Madkemi - forsøg...
Fra : Carlsen

Dato : 13-08-05 10:37

Hej NG...
Jeg er ved at lave et forløb i fysik/kemi til min klasse om krop, kost og
motion, og vi i den forbindelse høre om der er nogle af jer som ligger inde
med, eller har henvisninger til, nogle forsøg i den forbindelse - fx noget
"madkemi". (undervisning til folkeskolens 8., 9. og 10. klasse - gerne på et
højere niveau også - hvis vi har det som kræves for at udføre forsøgene

På forhånd tak (der plejer at være nogle gode svar)
-LC

--
Slet FJERN fra min e-mail adresse ved svar.
Remove FJERN from my e-mail address when replying.

"Nogen har alt,
men det er også alt hvad de har".

Fra : Holst

Dato : 13-08-05 10:44

Carlsen wrote:

> [...]
> højere niveau også - hvis vi har det som kræves for at udføre forsøgene
>
> På forhånd tak (der plejer at være nogle gode svar)

Kender ikke selv bogen, men prøv at kig på:

http://www.geekculture.dk/arkiv.php3?reviewid=2340

Fra : Carlsen

Dato : 14-08-05 07:17

Holst wrote:
> Kender ikke selv bogen, men prøv at kig på:
>
> http://www.geekculture.dk/arkiv.php3?reviewid=2340

Jeg kigger, tak
-LC

Fra : Henrik Madsen

Dato : 13-08-05 12:49

"Carlsen" <FJERNcarlsens@webspeed.dk> writes:

> [...]
> højere niveau også - hvis vi har det som kræves for at udføre forsøgene

Jeg ved ikke om der er nogle, men du kan jo prøve at kigge på
www.fysikbasen.dk

--
Højt Skum
Henrik Madsen

Fra : Carlsen

Dato : 14-08-05 07:18

Henrik Madsen wrote:
> Jeg ved ikke om der er nogle, men du kan jo prøve at kigge på
> www.fysikbasen.dk

Der var ikke lige noget af det jeg søgte nu, men der var da en massse andet
godt, Takker.
-LC

Fra : Mikkel Lund

Dato : 13-08-05 18:47

"Carlsen" <FJERNcarlsens@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Remove FJERN from my e-mail address when replying.
> Enlevez FJERN de mon adresse électronique pour me répondre.

Hej

Jeg ved der finden en bog der hedder vinens kemi, det kunne var det ville
fange opmærksomheden i en 9.klasse!

--
Hilsen Mikkel
------

Fra : Carlsen

Dato : 14-08-05 07:19

Mikkel Lund wrote:
> Jeg ved der finden en bog der hedder vinens kemi, det kunne var det
> ville fange opmærksomheden i en 9.klasse!

Det er der vist ingen tvivl om, jeg går på biblioteker mandag, tak for
svaret.
-LC

Fra : Michael Haase

Dato : 13-08-05 19:15

Carlsen skrev:

> [...]
> forbindelse - fx noget "madkemi". (undervisning til folkeskolens 8., 9.
> og 10. klasse - gerne på et højere niveau også - hvis vi har det som

I Helge Myginds "Kemi øvelser 2/3" er der nogle forsøg med Ethanol
(Gæring og indhold i drikkevarer). Det må da lige være noget for den
aldersgruppe . Forsøg med nitrit i kødpølse og champignon og nogle
med levnedsmiddelfarver.
Derudover har jeg også lidt ekstra om ethanol og vin liggende fra et
tema vi havde i 1.G, det vil jeg mene de nok skulle klare.

--
Michael

Fra : Carlsen

Dato : 14-08-05 07:20

Michael Haase wrote:
> [...]
> (Gæring og indhold i drikkevarer). Det må da lige være noget for den
> aldersgruppe . Forsøg med nitrit i kødpølse og champignon og nogle

Den må jeg lige på kig efter.

> Derudover har jeg også lidt ekstra om ethanol og vin liggende fra et
> tema vi havde i 1.G, det vil jeg mene de nok skulle klare.

Er der mulighed for at du kunne sende det til mig?

-LC

Fra : Michael Haase

Dato : 14-08-05 13:06

Carlsen skrev:

> Den må jeg lige på kig efter.

Prøv at høre ad på det lokale gymnasium om de eventuelt har en liggende
du kan se i, efter al det her reformhalløj. Ellers kan du se på
biblioteket, og hvis alt andet glipper kan du bestille den hos forlaget,
hvor du kan få den til gennemsyn i 14 dage.

> Er der mulighed for at du kunne sende det til mig?

Det fylder en del, men jeg har lagt det midlertidigt op på
<http://www.asnaeslejren.dk/madkemi> som pdf-filer, så kan du jo se om
det er noget du kan bruge.

--
Michael

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 13-08-05 19:28

Carlsen wrote:
> [...]
> kræves for at udføre forsøgene
>
> På forhånd tak (der plejer at være nogle gode svar)

Udover det foreslåede kan du måske hente lidt inspiration fra Kemikeren
i køkkenet: Thorvald Pedersen.

http://www.familieogsamfund.dk/Artikler/faglige11.htm

Har udgivet et par bøger, biblioteket må kunne skaffe.

Fra : Carlsen

Dato : 14-08-05 07:21

Jeppe Madsen wrote:
> Udover det foreslåede kan du måske hente lidt inspiration fra
> Kemikeren i køkkenet: Thorvald Pedersen.
>
> http://www.familieogsamfund.dk/Artikler/faglige11.htm
>
> Har udgivet et par bøger, biblioteket må kunne skaffe.

Jeg smutter forbi biblioteket mandag, tak.
-LC

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 14-08-05 01:48

Carlsen wrote:
> [...]
> forbindelse - fx noget "madkemi". (undervisning til folkeskolens 8., 9.
> og 10. klasse - gerne på et højere niveau også - hvis vi har det som

Discovery Channel viste i 2003 og 2004 nogle udsendelser med en kok, der
vistnok hed Heston Blumenthal, som handlede om kemi i madlavning.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Carlsen

Dato : 14-08-05 07:22

Peter Knutsen (usenet) wrote:
> Discovery Channel viste i 2003 og 2004 nogle udsendelser med en kok,
> der vistnok hed Heston Blumenthal, som handlede om kemi i madlavning.

Hvordan får man fat i de udsendelser?
-LC

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 14-08-05 12:38

Carlsen wrote:

> Hvordan får man fat i de udsendelser?

Ingen anelse. Prøv at kontakte hovedbiblioteket i din kommune, og bed om
hjælp.

Du kan også være heldig at du kender en mad- eller kemientusiast som har
optaget udsendelsen.

Eller du kan bruge en internetsøgemaskine til at finde ud om manden, for
han har vistnok også skrevet en bog, eller sådan noget. Hvis du slet
intet finder, så brok dig til mig, får så er det fordi jeg har husket
hans navn forkert.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kim :-)

Dato : 17-08-05 00:13

http://www.chemsoc.org/networks/learnnet/kitchenchemistry/00_video.htm

--
Sommerhygge
Kim

Fra : Q

Dato : 14-08-05 06:19

> [...]
et
> højere niveau også - hvis vi har det som kræves for at udføre forsøgene

Fremstilling af yoghurt, fremkomst og påvisning af smagsstoffer og
mælkesyre, evt et mindre oplæg om mikroorganismerne i denne sammenhæng....

Fremstilling af rygeost ( stortset samme indhold, men en anden
bakteriekultur + tilsætning af løbeenzymer )

Fremstilling af smør

Kontrol af om mælken er pasteuriseret ( påvisning af fosfatase-enzym, er
enzymet væk er mælken korrekt pasteuriseret )

Mål vandindhold i forsk. produkter og beregn f.eks den reelle fedtprocent
( fedt i tørstof, ligesom i ost )

Mål salt% i forsk. produkter ( ved titrering med sølvnitrat mv. )

Mælkens bestanddele : Hvor mange ting kan vi skille den ad i?.. F.eks
forsæbning af mælkefedt, udfældning af proteinstofferne og inddampning af
saltene..

Jeg har øvelsesvejledninger til det meste af de nævnte og en stor del andre
mejeri-relaterede øvelser.. En del af dem jeg ikke har nævnt kræver
apparatur og kemikalier som jeg ikke mindes at have set i et fysiklokale,
men man ved jo aldrig ..

Hvor i landet er du ?

smid en mail, hvis du er int. i øvelsesvejledninger og et par andre forslag
med relation til mejeriprodukter..

un1813@gmail.com (der skal IKKE rettes i adressen )

/peter

Fra : Carlsen

Dato : 14-08-05 07:23

Q wrote:
> [...]
> andre mejeri-relaterede øvelser.. En del af dem jeg ikke har nævnt
> kræver apparatur og kemikalier som jeg ikke mindes at have set i et

Tror ikke vores udstyr er meget anderledes end på de andre skolde i landet

> Hvor i landet er du ?

Møn

> smid en mail, hvis du er int. i øvelsesvejledninger og et par andre
> forslag med relation til mejeriprodukter..

Er gjort Mange tak!
-LC

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 17-08-05 00:24

Carlsen wrote:
> [...]
> kræves for at udføre forsøgene
>
> På forhånd tak (der plejer at være nogle gode svar)

Nåja, måske lidt svært at lave et større projekt ud af, men denne er da
tankevækkende (omend gammel):

http://www.caffeineweb.com/NASA%20Study.htm