Harvard vil forske i skabelsen
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 20-08-05 13:30

Kristeligt Dagblad skrev onsdag den 17. aigust 2005:

=== citat start ===

(Forsiden)

Universitet vil forske i skabelsen

Harvard Universitet planlægger et videnskabeligt studie i, hvordan livet på
jorden er opstået. Dermed placerer et af USA's mest prestigefyldte
universiteter sig midt i en voksende politisk debat om et alternativ til
Charles Darwins udviklingslære.

(side 5)

Harard vil forske i skabelsen

Det anerkendte amerikanske universitet Harvard vil forske i livets
oprindelse. Universitetet rammer dermed ned
midt i striden mellem tilhængere og modstandere af Darwins udviklingslære

[...]

Modstandere af evolutionsteorien siger, at Harvards forskningsprojekt er
et bevis på, at videnskaben mangler at modbevise alternative teorier,
herunder ideen om "intelligent design", der er populær på USA's kristne
højre-fløj.

Fortalerne for intelligent design argumenterer med, at naturen er så
kompleks, at den ikke kan være opstået ved tilfældig naturlig udvælgelse,
sådan som det fremgår af Darwins udviklingslære fra 1859. I stedet må
naturen være resultatet af en ukendt intelligent plan, mener de.

Den amerikanske præsident, George W. Bush, gik ind i striden tidligere på
måneden, da han sagde, at der efter hans mening burde undervises i tesen om
intelligent design på linje med evolutionsteorien, så folk bedre kan forstå
de respektive argumenter.

På Harvard vil projektet om "Livets oprindelse i universet" benytte
forskning inden for såvel biologi, kemi som astronomi for at søge de
videnskabelige svar på det mangeårige spørgsmål om evolution, siger en
repræsentant for universitetet.

Harvard forsøgte at nedtone timingen af projektet. Ifølge universitetet
er der ingen sammenhæng med den aktuelle debat om intelligent design.

- Dette her er ikke noget, der er sat i søen for nylig, eller som en
reaktion på, hvad der sker omkring os, siger universitetets talsmand B.D.
Colen.

- Projektet tog sin begyndelse, fordi videnskabsfolk hele tiden søger
svaret på nogle af de største spørgsmål, som nogensinde er stillet, siger
han.

Modstanderne af udviklingslæren mener dog, at forskningsprojektet er et tegn
på, at videnskaben stadig ikke fuldt ud har bevist Darwins teori.

- Projektet er en slående indrømmelse af, at den nuværende teori ikke
forklarer det (livets opståen), og det har ikke afvist ideen om, at tingene
er et produkt af intelligent design, siger John West, seniorforsker på
Discovery instituttet i Seattle; en tænketank, der støtter tanken om
intelligent design.

Discovery instituttet er fortaler for, at skoler underviser i
videnskabelig kritik af Darwins teorier.

Harvard-projektet, der stadig er i en indledende fase, vil blive
finansieret dels af universitetet, dels af andre organisationer.
Universitetet har afvist at fortælle, hvor meget det planlægger at betale
til projektet, men ifølge avisen Boston Globe drejer det sig om cirka seks
millioner kroner årligt de næste fem år.

David Liu, professor i kemi ved Harvard, siger til Boston Globe, at hvor
levende systemer er meget komplekse, bør videnskaben kunne finde svarene.

- Det er min forventning, at vi vil være i stand til at reducere dette
til en meget simpel serie af logiske hændelser, som kan have fundet sted
uden en guddommelig indgriben, siger David Liu. /Reuter/

Oversat af Ulla Poulsen

=== citat slut ====

Mht. debatten om intelligent design har jeg tidligere skrevet nogle indlæg
primært vedr. RNA- og DNA-kodevarianter, se ...

Subject: Genetiske kode varianter
Date: 21. januar 2005 CET 21:44 (DK-sommertime 2005)
Newsgroup: dk.videnskab
3584 news:gZcId.84522$Vf.3754830@news000.worldonline.dk
3596 news:MC2Ld.86014$Vf.3805952@news000.worldonline.dk
3590 news:rbQId.84864$Vf.3759555@news000.worldonline.dk
Denne bør lige gentages:

