strøm i lyslederkabler
Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-08-05 21:50

Jeg fik for nogen tid siden at vide af en der skiftede beskadigede
lyslederkabler ud, at grunden til at de ikke kan tåle at der køre for tunge
køretøjer over dem, er at de bliver mast, hvilket gør at den strøm der
løber i dem, udvikler støre varme, som så gør at fiberene smælter.

Hvorfor er der strøm i et lyslederkabel?
Jeg troede at det var lys de skulle transpotere, og ikke strøm,,,

Ivar Madsen
Hjælp til med at få overblik over CC's ADSL priser efter 22/7. på
http://milli.dk/index.php/CC_priser_post22072005/ !!! NY SIDE !!!

Fra : Jacob Jensen

Dato : 14-08-05 22:21

> Hvorfor er der strøm i et lyslederkabel?
> Jeg troede at det var lys de skulle transpotere, og ikke strøm,,,

Så vidt jeg er informeret løber der ikke elektrisk strøm i et lyslederkabel.
Men der løber vel en strøm af lys?

Jacob

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 14-08-05 22:41

"Jacob" == Jacob Jensen <omo@adslhome.dk> writes:

> Så vidt jeg er informeret løber der ikke elektrisk strøm i et lyslederkabel.
> Men der løber vel en strøm af lys?

Der er strøm i de trans-oceaniske lyslederkabler, så der er en
energiforsyning til de signalforstærkere der er placeret med jævne
mellemrum. Jeg ved ikke om der er noget tilsvarende der gør sig
gældende for landbaserede kabler.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Jacob Jensen

Dato : 15-08-05 14:51

> [...]
> energiforsyning til de signalforstærkere der er placeret med jævne
> mellemrum. Jeg ved ikke om der er noget tilsvarende der gør sig

Ja det er nok rigtigt, men så er det ikke i selve lyslederen jo. Men den
elektriske ledning er altså placert i samme kabel?

Jacob

Fra : Onsa

Dato : 18-08-05 10:18

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> [...]
> energiforsyning til de signalforstærkere der er placeret med jævne
> mellemrum. Jeg ved ikke om der er noget tilsvarende der gør sig

Her i landet bruger man ikke at sætte forstærkere i landkabler, vores
afstande er ikke så store at det er nødvendigt.
Hele historien lyder som noget sludder, den effekt der sendes i en telefiber
er af langt under 1 wat så det kan hverken smelte eller opvarme fiberen.
At kabler og dermed også lyslederkabler, kan ødelægges af tung trafik er
derimod rigtig nok.

Ove

Fra : Ole Laursen

Dato : 15-08-05 16:21

Ivar Madsen <spam.news.cc@milli.dk> writes:

> [...]
> køretøjer over dem, er at de bliver mast, hvilket gør at den strøm der
> løber i dem, udvikler støre varme, som så gør at fiberene smælter.

Som det har været oppe i tråden "Lysleder til energitransport" i løbet
af de sidste par dage, kan en beskadigelse af fiberen forårsage at
lyset afsætter sin energi der hvor fejlen er, hvilket varmer ledningen
op.

Hvis den bliver for varm, og det kan den jo gøre fordi man bliver ved
med at sende lys gennem den, kan stykket tættest på fejlen smelte,
hvorefter det næst-tætteste stykke smelter, osv. I kontrollerede
forsøg har man fået fiberen til at smelte med flere meter pr. sekund.

> Hvorfor er der strøm i et lyslederkabel?

Mon ikke det han hentyder til i virkeligheden er lyset?

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/