Udtale 2-komplement?
Fra : Paminu

Dato : 08-08-05 21:59

Hvis man i 2-komplement notation vil trække b fra a (a-b) er der så ikke en
smart måde at sige det på i stedet for:

"Man addere a med negeret b og ligger én til".

Syntes jeg har hørt noget i retning af:

"a adderes med b's 2-komplement"

giver det nogen mening?

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-08-05 09:32

Scripsit Paminu <jadajada@asd.com>

> Hvis man i 2-komplement notation vil trække b fra a (a-b) er der så ikke en
> smart måde at sige det på i stedet for:

> "Man addere a med negeret b og ligger én til".

Hvis man lægge a og -b sammen og lægger 1 til, får man a-b+1, ikke
a-b.

Det letteste er at sige at man trækker b fra a. Hvis det er for
ligetil, kan man eventuelt sige at man lægger b's negation til a.

--
Henning Makholm "And why should I talk slaves' and fools' talk? I
don't want him to live for ever, and I know that he's

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 14-08-05 15:43

Paminu wrote:
> [...]
> smart måde at sige det på i stedet for:
>
> "Man addere a med negeret b og ligger én til".

Det er det samme, der siges, fordi der med negeringen i første sætning
menes en binær negering (kan også siges som NOT b). Tallet b negeret
binært plus én er lig med -b, og det er b's 2-komplement.

--
Vh Kurt

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-08-05 20:31

"Kurt Kjær Jensen" <slettes_kkjen_slettes@aub.dk> skrev i en meddelelse news:42ff5863$0$8906$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net...

> Det er det samme, der siges, fordi der med negeringen i første sætning menes en binær negering (kan også siges som NOT b). Tallet
> b negeret binært plus én er lig med -b, og det er b's 2-komplement.

Nej, det er ikke det samme. Når man negerer a, får man -a. Når
man siger not(a), er det logisk not - bitene inverteres, hvilket
er det samme somme komplementet - ikke at forveksle med
2-komplementet som er negation.

Mvh
Martin