Slangetype
Fra : N. Foldager

Dato : 17-08-05 22:42

Et medlem af min husstand skulle tømme postkasse. Lige ved kassen sad
en slange i solen på en gren ca. 30 cm over jorden. Den var
8-tals-oprullet, men længden skønnes til 30-40 cm og tykkelsen som en
lillefinger. Farven var sort eller mørkegrå. Der var muligvis lyse
striber på siderne.

Slangen forsvandt hurtigt ind i busken, så det er usikkert, om der var
egentlig zig-zag-stribe eller gule nakkepletter, ligesom pupillerne og
analpladen Gu´hjælpme' heller ikke blev undersøgt.

Hvad mon det kan have været for én?

Hvad kan der ske, hvis jeg senere går ud af huset her?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-05 00:13

N. Foldager skrev:

> [...]
>8-tals-oprullet, men længden skønnes til 30-40 cm og tykkelsen som en
>lillefinger. Farven var sort eller mørkegrå. Der var muligvis lyse

Jeg er bekendt med tre muligheder: snog, hugorm og stålorm. Enten
er det en unge af en af de første to (hvilket jeg tvivler på),
eller også er det en stålorm der er lige så uskadelig som en
regnorm.

http://da.wikipedia.org/wiki/Stålorm

> [...]
>analpladen Gu´hjælpme' heller ikke blev undersøgt.

>Hvad kan der ske, hvis jeg senere går ud af huset her?

Hugormens farlighed bliver ofte overdrevet, og de er hunderædde
for mennesker, så selv om det skulle være sådan én (der er kommet
den lange vej fra lyngen eller klitterne), så har I ikke noget at
være specielt bange for.

http://da.wikipedia.org/wiki/Hugorm

Jeg husker endnu med vemod da vores nabo til sommerhuset stolt
kom og viste os en 'hugorm' han havde klasket i smadder med en
kæp. Det var den snog som vi havde været så glade for fordi den
holdt til ved vores lille vandhul.

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 18-08-05 01:18

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg er bekendt med tre muligheder: snog, hugorm og stålorm.
> Enten er det en unge af en af de første to (hvilket jeg
> tvivler på), eller også er det en stålorm der er lige så
> uskadelig som en regnorm.

Jeg tror mere på en ung snog eller hugorm. Stålorme er ikke sorte eller
mørkegrå, men mere skinnende lysegrå eller kobberrøde. De har dog ofte mørke
striber langs siderne. Og er forresten som bekendt ikke en slange, men en
øgle. De kan i modsætning til de to andre lukke øjnene, men det er nok
tvivlsomt at det skulle være blevet bemærket her.

> [...]
> kom og viste os en 'hugorm' han havde klasket i smadder med en
> kæp. Det var den snog som vi havde været så glade for fordi den

Øv, sørgeligt. Fandens at folk har så travlt med at slå disse dejlige
dyr ihjel, som iøvrigt ikke har for gode betingelser, og er totalfredede.
Der var lige en tråd på NHF om det samme, det skærer mig dybt i hjertet.

http://www.nhf.dk/forum/viewtopic.php?t=13057

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : N. Foldager

Dato : 18-08-05 06:45

Ulrik Smed:

> [...]
> øgle. De kan i modsætning til de to andre lukke øjnene, men det er nok
> tvivlsomt at det skulle være blevet bemærket her.

Jeg hældte til det samme, på grundlag af mit dyreleksikon, før jeg
skrev spørgsmålet. Men hvilke af de to kan finde på at kravle op på
en busk?

Mht. habitat er der ca. 100 m til den nærmeste permanente dam, men der
er en del midlertidige vandhuller efter regn, og tudser og salamandere
ses ikke sjældent i området.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-05 07:09

N. Foldager skrev:

>Mht. habitat er der ca. 100 m til den nærmeste permanente dam, men der
>er en del midlertidige vandhuller efter regn, og tudser og salamandere
>ses ikke sjældent i området.

Så er det en snog.

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 18-08-05 08:30

Bertel Lund Hansen wrote:

> Så er det en snog.

Ja, det lyder som en udpræget snogehabitat. Og snoge kan godt finde på at
klatre i træer og buske. Hugorme lever typisk mere tørt. Så ingen grund til
bekymring for giftige bid, det værste en snog kan finde på er at 'muske',
dvs. at udskille noget væske fra gattet som stinker temmelig fælt, hvis den
bliver skræmt. Men det er ganske harmløst. Lyder forresten som et dejligt
sted!

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-08-05 07:15

N. Foldager wrote:
-snip-

> Hvad mon det kan have været for én?
>
> Hvad kan der ske, hvis jeg senere går ud af huset her?

Jeg så engang en film om sådan nogle. Det værste der kan ske, er at
næste gang du går ud af huset så spiser anacondaen dig.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-08-05 01:25

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev
> Det værste der kan ske, er at
> næste gang du går ud af huset så spiser anacondaen dig.

Jeg tror Niels mente værst for ham selv.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : N. Foldager

Dato : 20-08-05 11:22

Martin Jørgensen:

Preben Riis Sørensen:

> Jeg tror Niels mente værst for ham selv.

Jeg skal nok få dig en dag, Preben.

Mvh

Niels

Fra : N. Foldager

Dato : 20-08-05 11:24

Her til morgen opstod der pludselig en 1 meter høj jordvold fra
postkassen og med ekspressfart hele vejen gennem haven. De træer,
der stod på ruten forsvandt ned i jorden og der kom en kraftig
kulbrintelugt. Jeg blev forbavset.

Kan det være snogen?

Venlig hilsen

Niels Fol...

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-08-05 11:53

N. Fol... skrv:

> [...]
> træer, der stod på ruten forsvandt ned i jorden og der kom en
> kraftig kulbrintelugt. Jeg blev forbavset.

Guuiiiii..., jeg troede at den sidste *lindorm* var slået ihjel.
Skal vi nu til at slås med dem igen?

--
'rluf :·)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-08-05 11:56

N. Foldager wrote:

> [...]
> postkassen og med ekspressfart hele vejen gennem haven. De træer,
> der stod på ruten forsvandt ned i jorden og der kom en kraftig

Snogen holder sig nok over jorden. Jeg tror derfor nærmere at det er en
kæmpe-regnorm eller en kæmpe-muldvarp. Eller snurre-snup? Har du aldrig
set hvordan han snupper gullerødder? Han tog nok fejl af træernes rødder
og gulerøddernes rødder og har fået ondt i maven eller tænderne, hvis
han har forsøgt at spise træerne.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-08-05 12:04

Den 20-08-05 12.55 skrev Martin Jørgensen følgende:

> Snogen holder sig nok over jorden. Jeg tror derfor nærmere at det er en
> kæmpe-regnorm eller en kæmpe-muldvarp.

Må jeg henvise til dokumentarfilmen http://us.imdb.com/title/tt0100814.
Niels, du bor forhåbentlig ikke i nærheden af Frederiksberg?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på irriterende hjemmesider ved at bruge aktive bogmærker.