Hvordan er de forskellige stoffer blevet d~
Fra : Jens Jensen

Dato : 12-08-05 23:01

Hvornår, hvordan og hvorfor er de forskellige stoffer blevet dannet?

f.eks. hvornår / hvordan / hvorfor :
- er guld molekylerne blevet dannet?
- har guld molekylerne samlet sig til guldklumper?
- har guldklumperne samlet sig i en guldåre?

Foregår der stadig dannelse af stoffer her på jorden eller i universet i
dag?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-08-05 23:27

"Jens Jensen" <nogen@microsoft.dk> skrev
> Hvornår, hvordan og hvorfor er de forskellige stoffer blevet dannet?

Nogen bliver dannet i de sædvanlige trin i stjerners udvikling, sluttende
med Jern, resten dannes ved supernovaeksplosioner.

> Foregår der stadig dannelse af stoffer her på jorden eller i universet i
> dag?

Ikke på Jorden, udover radioaktivt henfald og menneskeskabte, men i
Universet sker det nu som altid.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 13-08-05 00:38

Jens Jensen wrote:
> Hvornår, hvordan og hvorfor er de forskellige stoffer blevet dannet?
>
> f.eks. hvornår / hvordan / hvorfor :
> - er guld molekylerne blevet dannet?

I en supernova. (Eller, teoretisk set, i en anden proces som er lige så
voldsom).

> - har guld molekylerne samlet sig til guldklumper?

Det må have været mens Jordkloden blev dannet.

> - har guldklumperne samlet sig i en guldåre?

En geologisk proces.

> Foregår der stadig dannelse af stoffer her på jorden eller i universet i
> dag?

Der sker masser af stofdannelse. Det hedder fusion, og er noget som sole
(stjerner) er rigtig go'e til. Vi her nede på Jorden vil gerne lege med,
men vi ka' endnu ikke få det til at virke rigtigt (ioniserede
brintatomer er meget modvillige m.h.t. at komme hinanden ved).

Tunge grundstoffer, eksempelvis guld, kræver en speciel slags fusion som
man kun kan få når en stjerne går i supernova.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 12-08-05 23:40

Jens Jensen wrote:
> Hvornår, hvordan og hvorfor er de forskellige stoffer blevet dannet?

Brint, lidt helium og en smule lithium blev dannet via Big Bang,
efter neutroner og protoner fandt sammen i kerner, og elektronerne
blev indfanget.

Under tyngdekraftens effekt kollapser brint skyerne til stjerner,
der via fusion danner atomerne op til jern, fordi der vindes energi
ved at fusion kerner indtil jern kerner. Derefter koster det energi
at lime kerner sammen.

Når stjernen er ved at havde forbrændt sit brændstof kollapser den,
fordi strålingstrykket fusionen skaber ophører, og i den resulterende
nova eksplosion (hvis stjernen er tung nok) kan tungerer (ustabile)
kerner så dannes, disse henfalder så via fission indtil de har nået
en stabil kerne.

> - har guld molekylerne samlet sig til guldklumper?
> - har guldklumperne samlet sig i en guldåre?

Det er et geologisk spørgsmål. Formodeligt opløses guldet i vand der
strømmer gennem jordskorpen, og det udfældes så hvor der i forvejen
er guld, dvs. disse vokser og vandløbene hvor det sker, efter en geologisk
tid er hvad vi kalder guldåre.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org

Fra : Steen Kastoft Hansen

Dato : 16-08-05 07:15

Lørdag d. 13 Aug 2005 00:39:59 +0200, skrev Carsten Svaneborg
<zqex@sted.i.tyskland.de>:

> [...]
>strømmer gennem jordskorpen, og det udfældes så hvor der i forvejen
>er guld, dvs. disse vokser og vandløbene hvor det sker, efter en geologisk

Guldårer ligger inden i bjergene og har ikke umiddelbart noget at
gøre med vandløb. Vand kan dog godt have noget at gøre med hvor
udfældningen sker, idet der som følge af normale geologiske
processer kan dannes hulrum hvor diverse mineraler afsættes. De
vil så samle sig efter deres vægt. Hvis en flod eroderer bjerget
således at guldåren kommer til overfladen, så vil denne flod føre
erosionsmaterialet med sig og indeholde små guldklumper. Det er
dog ikke hvad man forstår ved en guldåre.

Steen

Fra : N. Foldager

Dato : 21-08-05 10:11

Carsten Svaneborg:

> Brint, lidt helium og en smule lithium blev dannet via Big Bang,
> efter neutroner og protoner fandt sammen i kerner, og elektronerne
> blev indfanget.

"via" ? Alt blev vel dannet via Big Bang.

Kernepartiklerne fandt sammen ca. 300.000 år efter Big Bang.

Venlig hilsen

Niels Foldager

P.S. Det er varmt og jeg fik lyst til lidt ordkløveri, som det er
skik på denne liste.