Dåser
Fra : Tais Claridge

Dato : 08-08-05 10:47

Jeg fik fortalt forleden, at den dyreste del af en standard sodavandsdåse,
er selve den "split" man anvender når man åbner dåsen. Denne skulle være
lavet af et dyrere metal end selve dåsen.

Ved nogen mere om dette?

Fra : Jes Søndergaard

Dato : 08-08-05 12:48

"Tais Claridge" <taisclaridge@hotmail.com> wrote:
> [...]
> er selve den "split" man anvender når man åbner dåsen. Denne skulle være
> lavet af et dyrere metal end selve dåsen.

Jeg har før set på tv at åbningsmekanismen har været patenteret (ved ikke om
den er det stadig). Opfinderen fik en fast pris pr. produceret dåse (tror
det var nogle få ører). Det svarer dog kun delvist på dit spørgsmål.

/Jes

Fra : TFICH

Dato : 08-08-05 15:44

Hele dåsen er lavet af det samme materiale. Derfor er den så velegnet
til genbrug. Så din historie må være en and. Se f.eks. dette link:
http://www.seafordemetals.com/sm_education.htm

mvh
Thomas Fich

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-08-05 16:43

"TFICH" <thomas.fich-pedersen@electrolux.de> skrev i en meddelelse
Hele dåsen er lavet af det samme materiale. Derfor er den så velegnet
til genbrug. Så din historie må være en and.

Så en amerikansk udsendelse, hvor man havde samlet disse i sækkevis, for at
få penge for dem. Kender ikke forklaringen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Sybil

Dato : 08-08-05 19:04

> Så en amerikansk udsendelse, hvor man havde samlet disse i sækkevis, for
> at
> få penge for dem. Kender ikke forklaringen.

De afleverer dem på en genbrugsstation, hvor de får penge pr pound.

Fra : Basil

Dato : 08-08-05 18:10

TFICH wrote:
> Hele dåsen er lavet af det samme materiale. Derfor er den så velegnet
> til genbrug. Så din historie må være en and. Se f.eks. dette link:
> [...]

Hej Thomas.
Der må jeg desværre fortælle dig at du tager helt fejl.
På mange dåser er der en metallisk top, og selve dåsen er af alu, det er
ikke altid det hele er alu.
Selv om dåsen og toppen er af samme materiale, så er der så meget maling og
coating på dåsen, at den er fuldstændig uanvendelig som materiale til
genbrug og omsmeltning, der skal simpelthen bruges for mange ressourcer på
at rense op fra alt det affald disse ting laver i processen.
Min reference er Walter Brüsch.
Kai

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-08-05 23:04

"Basil" <but@but.com> skrev
>.....så meget maling og
> coating på dåsen, at den er fuldstændig uanvendelig som materiale til
> genbrug og omsmeltning

Det må så også være en vandrehistorie. Selvfølgelig kan dåserne med fordel
smeltes om.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-08-05 00:07

> Det må så også være en vandrehistorie. Selvfølgelig kan dåserne med
> fordel smeltes om.

Det tvivler jeg meget på, specielt når vi snakker danske dåser. Folk bruger
benzin for at køre tilbage til butikken med de tomme dåser, hvorefter de
bliver afhentet og kørt videre i en lastbil (ikke mast sammen, så der
transporteres også en masse luft) til Dansk Retursystem A/S, hvor de endnu
engang bliver talt. Først derefter bliver de kørt til omsmeltning /
forbrænding.

Jeg har ikke ret meget fidus til at bruge så meget energi (og forurene så
meget), blot for at genanvende materialer..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-08-05 01:13

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har ikke ret meget fidus til at bruge så meget energi (og forurene så
> meget), blot for at genanvende materialer..

Det kunne nok gøres smartere. De skal under alle omstændigheder retur til
forhandleren alligevel. Mit svar gik ikke på andet end at det må være
rentabelt at smelte dem, malede eller ej.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : LR

Dato : 09-08-05 16:15

> [...]
> sammen, så der transporteres også en masse luft) til Dansk Retursystem
> A/S, hvor de endnu engang bliver talt. Først derefter bliver de kørt til

Hvad er det, i forhold til, at 200 tons bauxit udgraves fra en mine af en
megagravemaskine og læsses over på et megatransportkøretøj, som kører 4
meter på literen, for at blive transporteret hen på et samlebånd og blive
mast til pulver, blive filtreret smeltet i en ovn, som bruger 35 megawatt.
Herefter raffineres det i en anden ovn, som producerer 10 tons aluminium og
190 tons affald, som lastes og køres væk og dumpes i havet. De 10 tons
aluminium lastes og køres til havnen, hvor de sejles fra Guinea på et
fragskib, som sejler 25 centimeter på en liter diesel for at ende i tyskland
hvor aluminiumen smeltes igen igen igen og valses til dåseplader.

