Tilsættes der 'Fluor' i drikkevandet herhj~
Fra : Ingolf

Dato : 23-08-05 15:31

Ifølge sundhedsstyrelsen så tilsættes der ikke fluor i drikkevandet:
http://www.sst.dk/Forebyggelse/Faglige_omraader/Miljoemedicin/Miljoemedicinske_udtalelser/Drikkevand/Fluorid_i_drikkevand.aspx?lang=da
"De sundhedsmæssige konsekvenser af fluoridindholdet i drikkevand har været
diskuteret.
Sundhedsstyrelsen har i 1994 udtalt at en overskridelse af
vandkvalitetskravet til fluorid i drikkevand på 1,5 mg/l kan medføre
mineraliseringsforstyrrelser (fluorose) af tænderne fra fødslen til 7-års
alderen. Risiko for tand fluorose er dog stærkt afhængig af fluor fra andre
kilder såsom føde og kariesforebyggelse. I modsætning til flere andre lande
tilsættes der ikke fluor til drikkevandet i Danmark."

Men ifølge drikkevandsboringer så findes fluor allerede i drikkevandet,
herhjemme.
http://www.kviksoelv-fri.dk/anvendelsen_af_fluor_i_tandpleje.htm
"Fluor findes i meget små mængder i drikkevandet i form af det meget
tungtopløselige kalciumfluorid."

Svjv tilsættes fluor også det meste tandpasta. Hvad er det så lige jeg
misforstår ang. fluor, når sundhedsstyrelsen skriver at det er skadeligt,
men man gerne må tilsætte det i tandpasta?
"Risiko for tand fluorose er dog stærkt afhængig af fluor fra andre kilder
såsom føde og _kariesforebyggelse_"

Det kan da ikke være 'fluor' man benytter i folkeskolernes
'fluorskylninger'? Hvad indeholder væsken i en 'fluorskylning', helt
konkret?

Ifølge sundhedsstyrelsen tilsætter andre lande fluor i drikkevandet.
Hvorfor tilsættes fluor drikkevandet, i nogle lande men ikke i andre?

Er der en 'køkkenmetode' der kan afsløre om drikkevandet indeholder (for
meget) fluor?

_
http://www.webwitch.dk/Dit%20helbred/fluor_i_drikkevand.htm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-08-05 15:43

Ingolf skrev:

> Men ifølge drikkevandsboringer så findes fluor allerede i drikkevandet,
> herhjemme.

Ja, og i Vordingborgområdet er der for meget.

> Svjv tilsættes fluor også det meste tandpasta. Hvad er det så lige jeg
> misforstår ang. fluor, når sundhedsstyrelsen skriver at det er skadeligt,
> men man gerne må tilsætte det i tandpasta?

Der er forskel på flere liter vand og så en cm tandpasta om
dagen.

> Det kan da ikke være 'fluor' man benytter i folkeskolernes
> 'fluorskylninger'?

Jo.

>Hvad indeholder væsken i en 'fluorskylning', helt konkret?

Det har jeg glemt, men det er en fluorforbindelse (kilde:
tanddamerne på min eksskole).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/

Fra : Peter Loumann

Dato : 23-08-05 16:21

Ingolf skrev:

>Hvad indeholder væsken i en 'fluorskylning', helt konkret?

Iflg. 'Bogen om Grundstofferne':

flouridionen F-

Men bogen røber ikke hvilken forbindelse den indgår i, inden den
bytter plads med hydroxid (OH) i tandemaljen.
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-08-05 21:50

Scripsit Peter Loumann <me@privacy.net>

> Iflg. 'Bogen om Grundstofferne':

> flouridionen F-

> Men bogen røber ikke hvilken forbindelse den indgår i,

Sikkert NaF, ligesom i tandpasta.

(Na+ synes at være den farmakologiske standardkation).

--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"

Fra : Bo Warming

Dato : 23-08-05 17:21

"Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> wrote in message
> [...]
> Hvorfor tilsættes fluor drikkevandet, i nogle lande men ikke i andre?
>
> Er der en 'køkkenmetode' der kan afsløre om drikkevandet indeholder (for

Det er ret svært at analysere for Fluoridjonen, der er lidet reaktiv - men
måske der findes trips til det idag

Fluor styrker måske emaljen ved skyldning eller ved at drikkevand er rigt på
jonen, men min far skyllede daglig med Natrium Fluorid, og havde alligevel
langt flere huller end min mor og jeg.
Jeg tror danskere er så kloge, at tilsætning til drikkevand aldrig har været
overvejet - om F i tandpasta gavner, er dårligt undersøgt - der er mange
parametre blandet sammen.

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-08-05 00:43

On Tue, 23 Aug 2005 18:21:16 +0200
"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:
> Fluor styrker måske emaljen ved skyldning eller ved at drikkevand er
> rigt på jonen, men min far skyllede daglig med Natrium Fluorid, og
> havde alligevel langt flere huller end min mor og jeg.

Dette argument holder bare ikke da folk fra starten af har forskellige
styrker tænder. Nogle får bare ikke huller selv om de stort set aldrig
børster tænder - andre får huller selv om de gør.
Tandbørstning i sig selv slider også på tænderne (skuremiddel) og
derfor har det også en indvirkning.