Undertryk i danskvandsflaske
Fra : Jacob Jensen

Dato : 10-08-05 12:22

Hvis man køber en 2 liters danskvandsflaske i netto, tømmer den, fylder ca.
6-7 cm. postevand i og ryster den kommer der undertryk i flasken. Hvorfor?

Jacob

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 10-08-05 13:36

"Jacob Jensen" <omo@adslhome.dk> writes:

> Hvis man køber en 2 liters danskvandsflaske i netto, tømmer den, fylder ca.
> 6-7 cm. postevand i og ryster den kommer der undertryk i flasken. Hvorfor?

Fordi du opløser noget af luften i vandet.

Torben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-08-05 14:25

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> skrev i en meddelelse

Hvorfor?

> Fordi du opløser noget af luften i vandet.
>
> Torben

Eller mere sandsynligt: det kolde vand køler den varmere luft i flasken.
Ligesom en slat varmt vand laver overtryk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 10-08-05 18:28

On Wed, 10 Aug 2005 15:25:24 +0200, Preben Riis Sørensen wrote:

[klip - et spørgsmål og et mindre sandsynligt svar]

> Eller mere sandsynligt: det kolde vand køler den varmere luft i flasken.
> Ligesom en slat varmt vand laver overtryk.

Nemlig ja. Prøv med vand med stuetemperatur, så sker der sikkert ikke en
fis.

Tomas

Fra : Jacob Jensen

Dato : 10-08-05 19:53

> Nemlig ja. Prøv med vand med stuetemperatur, så sker der sikkert ikke en
> fis.

Lasse Reinhold har svaret det samme på mail. Det lyder sandsynligt, da
flasken er af en blød plast. Jeg prøver med varmt og lunkent vand næste gang
:)

Jacob

Fra : LR

Dato : 10-08-05 20:29

> Lasse Reinhold har svaret det samme på mail. Det lyder sandsynligt, da
> flasken er af en blød plast. Jeg prøver med varmt og lunkent vand næste
> gang

Det var da åndsvagt som man i Outlook både kommer til at besvare privat, og
til at sende e-mails til en nyhedsgruppe. Bad design :)

Lasse

Fra : Jacob Jensen

Dato : 10-08-05 21:43

> Det var da åndsvagt som man i Outlook både kommer til at besvare privat,
> og til at sende e-mails til en nyhedsgruppe. Bad design :)

Jeg trykker bare "reply group" for at svare i gruppen eller "reply" for at
svare privat.

Jacob

Fra : Jacob Jensen

Dato : 11-08-05 19:58

> Lasse Reinhold har svaret det samme på mail. Det lyder sandsynligt, da
> flasken er af en blød plast. Jeg prøver med varmt og lunkent vand næste
> gang :)

Varmt vand gør ingen forskel. Flasken er som inden jeg fyldte varmt vand i.

Jacob

Fra : LR

Dato : 11-08-05 21:11

> Varmt vand gør ingen forskel. Flasken er som inden jeg fyldte varmt vand
> i.

Prøv med meget varmt vand.

Lasse

Fra : Jacob Jensen

Dato : 11-08-05 21:01

> Varmt vand gør ingen forskel. Flasken er som inden jeg fyldte varmt vand
> i.

Nu er der gået ca. 1 time og flasken som jeg havde varmt vand har nu klart
lavere tryk inde i end uden på. Jeg hældte jo vandet ud dengang, men luften
må alligevel være blevet varm sådan at den nu er kølet af og har skabt
undertryk.

Jacob

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-08-05 22:05

"Jacob Jensen" <omo@adslhome.dk> skrev
> Varmt vand gør ingen forskel. Flasken er som inden jeg fyldte varmt vand
i.

Så reguler op på mængde/temperatur og ryst med låg på, så skal du se
overtryk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jacob Jensen

Dato : 11-08-05 22:31

> Så reguler op på mængde/temperatur og ryst med låg på, så skal du se
> overtryk.

Jeg har hele tiden rystet med låg på.

Se NU skete der noget interessant. Jeg prøvede at tappe så varmt vand som
overhovedet muligt fra vores hane, rystede og så kom der UNDERtryk. Har
Torben Æ. Mogensen ret? Det burde jo give overtryk. Der har nok også været
et lille undertryk da jeg brugte knap så varmt vand tidligere, men jeg
kiggede kun efter overtryk så jeg har måske ikke lagt mærke til det.

Jacob

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-08-05 00:23

"Jacob Jensen" <omo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et lille undertryk da jeg brugte knap så varmt vand tidligere, men jeg
> kiggede kun efter overtryk så jeg har måske ikke lagt mærke til det.

Du er nok lavet af antistof og lever i en anden verden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-08-05 11:57

"Jacob Jensen" <omo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Se NU skete der noget interessant. Jeg prøvede at tappe så varmt vand som
> overhovedet muligt fra vores hane, rystede og så kom der UNDERtryk. Har

Prøv at komme kogende vand i. Så krymper flasken. Alm. 1½ literes CC-flasker
kan også bruges til dette forsøg.

--
Per, Esbjerg

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 10-08-05 20:23

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
>

> Eller mere sandsynligt: det kolde vand køler den varmere luft i flasken.
> Ligesom en slat varmt vand laver overtryk.

Hej Jacob og Preben

Hvis det skyldes det kolde vand og luft med stuetemperatur, kan
princippet også ses i denne Stirlingmotor:

Peter Fette: Stirling Engine Research and Computer (simulation): Animation:
http://home.germany.net/101-276996/animation.htm

Hovedadresse:
http://home.germany.net/101-276996/index.html#eng

mvh/Glenn