13 skala -> amerikanske karakterer
Fra : Kim Schulz

Dato : 24-08-05 06:31

hejsa
Nogen der ligger inde med en "officiel" oversætter fra den danske 13
skala og til det amerikanske karakter system?

MVH
Kim

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 24-08-05 09:55

Kim Schulz <kim@schulz.dk> writes:

> Nogen der ligger inde med en "officiel" oversætter fra den danske 13
> skala og til det amerikanske karakter system?

Nej, for en sådan findes mig bekendt ikke. I hvert fald er der ingen
officiel oversættelse den anden vej -- når man overfører amerikanske
kurser til en dansk uddannelse, så bliver karakteren ikke konverteret.
Det gelder også andre udenlandske kurser (der er ikke andre end os,
der bruger 13-skalaen). Den nye ECTS karakterskala skulle råde bod på
det problem hvad angår europæiske uddannelser, men det er ikke
sikkert, at det kommer til at gælde de amerikanske. Godt nok bruger
begge skalaer karakterer fra A til F, men de amerikanske +/- på
karaktererne kan ikke konverteres, og såvidt jeg husker ligger
beståelsesgrænsen et andet sted.

Torben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-08-05 10:06

Kim Schulz skrev:

> Nogen der ligger inde med en "officiel" oversætter fra den danske 13
> skala og til det amerikanske karakter system?

Et af karakterudvalgets kritikpunkter af 13-skalaen er netop at
den er umulig at oversætte til internationale eller
andrenationale skalaer.

Du kan læse deres betænkning her. Den er faktisk ret spændende,
og den omfatter også sammenligninger:
http://pub.uvm.dk/2004/karakterer/index.html

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   http://fiduso.dk/

Fra : N. Foldager

Dato : 24-08-05 12:53

Kim Schulz:

> Nogen der ligger inde med en "officiel" oversætter fra den danske 13
> skala og til det amerikanske karakter system?

Får man overhovedet noget ud af at oversætte danske karakterer til
amerikanske? De accepterer jo alligevel ikke engang så meget som et
dansk kørekort.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-08-05 14:52

N. Foldager skrev:

> Får man overhovedet noget ud af at oversætte danske karakterer til
> amerikanske?

Jeg har kun hørt at danske uddannelser er velanskrevne i
udlandet.

> De accepterer jo alligevel ikke engang så meget som et dansk
> kørekort.

Jo, det gør de såmænd. Du forveksler det nok med det problem at
få forsikringsselskaber vil forsikre udlændinge, og uden
forsikring ingen lovlig bilkørsel. At mange så løser det problem
ved at tage et amerikansk kørekort (som kan klares af enhver
idiot - det er rent til grin), er en anden sag. Det løser så
samtidig datoformatproblemet som i uheldige tilfælde kan få
bartendere til at tro at man er under 21 selv om det ikke passer.

Det er alt sammen andenhåndsoplysninger. Min søster har været i
USA, og det med at tage kørekort og det med datoen har jeg fra to
debatgruppeskribenter som også har været derovre.

Fra : N. Foldager

Dato : 24-08-05 20:43

N. Foldager skrev:

> [...]

Bertel Lund Hansen:

> Jeg har kun hørt at danske uddannelser er velanskrevne i
> udlandet.

Nu hentydede jeg til USA. Man kan f.eks. ikke arbejde som læge i USA
uden en supplerende eksamen.

> [...]
> USA, og det med at tage kørekort og det med datoen har jeg fra to
> debatgruppeskribenter som også har været derovre.

Mine er førstehåndsoplysninger. Jeg kunne bruge mit danske kørekort i
30 dage. Derefter var det op til amerikansk køreprøve.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-05 00:10

N. Foldager skrev:

> Mine er førstehåndsoplysninger. Jeg kunne bruge mit danske kørekort i
> 30 dage. Derefter var det op til amerikansk køreprøve.

Hvilken stat var det? Min søster boede i Austin, Texas.

Fra : N. Foldager

Dato : 25-08-05 10:22

> Hvilken stat var det? Min søster boede i Austin, Texas.

