Beregning af dyse til højtryksrenser.
Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 21:18

Hej

Jeg har en højtryksrenser som kan levere 200 bar ved 20 l/min.
De 20 l/min er jo en rimelig konstant værdi, så det tryk maskinen kører med,
må primært være afhængig af hulstørrelsen.

Er der nogen som ved hvorledes man "beregner" størrelsen af hullet i dysen
til en højtryksrenser ?
(det er mest forholdet mellem tryk og hulstørrelse jeg er ude efter)

Med venlig hilsen
Bjarne Petersen

Fra : N. Foldager

Dato : 17-08-05 20:21

Bjarne Petersen:

> [...]
> til en højtryksrenser ?
> (det er mest forholdet mellem tryk og hulstørrelse jeg er ude efter)

For flowet af en ikke-kompressibel væske gennem en hydraulisk åbning
gælder:

Q = C A sqrt( 2 dp / ro )

hvor
Q er volumen-flowet,
A er dysens areal,
dp er trykfaldet over dysekanalen
ro væskens massefylde.

C er en dimensionsløs koefficient, som afhænger *lidt* af dysens
udformning; f.eks. dens længde.

Hvis du ved, at 200 bar giver 20 l/min kan du beregne C ud fra
dysekanalens diameter og areal, samt massefylden 1 g/cm3.

Omvendt, hvis vi gætter at C = 0,8 (ikke helt vildt) får vi ved 200
bar og 20 l/min et dyseareal på 2,1 mm2 , svarende til en diameter på
1,6 mm. Du kan jo starte med at måle, hvor galt det gæt er.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-05 05:43

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bar og 20 l/min et dyseareal på 2,1 mm2 , svarende til en diameter på
> 1,6 mm. Du kan jo starte med at måle, hvor galt det gæt er.

Hej Niels

Mange tak for svaret, det var lige hvad jeg eftersøgte. (Dit gæt på C=0,8 er
meget tæt på "virkeligheden")

Jeg er igang med at lave mig en kloakrenserdyse, men blev lidt træt af at
eksperimentere med at bore huller

Med venlig hilsen
Bjarne Petersen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-08-05 07:02

N. Foldager wrote:
-snip-

> [...]
> bar og 20 l/min et dyseareal på 2,1 mm2 , svarende til en diameter på
> 1,6 mm. Du kan jo starte med at måle, hvor galt det gæt er.

Så dp = 200 bar eller?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : es335