næppe værdifuld skrivebordsteori der kommer ud af at sammenligne
aluminiumjoners og kobbersjoners komplexdannelsesevne - begge metaller
opløses hurtigere af ammoniakvand end vand, og MÅSKE kobberjonerne kan
forsinke træforrådnelsen en anelse

Fra : Q

Dato : 27-08-05 03:17

> [...]
træbeskyttelse,
> men er blevet rådet til at stille dem på en plade af enten kobber eller

Hvorfor?

> Jeg er dog i tvivl om om hvilket materiale det bør være når nu man tænker

> miljøet med ammoniak fra hestene.

Alm. stål holder ganske OK, selv ved langtidspåvirkning... Det ruster, men
en 10mm stålplade er altså ikke gennemtæret så'n de første 2-3 år ..

Hvis du er pylret kan du købe nogle stumper rustfrit stål.. F.eks den
legering der hedder 316, som formentlig er den mest resistente til dit
brug..

> Er der nogen her som ved noget om hvilke materialer som angribes af
ammoniak

Ikke specifikt, men jeg har bemærket flere ammoniakbaserede køleanlæg hvor
rørføringen var lavet i alm. sort jernrør, så mon ikke det er resistent?..
Ammoniak er basisk, og aluminium har det ihvertfald ikke godt med
natriumhydroxid, såeh..

/peter

Fra : Bo Warming

Dato : 28-08-05 02:00

"Q" <Q@Q.Q> wrote in message

> [...]
> rørføringen var lavet i alm. sort jernrør, så mon ikke det er resistent?..
> Ammoniak er basisk, og aluminium har det ihvertfald ikke godt med

Aluminiums beskyttende oxidlag kan også gå fløjten hvis der er lidt
ammoniak - både pr base og komplex virkning

Afgørende er - som nævnt vedr jerngodstykkelse - at diffussion gør
korosionen langsom. Måske tætstampet ler eller særlig plastik kunne være en
genial løsning. Eller en galvanisk løsning a la en zinkklump nedgravet og
forbundet med en ledning - hestestalde er jo snobbefine dvs dyre steder, så
det vælter ikke budgettet, som det måske ville i polske svinesiloer

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-08-05 09:58

> [...]
> forbundet med en ledning - hestestalde er jo snobbefine dvs dyre steder,

> det vælter ikke budgettet, som det måske ville i polske svinesiloer

Nu er vores hestestald ikke snobbefin, men ellers tak.

--
mvh / regards Christian
- 1. sept. 2005, endelig skete det

Fra : Bo Warming

Dato : 29-08-05 13:27

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message

> tænker

> men

> hvor
> resistent?..

> en
> så
>
> Nu er vores hestestald ikke snobbefin, men ellers tak.

Hvis du træner vinderheste eller lever af at pløje eller transportere med
heste, så kan du frikendes for snobberi.

Kan du vurdere hvor tyk plade der kan skades - læste du om langt
jernstang-spyd der blev revet op og slynget gennem kranie?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-08-05 13:43

> Hvis du træner vinderheste eller lever af at pløje eller transportere med
> heste, så kan du frikendes for snobberi.

Hvad så med 1 hygge/pensionisthest + en shetlænder ?

> Kan du vurdere hvor tyk plade der kan skades - læste du om langt
> jernstang-spyd der blev revet op og slynget gennem kranie?

Ja, men de plader som jeg har valgt er dem som typisk bruges i hestestalde.
Selvfølgelig kan man støbe vægge i fundablokke etc. Men de har vi så valg
ikke at gøre.

Fra : Bo Warming

Dato : 29-08-05 15:38

> [...]
> og
> steder,

> Hvad så med 1 hygge/pensionisthest + en shetlænder ?

OK - jeg var for hurtig - så er min kones katte jo også snobberi, og sådan
har jeg aldrig tænkt på "hendes børn".

Fra : Klaus G.

Dato : 27-08-05 23:07

> Er der nogen her som ved noget om hvilke materialer som angribes af
ammoniak

I de stalde jeg har været med til at bygge, bruges der galvaniseret jern,
rustfritstål, plastik, larkeret jern, eller støbejern. Og det jeg nævner har
en levetid på 20-25år. Hvis ikke endnu mere(tit der skal renoveres, pga.
fornyelse/optimering). Og det er i svinestalde, hvilket jeg finder noget af
det mest hidsige miljø man kan komme i nærheden af :)

Men kort sagt, så har jeg aldrig set rustfrit stål gå til i en stald. En
galvanisering bliver ringere, og ringere med tiden, men det er bestemt noget
som er stærkt, for jernet er i ret tykt gods, så en del rust kan det faktisk
godt holde til. Men rustfritstål er også det dyreste.

Jeg så en hestestald, hvor den ramme træet sidder i "bare" var lavet i
galavaniseret jern. Og det holder fortrindeligt. Bare husk at lave boksen
stærk nok. Ritti mange folk undervudere hvor meget husdyr egentligt kan
tumle med sagerne :) Specielt grise er slemme. De har ikke noget at give sig
til, så hvis de finder noget der kan bevæge sig, ja så kan de få flere timer
til at gå med at rokke med det. Dette kan være en låge f.eks. :)

Ellers kan du jo kontakte et staldinventarfirma, der er jo nok af dem.

--
Klaus G. / Seth-Enoch som ikke arbejder for et staldinventarfirma, men for
et firma som sælger hele stalde(fuld entreprise).

Fra : Bo Warming

Dato : 28-08-05 01:44

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> har
> en levetid på 20-25år. Hvis ikke endnu mere(tit der skal renoveres, pga.

Nej århundreder, men moden skifter

> [...]
> Klaus G. / Seth-Enoch som ikke arbejder for et staldinventarfirma, men for
> et firma som sælger hele stalde(fuld entreprise).

Hvis ikke fremtidens svineavl var en sag for polakker, så ville der være
udviklet plastikstalde,
hvor kulfiberarmering gjorde evighedsholdbar - elasticitet som i naturen er
godt, så grisene har det lidt sjovt, uden at slid eller beskadigelse sker

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-08-05 09:59

> [...]
timer
> til at gå med at rokke med det. Dette kan være en låge f.eks. :)

18 mm karrosseriplade er helt fint til heste, vi skal ikke have heste som er
så vilde at de kan sparke det i stykker.

Fra : TA

Dato : 28-08-05 02:53

> [...]

> miljøet med ammoniak fra hestene.
>
> Er der nogen her som ved noget om hvilke materialer som angribes af

Det drejer sig vel om at undgå, at stolperne suger fugt og alje fra gulvet
og dermed rådner. Optrængning af fugt kan fx forhindres med tagpap eller
plastik el. Endnu bedre ville det være at anbringe stolperne nogle få cm fra
gulvet i et passende beslag af jern, som enten støbes eller boltes i gulvet.

--
TA

Fra : Bo Warming

Dato : 28-08-05 08:20

"TA" <not@active.invalid> wrote in message

> [...]
> ammoniak
>

> Det drejer sig vel om at undgå, at stolperne suger fugt og alje fra gulvet

Ja, det er LANGT interessantere end korrosion og jonudskillelse af metal

> [...]
> fra
> gulvet i et passende beslag af jern, som enten støbes eller boltes i

Hvis man har nok cement i huset, kan man før man skovler jord tilbage på
pælen, dække dennes underjordiske del med et tykt lag løst, tørt cement -
det skal jo ikke modstå stort tryk, og det vil - tror jeg nok - hindre råd
Det vil blive fast af vand der efterhånden diffunderer ind i det - og at
jordbetonarbejder vil kalde sådan brug af cement(eller gips eller lignende)
for "klamphuggeri" skal man tage som en kompliment. Professionel betyder
fantasiløs.

Måske en plastikpose om pælens nederste del, kan klare sagen - eller begge
dele, (ikke meget væske vil komme ovenfra ned i pælen, så det vil nok kunne
fordampe lige så hurtigt væk)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-08-05 10:02

> Ja, det er LANGT interessantere end korrosion og jonudskillelse af metal

Derfor har jeg også malet stolpeenderne 3 gange med heldækkende
træbeskyttelse, men pladen var en ekstra sikkerhed.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-08-05 10:01

> [...]
> og dermed rådner. Optrængning af fugt kan fx forhindres med tagpap eller

Dvs bedre end aluminium ?

> Endnu bedre ville det være at anbringe stolperne nogle få cm fra
> gulvet i et passende beslag af jern, som enten støbes eller boltes i
gulvet.

Det er så ikke muligt, både fordi gulvet er det eksisterende og pga. tiden.

Fra : TA

Dato : 30-08-05 01:37

> Dvs bedre end aluminium ?

Ikke nødvendigvis, men sikkert billigere ...

> gulvet.
>
> Det er så ikke muligt, både fordi gulvet er det eksisterende og pga.
tiden.

Hvorfor ikke blot anbringe en 10 x 10 cm brik af det vandfaste
karosseri-plade under stolperne ?

--
TA

Fra : Bo Warming

Dato : 30-08-05 01:51

> [...]
>
> Ikke nødvendigvis, men sikkert billigere ...

> tiden.
>
> Hvorfor ikke blot anbringe en 10 x 10 cm brik af det vandfaste

at save den ud med vinkelsliber tager længere tid end at lægge en
plastikpose om stolperne

Tagpap skal modstå mekanisk belastning - her skal kun vandindtrængen
mindskes - og kun i nogle årtier - pensionisthesten dør nok snart

Selvfølgelig er der sport i at være perfektionist med sine hobbyprojekter,
man man skal ikke skyde spurve med kanoner, og hvis der sker råd, så kan man
følge det og hamre forstærkende jernstang ned langs stoplen som støtte
senere.

Min far cementstøbte om piller til raftehegn - men det var rafterne der
rådnede, fordi der groede grønt omkring dem så ventilation nedsattes.. Ingen
kæde er stærkere end det svageste led