> Triplet code
> ________________________
> TGA ATA AGA AGG AAA
> Nuclear Stop Ile Arg Arg Lys
> Mitochondrial
> Mammalia Trp Met Stop Stop Lys
> Aves Trp Met Stop Stop Lys
> Amphibia Trp Met Stop Stop Lys
> Echinoderms Trp Ile Ser Ser Asn
> Insecta Trp Met Ser Stop Lys
> Nematodes Trp Met Ser Ser Lys
> Platyhelminth Trp Met Ser Ser Asn
> Cnidaria Trp Ile Arg Arg Lys
[ ... ]
> [...]
> dene ændring INDEN yderligere ændringer er kommet til.
>
> Herefter kunne man umiddelbart forledes til at tro, at udviklingen
> *forgrener* sig, således som man traditionelt beskriver et stamtræ, men
> ... arh ... det skal ses:
>
> M-a-a Met Stop Stop -
> Insecta Met Ser Stop -
> Nematodes Met Ser Ser -
> Platyhelminth Met Ser Ser Asn
> Echinoderms - Ser Ser Asn
>
> ... de har ligesom "arven" noget fra hinanden *efter* differentieringen,
> og det er jo i grunden ret úlogisk.
>
> Det er ret usandsynligt, at en ændring ændres *tilbage* til
(2005-08-20 kommentar: se Echinoderms)

> Og det er også ret usandsynligt, at alle eventuelle mellemled skulle være
> uddøde.

Såfremt det biologiske liv (sådan som vi kender det her på jorden) er
opstået andetsteds i universet, for så sidenhen at have inficeret vores
planet, da vil vi faktisk kunne forklare RNA- og DNA-kode-"mysteriet" udfra
hypotesen om, at de ca. 7 varianter her på jorden blot udgør en lille andel
af de oprindelige varianter dannet andetsteds i universet.

Jeg håber således, at Harvard udfra en *objektiv* synsvinkel vil studere
dette fænomen ...

Med venlig hilsen
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 5000 Danish Kr. (around 800 US $), jump ...
4193 news:3gpee.1412$Fe7.30938@news000.worldonline.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 21-08-05 09:23

Skod-universiteter tror at mennesket kan opnå viden om univers-start fx Big
Bang.
Det er fremmedgørende skadelig forskning - hvad var før Big Bang.???

Einstein gjorde sig virkelig til grin ved sit universet krummer og
skabelse-før-ursuppe tidsspilde.
Mennesket når aldrig brugbar viden ad det spor. Skatteyderne bør boycotte,
om nødvendig jødestjerne, de fjolser der hælder de syges penge i egen
nytteløse hobby

Fra : Lars

Dato : 26-08-05 22:43

In article <QmFNe.65341$Fe7.209432@news000.worldonline.dk>, John15.13@
1.John4.8.Heaven says...
> [...]
>
> Universitet vil forske i skabelsen
>
> Harvard Universitet planlægger et videnskabeligt studie i, hvordan livet på

Harvard planlægger studie?
Det ved de skam allerede, hvormed de også underviser i evolution:
http://mcb.harvard.edu/BioLinks/Evolution.html

--
Best regards

Lars
science is 10% new data and 90% confirmation!!
religion is 100% superstition and 0% confirmation!!

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-08-05 23:13

Scripsit Lars <nomail@none.com>
> 1.John4.8.Heaven says...

> Harvard planlægger studie?

De har tilsyneladende udpeget livets opståen som tværvidenskabeligt
satsningsområde. Det ser ganske velanskrevet og ikke videre
jordrystende ud. Og det har indtil videre givet større genlyd i
diverse medier end i universitetets egen forskning, fordi et eller
andet fæhoved har fundet på at det skulle have med evolutionsdebatten
at gøre.

<http://www.provost.harvard.edu/reports/scitech2005.pdf>

> Det ved de skam allerede, hvormed de også underviser i evolution:
> http://mcb.harvard.edu/BioLinks/Evolution.html

Der står da ikke noget om livets opståen. Den side du henviser til,
indeholder liks om evolution, hvilket handler om hvordan livet opfører
sig når først det er opstået.

--
Henning Makholm "Jeg forstår mig på at anvende sådanne midler på
folks legemer, at jeg kan varme eller afkøle dem,

Fra : Bo Warming

Dato : 28-08-05 01:51

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
>
> Der står da ikke noget om livets opståen. Den side du henviser til,
> indeholder liks om evolution, hvilket handler om hvordan livet opfører

Typisk at disse Einsteinuniversiteter spilder resourcer på at dræbe
religionen, som var ret død allerede før Darwin

Vi finder aldrig ud hvordan uendeligheden og livet startede og
bigbang-hjernespind er ordonani

Man kan kortlægge geologiske lag, og det kan måske hjælpe til at finde
olie - men HVAD SKAL VI MED TEORI OM URSUPPE ELLER UNIVERSEKSPLOSIONER???
Forebygge at det sker igen, eller skabe liv selv på en måde, som kræver
millioner af år?¨
Denne forskning er ikke naturvidenskab men er i underholdningsbranchen -
eller propaganda=hjernevask branchen, hvor statens guddommelighed skal
bevises.
Halver skattetrykket, hvis vi ønsker et lykkeligere EU - kineserne spilder
ikke skattepenge på sådanne tåbeligheder og de skabte engang krudt, papir,
trykkerier, kompas og andet er der så vigtigt som hvad Vesten skabte.

Man vil gøre science til ny tro. Privatiser den.