GPS
Fra : Filip

Dato : 10-08-05 15:44

Hej

Hvornår kom de satelitter i kredsløb, som man idag kan navigere efter, og
hvor mange er der i alt?

Filip

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 10-08-05 16:06

Filip wrote:
> Hvornår kom de satelitter i kredsløb, som man idag kan navigere efter, og
> hvor mange er der i alt?

Det er svært at sige, det har været en løbende udvikling / udskiftning.
Forløberen for GPS, Timation, begyndte i 1964 og den første satellit blev
opsendt i 1967. GPS blev udviklet i årene 1974-1979.

Men de satellitter som bruges i dag er selvfølgelig meget nyere end det. Der
er 24 ialt.

Hvis du er interesseret i alle detaljerne, så er de beskrevet på engelsk
her:
http://www.rand.org/publications/MR/MR614/MR614.appb.pdf

--
/Lars

Forum for DVD+HDD optagere:
www.recordere.dk

Fra : Filip

Dato : 10-08-05 18:03

> Hvis du er interesseret i alle detaljerne, så er de beskrevet på engelsk
> her:
> http://www.rand.org/publications/MR/MR614/MR614.appb.pdf

Jeg har lige skimmet det igennem, men fandt ikke svaret på mit næste
spørgsmål som lyder: Er det ikke rigtigt at alle de geostationære satelitter
placeret lige oven over ækvator? og hvordan sikrer man sig at de bliver
der - jeg tænker på ydre påvirkninger som solvind, og sol og måne
tiltrækning. bruges der raketter som hele tiden korigerer for det, eller
lader man dem have en vis difference som de kan flytte sig inden for??

Filip

Fra : Martin Andersen

Dato : 10-08-05 20:17

Filip wrote:

> [...]
> måne tiltrækning. bruges der raketter som hele tiden korigerer for det,
> eller lader man dem have en vis difference som de kan flytte sig inden

Jeg ved ikke om du kender wikipedia leksikonet, men det kan
typisk svare på sådanne spørgsmål.
http://en.wikipedia.org/wiki/Geostationary

Martin.

Fra : Preben Bohn

Dato : 10-08-05 20:36

Filip wrote:
> Jeg har lige skimmet det igennem, men fandt ikke svaret på mit næste
> spørgsmål som lyder: Er det ikke rigtigt at alle de geostationære satelitter
> placeret lige oven over ækvator?

GPS satelitter er ikke geostationære. Men ellers jo; med en vis
usikkerhed (man kan ikke placere dem 100% nøjagtigt).

> [...]
> tiltrækning. bruges der raketter som hele tiden korigerer for det, eller
> lader man dem have en vis difference som de kan flytte sig inden for??

Man bruger som regel en eller anden form for raket til at korrigere...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Preben Bohn

Dato : 10-08-05 20:33

Lars Ladingkaer wrote:
> Men de satellitter som bruges i dag er selvfølgelig meget nyere end det. Der
> er 24 ialt.

Det er en udbredt misforståelse. Der skal være 24 for at GPS systemet
kan kaldes operationelt. Der er praktisk taget altid mere end det.

Man kan se nuværende status (og også hvornår de nuværende er sendt op)
her (~28 operationelle):

ftp://tycho.usno.navy.mil/pub/gps/gpstd.txt

Med venlig hilsen Preben

Fra : Bo Warming

Dato : 11-08-05 17:27

"Lars Ladingkaer" <ng.mail2@ladingkaer.comX> wrote in message

> Det er svært at sige, det har været en løbende udvikling / udskiftning.
> Forløberen for GPS, Timation, begyndte i 1964 og den første satellit blev
> opsendt i 1967. GPS blev udviklet i årene 1974-1979.

Den første russiske satelit kom mere end ti år før
Udviklingen af GPS startede bl.a. med, at kineserne opfandt raketter og
Rømer fandt lysests hastighed og von Braun skabte teknik så raketter kunne
styres og nå ud af tyngdekraften. Trigonometrisk afstandsmåling med
pejlepunkter står GPS også på skuldrene af. Og lyshastighed indgår når man
skal udgøre dette præcist med radiobølger. Men ingen har kunne argumentere
for at relativity er nødvendig - udover DR , der har monopol(rest) og er for
arrogante til at besvare spørgsmål