Texas.

Mvh
Niels Foldager

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-08-05 12:22

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Bertel Lund Hansen:

> Nu hentydede jeg til USA. Man kan f.eks. ikke arbejde som læge i USA
> uden en supplerende eksamen.

Og det kan man i England?
Og man kan omvendt tage fra USA til Danmark og praktisere medicin med sin
amerikanske eksamen i Danmark?

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-08-05 16:13

On Wed, 24 Aug 2005 13:53:03 +0200
N. Foldager <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote:

> Kim Schulz:

> Får man overhovedet noget ud af at oversætte danske karakterer til
> amerikanske? De accepterer jo alligevel ikke engang så meget som et
> dansk kørekort.

Det er nu intet problem. Kørte selv rundt derovre for nogle uger siden
uden problemer. Bilen blev lejet på dansk kørekort (om end hun blev
glad da jeg også trak mit internationale kort frem).

MVH
Kim

Fra : dktekno

Dato : 25-08-05 20:46

I USA giver man mange gange karakterer ved A, B, C osv.

Jeg vil mene, at A svarer til 11. De har ikke noget 13-tals system. Kan du
klare alle opgaverne rigtigt får du i Danmark 11, og laver du noget ekstra
får du 13. I USA skal du bare lave alt rigtigt, så får du højeste karakter.

Så:

A = 11
B = 9
C = 7
D = 5

Fra : Mikkel Lund

Dato : 25-08-05 23:30

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> klare alle opgaverne rigtigt får du i Danmark 11, og laver du noget ekstra
> får du 13. I USA skal du bare lave alt rigtigt, så får du højeste

Jeg mener ikke at D er dumpet, så det kan ikke være fem. F må være fem og
mindre!

--
Hilsen Mikkel
------

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 26-08-05 07:42

> Jeg mener ikke at D er dumpet, så det kan ikke være fem. F må være fem og
> mindre!

F=Flunked=Dumpet

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-08-05 21:26

dktekno wrote:
> [...]
> får du 13. I USA skal du bare lave alt rigtigt, så får du højeste karakter.

Mange steder i DK får man 13, hvis man blot laver alt rigtigt uden fejl
(uden at "lave noget ekstra").

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : N. Foldager

Dato : 28-08-05 14:07

Martin Jørgensen:

> Mange steder i DK får man 13, hvis man blot laver alt rigtigt uden fejl
> (uden at "lave noget ekstra").

Det er også mit indtryk. Der er gået alvorlig inflation i 13-tallerne.
I "min" tid kom man i avisen, hvis man fik et 13-tal til
studentereksamen. Det ville blive nogle lange lister i dag.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 29-08-05 10:22

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> Mange steder i DK får man 13, hvis man blot laver alt rigtigt uden
> fejl (uden at "lave noget ekstra").

Det kan endda gives selv ved mindre fejl. Det afhænger af, hvordan
opgaverne stilles -- mange eksaminatorer stiller specielle
"13-talsopgaver", dvs. opgaver, der tester eksaminantens forståelse
lidt ud over, hvad der forventes, f.eks. evne til at generalisere fra
det lærte stof. Hvis der er sådanne opgaver, så kan det give mening
at give 13, selv om der er mindre fejl.

En anden mulighed er, hvis niveaet for eksamen bagefter viser sig at
have været for højt, så man skal justere skalaen. Det kan flytte
13-tallet ned til hvor, der er mindre fejl.

Torben

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 08-09-05 13:08

N. Foldager <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> writes:

> Mine er førstehåndsoplysninger. Jeg kunne bruge mit danske kørekort i
> 30 dage. Derefter var det op til amerikansk køreprøve.

Jeg havde ingen legale problemer med at bruge mit danske kørekort.
Problemet var præcis forsikring, som beskrevet af Bertel.

Men det var New Jersey for 10 år siden. Reglerne kan være anderledes
i Texas i dag.

Jeg behøvede ikke tage en praktisk prøve (fordi jeg allerede havde et
dansk kørekort), kun teori-prøven. Den var på samme sværhedsgrad som
den danske.