http://www.dansk-retursystem.dk/Default.asp?ID=13 siger "Ifølge
Sekretariatet For Aluminium & Miljø bruger man ved produktion af dåser,
fremstillet af genvundet aluminium, kun fem procent af den energi, man ville
bruge på at lave en dåse af nyudvundet aluminium. "

Mvh,

Lasse

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-08-05 16:28

"LR" <safdsa@asda.dk> skrev
> [...]
ville
> bruge på at lave en dåse af nyudvundet aluminium. "

Så er vi nok ved sagens kerne. Men skulle alumalm engang blive en mangelvare
er det godt at vide at Jorden består af en ret høj procentdel aluminium.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-08-05 16:46

Preben Riis Sørensen skrev:

> Så er vi nok ved sagens kerne. Men skulle alumalm engang
> blive en mangelvare er det godt at vide at Jorden består af
> en ret høj procentdel aluminium.

Lasses beskrivelse af den enormt energikrævende aluminiums-
produktion rammer ellers sagens kerne ret godt. Aluminium
er kke et *sjældent* materiale, men et meget *energikrævende*
materiale at fremstille. Derfor burde aluminium ikke bruges til
smid-væk-øldåser. Det burde forbeholdes til flyvemaskiner og
til lækre kranksæt til dyre cykler. Og der burde være en megastor
pantpris på de miljøfjendske øldåser i *hele* verden.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- flere a-kraftværker vil bare lave mere miljøidioti - fx øldåser

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-08-05 21:54

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev
> Derfor burde aluminium ikke bruges til
> smid-væk-øldåser.

De skal jo netop ikke smides væk, men genbruges.

>Det burde forbeholdes til flyvemaskiner og
> til lækre kranksæt til dyre cykler.

Her er Titan og Magnesium rigeligt.

> Og der burde være en megastor
> pantpris på de miljøfjendske øldåser i *hele* verden.

Enig i panten, men de er ikke miljøfjendske.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-08-05 22:19

> [...]
> til lækre kranksæt til dyre cykler. Og der burde være en megastor
> pantpris på de miljøfjendske øldåser i *hele* verden.

Her er det værd at bemærke at en stor del af verdens aluminiumsforædling
foregår i Norge. Her arbejder industrien i "harmoni" med vandkraften. Kort
sagt man bruger de enorme mængder energi når den alligevel er til rådighed.
Glas er i øvrigt heller ikke energi-"billigt" i sammenligning.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 09-08-05 22:08

Martin Sørensen skrev:

> Det tvivler jeg meget på, specielt når vi snakker danske dåser. Folk
> bruger benzin for at køre tilbage til butikken med de tomme dåser,

Jeg kender ikke nogen, der kører til butikken med tomme dåser for derefter
at køre hjem igen med 25 kr. Som regel køber de ind ved samme lejlighed, fx
fyldte dåser.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Basil

Dato : 09-08-05 06:10

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Basil" <but@but.com> skrev
>
> Det må så også være en vandrehistorie. Selvfølgelig kan dåserne med fordel
> smeltes om.

Det er det desværre bare ikke.
Kai

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-08-05 07:59

Scripsit "Basil" <but@but.com>

> Det er det desværre bare ikke.

Hvis det ikke er en vandrehistorie, kan du naturligvis henvise til en
autoritativ kilde?

--
Henning Makholm "... not one has been remembered from the time
when the author studied freshman physics. Quite the

Fra : Basil

Dato : 09-08-05 08:08

Henning Makholm wrote:
> Scripsit "Basil" <but@but.com>

> Hvis det ikke er en vandrehistorie, kan du naturligvis henvise til en
> autoritativ kilde?

Det synes jeg at jeg gjorde i mit første indlæg.
Walter Brüsch er en jeg er bekendt med gennem mit arbejde, og er en der har
en del med vores miljø at gøre.
Lav en googling på ham, hvis du ikke kender ham.
Jeg kan tilføje at ham der opkøber spåner og stumper på mit arbejde ikke vil
have dåserne, på nogen som helst måde.
Kai

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 09-08-05 15:40

> Jeg kan tilføje at ham der opkøber spåner og stumper på mit arbejde ikke
> vil
> have dåserne, på nogen som helst måde.

Det kan vel tænkes at netop den opkøber kun ønsker rent aluminium. Det er
velsagtens nemmere at genanvende end "forurenet" metal er. Det betyder nu
ikke at ingen genanvender malet aluminium.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-08-05 22:23

"Jakob Nielsen" <jni@no.mail.no> skrev i en meddelelse

> Det kan vel tænkes at netop den opkøber kun ønsker rent aluminium. Det er
> velsagtens nemmere at genanvende end "forurenet" metal er. Det betyder nu
> ikke at ingen genanvender malet aluminium.

