Brændeovne forurener med partikler?
Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 12-08-05 11:08

Hej på DR tekst TV står at brændeovne forurener meget med partikler, mere
end biler og lastbiler.
Hvad er det for nogle partikler?
Jeg troede de kom fra fossile brændstoffer, olie, benzin, kul, og altså
ikke fra træ, som vi må vel gå ud fra at folk fyrer med.
Kommer partiklerne fra en enhver forbrænding?

MVH

Torben

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 12-08-05 13:39

Torben V. Mogensen wrote:
> [...]
> ikke fra træ, som vi må vel gå ud fra at folk fyrer med.
> Kommer partiklerne fra en enhver forbrænding?

Hej Torben

Det er korrekt:

Fyr fornuftigt - og få ren hygge:
http://www.fyrfornuftigt.dk/

Halvdelen af udslippet af små partikler stammer fra brændefyring
http://www.dmu.dk/Udgivelser/DMUNyt+%28nyhedsbrev%29/DMUNyt+19/br%C3%A6ndefyring.htm

September 26, 2002 BLACK CARBON CONTRIBUTES TO DROUGHTS AND FLOODS IN CHINA:
http://www.gsfc.nasa.gov/topstory/20020822blackcarbon.html
Citat: "...Soot is a product of incomplete combustion especially of
coal, diesel fuels, biofuels and outdoor biomass burning...SOOT CHANGES
GROUND TEMPERATURES IN ASIA [kig på image 6 halvejs nede]..."

Kig også på:

Finsk masseovn (forurener mindst):
http://da.wikipedia.org/wiki/Masseovn
(især de eksterne henvisninger)

mvh/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 12-08-05 16:12

Glenn Møller-Holst wrote:

Det lader til at DMU ikke er tilgængelig (kl.17) - her er Googles cache:

Halvdelen af udslippet af små partikler stammer fra brændefyring:
http://www.google.com/search?q=cache:www.dmu.dk/Udgivelser/DMUNyt%2B(nyhedsbrev)/DMUNyt%2B19/br%C3%A6ndefyring.htm

mvh/Glenn

Fra : Claus E Beyer

Dato : 12-08-05 19:28

"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke fra træ, som vi må vel gå ud fra at folk fyrer med.
> Kommer partiklerne fra en enhver forbrænding?

Ved forbrænding af brint (H) dannes der kun vand. Det forbrænder jo også med en
næsten usynlig flamme. Mon ikke "synlige flammer" altid danner sod/partikler?

-cb

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-08-05 19:49

"Claus E Beyer" <ceb.news@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
med en
> næsten usynlig flamme. Mon ikke "synlige flammer" altid danner

Men kun en tusindedel af hvad der kommer ud ved ufuldstændig forbrænding.
Princippet blev i mange år anvendt til telefoni blandt indianere.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-08-05 19:59

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:42fcef0c$0$28368$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Men kun en tusindedel af hvad der kommer ud ved ufuldstændig forbrænding.
> Princippet blev i mange år anvendt til telefoni blandt indianere.

Det er nu ikke nogen indiansk specialitet - jf *bavn*ehøj.

Mvh
Martin

Fra : Gainsbourg

Dato : 12-08-05 19:33

> Kommer partiklerne fra en enhver forbrænding?

Ja, i princippet også fra el-radiatorer, el-pærer (dog så små mængder at det
er helt uden betydning). Det er derfor folk, især med alvorlige lidelser i
luftvejene (fx. astma eller KOL) ikke bør bruge mængder af stearinlys, have
åben pejs og lignende i deres hjem.

Der var en virkelig god og informativ udsendelse på P1 om partikelforurening
for nogen tid siden, men jeg har desværre ikke kunnet finde den i deres
arkiv...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 13-08-05 18:14

> [...]
> er helt uden betydning). Det er derfor folk, især med alvorlige lidelser i
> luftvejene (fx. astma eller KOL) ikke bør bruge mængder af stearinlys,

Tak for jeres svar.
Jeg synes bare at tallet for brændeovne lyder temmelig højt! At man næsten
skulle tro at de havde målt hvor folk har fyret med bildæk, eller træ med
meget bark på.
Jeg har selv en ældre kedel, og fyrer primært med træbrikketer, og så fyrer
jeg ligeså økonomisk som en ven som har træpille fyr. Regnet ud fra
brændværdi/vægt. Så det må vel være hvad man fyrer med, og hvordan man
fyrer der spiller ind hvor mange/få partikler der kommer.
Altså hvis man kun fyrer 2-3 timer om dagen, så når fyr/kedel/skorsten jo
aldrig rigtig at blive varm.
Men hvis man fyrer døgnet rundt så må det da brænde rent.

Kan man mon sammenligne partikler med duft, altså mange partikler fra en
osende dieselbil eller rygende skorsten?

Min genbo har en slags masseovn og det passer nogenlunde at de fyrer engang
i døgnet, men når de tænder op, så er man sandelig ikke i tvivl. Det vælter
op med sort røg, som gradvist bliver gråt, så hvidt over en hel time, indtil
det brænder rent.

Torben

Fra : TA

Dato : 21-08-05 02:17

"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> ikke fra træ, som vi må vel gå ud fra at folk fyrer med.
> Kommer partiklerne fra en enhver forbrænding?

Der indgår mange reaktioner i forbrændingen af træ. Jeg har tidligere
forsøgt at sætte mig lidt ind i korrekt forbrænding og fyring af/med træ,
men husker ikke detaljerne længere. Her er imidlertid nogle links med mere
info.

[1] <http://www.epa.gov/ttn/chief/ap42/ch01/bgdocs/b01s09.pdf>
[2] <http://www.epa.gov/ttn/chief/ap42/ch01/related/woodstove.pdf>
[3] <http://www.fpl.fs.fed.us/documnts/fplmisc/rpt2136.pdf>
[4] <http://www.woodheat.org/environment/hpawma.pdf>
[5] <http://www.deh.gov.au/atmosphere/airquality/publications/handbook/>

I grove træk består emissionerne af:
* sod, der dannes ved ufuldstændig forbrænding af kulbrinter og danner
partikler omkring 10 mu. Disse partikler kan indeholde PAH, holder sig
svævende længe i luften og indåndes derfor let i lungerne.
* PAH, 'poly-cyclic aromatic hydrocarbons', dannes ved ufuldstændig
forbrænding (ifm svovl) og kan være kræftfremkaldende.
* uforbrændt gas, der kondenserer til tjære i eller udenfor skorstenen.
* NOx, Nitrogen-oxider, dannes pga for høj forbrændingstemperatur.
* SOx, svovl-oxider
* CO, carbon-monoxid
* evt andre

I [5] afsnit '2.1 Chemistry of woodsmoke' skrives bla følgende om
emissioner:

"Wood-smoke has a complex chemical composition. It consists of a mix of low
molecular weight carbon based gases and many large molecular weight organic
compounds in the particles. The main polluting gas emitted by woodheaters
and open fireplaces is carbon monoxide (CO). The concentration of CO in the
emission from a smouldering woodheater is high enough to kill someone if
released into an enclosed space. Other gases emitted include methane (CH4),
ethane, propane and other low molecular weight organic gases. Generally,
other 'priority air pollutant gases' such as sulphur dioxide (SO2) and
oxides of nitrogen (NOx) are only emitted in very small quantities and are
not considered a problem from woodheaters.

The particles (or condensed droplets of tars) are made up of a complex mix
of organic compounds, with the chemistry changing depending on combustion
conditions in the heater. Essentially the combustion chamber of a woodheater
is like a chemical manufacturing process where the large molecules of lignin
and cellulose making up the wood are converted into other organic chemicals.
The organic chemicals include some known to be respiratory irritants and
known or suspected carcinogens. One significant group is known as
polyaromatic hydrocarbons or PAH. Increased interest from pollution control
authorities in a range of trace chemicals known as air-toxics has led to
greater attention being paid to woodsmoke. A recent study conducted by CSIRO
for Environment Australia has determined emission factors for 65 chemicals
in wood-smoke and will assist authorities in developing control strategies
for these chemicals. This report is available from the Environment Australia
web site (see reference list - Environment Australia 2002)."

I [3] er der en fin beskrivelse af forbrændingsprocesserne i træ.

--
TA

Fra : fribytteren

Dato : 27-08-05 19:52

Hej Torben,

en af de store synder ved forbrænding af træ, er den ufuldende
forbrænding, som der nemt sker i en brændeovn og ikke mindst i et
brændefyr.

Har du brændeovn, skal du bruge så lidt brænde som muligt og helst
brændestykker der ikke er for store.

Har du brændefyr, vil det være en god idé at have en
akkumuleringstank til det varme vand, så kan du brænde kraftigt i
brændefyren med lidt brænde ad gangen. Det koster så noget tid fra
din side, men når du har fået fyldt akkumuleringstanken op med varmt
vand, så kan du stoppe din afbrænding i brændefyret.

Det allerbedste afbrændingssted du kan bruge, det er en masseovn eller
den mindre flex-ovn (lille masseovn). Her vil du få den største
fuldstændige forbrænding og varmen fra træet vil derfor sætte sig i
ovnens masse (kampesten, mursten, beton etc.), som så afgives roligt
gennem de næste 12 timer, før du igen skal fyre.

I en masseovn kan du fyre med alt slags træ, blot det ikke er
behandlet med maling, olie og lign., altså ren træ skal du bruge. Det
skal du for øvrigt også gøre i en almindelig brændeovn og
brændefyr.

Ved en masseovn kan du også udnytte storstenens varme og have enten en
seng med indlagt varme eller en bænk (varmebænk). En stor masseovn er
dog ikke god til opvarmning af brugsvand, da der kun kan fyres i den to
til tre gange i døgnet. Derimod vil det være fint ved en flex-ovn, da
du kan fyre i en flex-ovn hele tiden, da dens masse er mindre en de
store masseovne.

En masseovn har endvidere den bedste brændselsøkonomi, i forholdet
til andre brændeovne/-fyr. Den er helt oppe på 95% i
brændselsøkonomi og det kan da kaldes perfekt. Dog vil denne slags
fyrsted også afgive partikler, men det vil være næsten helt rene
partikler uden tjærestoffer (ufuldstændig forbrændte gasser), som
også kendes som sod. En skorsten fra en masseovn der bliver brugt med
omtanke, vil næsten ikke have brug for en skorstensfejer.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen