Hjælp
Fra : A Q. Glarbo

Dato : 25-08-05 22:42

Hej Gruppe
Kan nogen regne denne her ud ? :
Jeg har en olietank rund /cylindrisk den er 4 meter lang og 120 cm i
diameter den har olie i op til 84 cm mærket fra bunden dvs. 36 cm luft hvor
stor er tanken og hvor meget olie er der i den ? kan jeg få formlen også ?

PS. mine resultater er : Tank 12.124 m3 olie 4.073 m3 og det syntes jeg
ikke kan passe enten er tanken mindre eller også er der mere olie i da den
jo næsten er fuld

TIA

A Q

Fra : Mikkel Lund

Dato : 25-08-05 23:21

"A Q. Glarbo" <A.Glarbo@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke kan passe enten er tanken mindre eller også er der mere olie i da den

Svaret på dit spørgesmål:
http://formel.dk/matematik/geometri/Volumer/olietank.htm

--
Hilsen Mikkel
------

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-08-05 23:44

"A Q. Glarbo" <A.Glarbo@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:430e3b47$0$68302$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
>
> PS. mine resultater er : Tank 12.124 m3 olie 4.073 m3 og det syntes jeg ikke kan passe enten er tanken mindre eller også er der

Skyldes dine resultater en forudgående beregning?
En tank med tværmål godt 1 meter og 4 meter lang
vil nok rumme ca 4 m³

Mvh
Martin

Fra : Søren Kongstad

Dato : 25-08-05 23:58

Jeg har ikke løst denne type opgaver i årevis, så jeg gør det lidt på
slavemåden.

Rumfanget for cylinderen er højde gange radius i anden gange pi
Det giver

4*(0,6)^2* PI = 4,5239 kubikmeter

For at finde volumen af olien så kig på den cirkel du får ved et snit
igennem tanken.

Den gennemskæres af en korde, som er ,24 m over centrum.

Det der er over korden er luft, det der under er olie.

Vi skal finde arealet af Olien.

Tegn nu radien der skærer perifirien samme sted som korden.

Vinklen "v" på radien kan du finde f.eks ved at bruge sinus.

Den ligebenede trekant som defineres af korden og de to radier som går
til kordernes skæringspunkt på periferien kan du nu finde arealet på.

tip. når du har vinlen "v" kan du nemt finde kordens længde (du behøver
selvfølgelig ikke vinklen du kan også blot bruge afstanden fra centrum
til korden)

Ud fra "v" bestemmer vi vinklen "u" for det cirkelstykke som bestemmes
af de to radier (altså det stykke der ligger under korden)

"u"= 360-2*"v".

Nu kan du bestemme arealet af cirkelstykket.

Arealet af olien er dermed arealet af cirkelstykket plus arealet af
trekanten.

For at få rumfanget ganger du med længden af cylinderen.

/Søren

Fra : Søren Kongstad

Dato : 26-08-05 00:03

Der er garanteret mere passende formler at bruge, men jeg er for doven
til at slå dem op.

/Søren

Fra : Tom \(2660\)

Dato : 26-08-05 07:43

V = L*r*r*(pi-a*pi/180+0,5*sin(2*a))

idet a = arccos(1-h/r)

L = 4,0m
r = 0,6m
h = 0,36m
pi ~ 3,14

V = 3,3824 m^3

Der forudsætter at enderne er flade.

Fra : A Q. Glarbo

Dato : 26-08-05 08:03

Tak for hjælpen , jeg havde været ude på www.formler.olietank.dk men det gav
det resultat , jeg ikke kunne få til at passe , det her ser mere rigtigt
ud - Tak for hjælpen

A Q