Altså i Sverige har de jo pant system på deres dåser. Panten gives for både
kvaste og hele dåser. Rent faktisk bliver dåsen kvast af pantmaskinen efter
modtagelse. Hvis ikke svenskerne omsmelter pantdåserne når de skal
genanvendes vil jeg gerne se dem der sidder og retter dåserne ud for
derefter at banke bulerne pæne

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 10-08-05 08:45

> [...]
> modtagelse. Hvis ikke svenskerne omsmelter pantdåserne når de skal
> genanvendes vil jeg gerne se dem der sidder og retter dåserne ud for

Hvad er egentlig din pointe?
Der er vist ingen der påstår at dåser rettes ud, vaskes og genanvendes
direkte som drikkevare-beholdere igen.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 10-08-05 12:20

> Hvad er egentlig din pointe?
> Der er vist ingen der påstår at dåser rettes ud, vaskes og genanvendes
> direkte som drikkevare-beholdere igen.

Min pointe var at hvis man ikke tror at svenske genanvendelses dåser
omsmeltes så er alternativet ret fjollet. De der påstår at dåser ikke kan
omsmeltes må så være dem der påstår de skal bankes ud (eller en anden
løsning hvis de kan komme med den).
Der er ellers svaret ret godt af de andre indlægsholdere.

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-08-05 09:47

Scripsit "Jakob Nielsen" <jni@no.mail.no>

> Hvad er egentlig din pointe?

At dåser *kan* omsmeltes.

> Der er vist ingen der påstår at dåser rettes ud, vaskes og genanvendes
> direkte som drikkevare-beholdere igen.

"Basil" påstod at det skulle være umuligt at genanvende metalindholdet
i dåserne ved omsmeltning.

--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-08-05 11:45

Henning Makholm skrev:

>At dåser *kan* omsmeltes.

Desuden indeholdt Jonas' indlæg den pointe at dåser kan mases
sammen *før* transport.

--
Bertel

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 10-08-05 12:33

> At dåser *kan* omsmeltes.

Ok, så lad mig da omformulere det til
"Hvad er egentlig din (Jonas') pointe ved det du skriver som svar til mit
indlæg?"

Jeg er skam enig i det han skriver. Jeg undrede mig bare over hvorfor han
citerede mig og derefter skrev et svar på noget helt andet.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 10-08-05 13:39

> [...]
>
> Jeg er skam enig i det han skriver. Jeg undrede mig bare over hvorfor han
> citerede mig og derefter skrev et svar på noget helt andet.

Indlæg efterfølgende hinanden behøver ikke være divergerende. Hele use-net
behøver jo ikke være sammenstød af "clash-bang" modargumenteren med
diametrale holdninger.
Om du vil kan du betragte det som et supplement eller videreførelse af dit
indlæg/argument.
Dermed skrev jeg under dit oplæg som en opfølgning og ikke en modsigelse.

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-08-05 17:30

"Tais Claridge" <taisclaridge@hotmail.com> writes:

> Jeg fik fortalt forleden, at den dyreste del af en standard sodavandsdåse,
> er selve den "split" man anvender når man åbner dåsen. Denne skulle være
> lavet af et dyrere metal end selve dåsen.

Det er en del af en gammel vandrehistorie.

http://www.snopes.com/business/redeem/pulltabs.asp

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |

Fra : TFICH

Dato : 19-08-05 10:03

Ren aluminium smelter ved 660°C. Det er muligt at de øvrige
legeringselementer sænker smeltetemperaturen lidt, men mon ikke det
meste af den organiske maling er blevet til kultveilte før
aluminiummen er smeltet.

Som sagt af andre: Aluminiumsdåser genbruges i både Sverige og
Tyskland, og hvis man ikke omsmeltede dem, ville det da være tåbeligt
at gøre sig den umage at indsamle dem separat. Hvis de bare skulle
destrueres, er det jo bare at brænde dem af sammen med alt det andet
affald der afbrændes.

Kai (Basil) mener altså at Seaforde Metals, som jeg henviste til i
linket, et firma som lever af genbrug af metal, stikker os en lodret
løgn på deres hjemmeside om genbrug af aluminium. Hvorfor i alverden
skulle de dog det?

mvh
Thomas

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-08-05 09:51

TFICH wrote:

> [...]
> at gøre sig den umage at indsamle dem separat. Hvis de bare skulle
> destrueres, er det jo bare at brænde dem af sammen med alt det andet

Større mængder aluminium i affaldet giver faktisk store problemer på
affaldsenergianlæg fordi det smeltede aluminium løber gennem risten og
størkner i store flanger under risten, så det hindrer primærluften i at
trænge op gennem rist og affaldslag og asken i at transporteres bort.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen