Får der begår selvmord
Fra : Arne Skriver

Dato : 03-08-05 14:06

I dk.snak.vittigheder blev der gjort opmærksom på denne historie:

Jeg har svært ved at se det morsomme, men nysgerrighed driver mig til at
spørge her: Er det et kendt fænomen?

Jeg mener at have hørt om hvaler, der begår kollektivt selvmord, men aldrig
om får der gør det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-05 14:57

Arne Skriver skrev:

>I dk.snak.vittigheder blev der gjort opmærksom på denne historie:

>http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=387036

>Jeg har svært ved at se det morsomme

Stakkels dig (hermed ikke sagt at jeg ikke også kan se alvoren).

>men nysgerrighed driver mig til at
>spørge her: Er det et kendt fænomen?

Jeg har aldrig hørt om det, og jeg har dog haft en fåreavler i
familien. Hun havde dog ingen klippefremspring de kunne lege
badutspring fra selv om der er bakker i området.

>Jeg mener at have hørt om hvaler, der begår kollektivt selvmord, men aldrig
>om får der gør det.

Mig bekendt ved man ikke om de begår selvmord - altså om det er
en beslutning eller blot en uheldig følge af noget andet.

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 03-08-05 21:50

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
>
> Mig bekendt ved man ikke om de begår selvmord - altså om det er
> en beslutning eller blot en uheldig følge af noget andet.

Greenpeace sindsygen forbyder at antage selvmord hos hvaler.
For de vil bekoste udslæbning så hvaler skal have besvær med nyt selvmord
Men det matcher klart andre dyreselvmord

Fra : Per Rønne

Dato : 03-08-05 15:18

Arne Skriver <skriverkarlen@hotmail.com> wrote:

> Jeg har svært ved at se det morsomme, men nysgerrighed driver mig til at
> spørge her: Er det et kendt fænomen?

Lemminger? Men måske skal vi først have historien verificeret.
Historierne om lemmingernes selvmord er jo også en and.
--
Per Erik Rønne

Fra : Bo Warming

Dato : 03-08-05 21:51

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Lemminger? Men måske skal vi først have historien verificeret.
> Historierne om lemmingernes selvmord er jo også en and.

Historien er IKKE en and, men visse versioner er overdrevet

Når på sultens rand er det naturligt at lemminger chancer den over vild
vandstrøm, selvom mange dør, undertiden alle

Fra : Jonas Kofod

Dato : 04-08-05 18:07

> [...]
>
> Når på sultens rand er det naturligt at lemminger chancer den over vild
> vandstrøm, selvom mange dør, undertiden alle

Det er jo så egentligt "masse-overlevelse" (på bekostning af individdet) og
ikke masse-selvmord

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-05 20:40

Jonas Kofod skrev:

>Det er jo så egentligt "masse-overlevelse" (på bekostning af individdet) og
>ikke masse-selvmord

Lemmingernes kollektive selvmord er en myte. Den baserer sig på
én eneste film, nemlig den naturfilm som Walt Disney lavede for
længe side (30'erne måske). Hans medhjælpere stod og skovlede
lemmingerne ned i floden fordi Walt regnede med at der ville være
mere salg i en historie om et sanseløst masseselvmord end om et
par lemminger der fes rundt og spiste et eller andet. Det fik han
jo ret i.

I samme film havde man en slåskamp mellem to bjørne (den var ægte
nok). Lydsporet var imponerende, for man hørte alle deres grynt
og brøl helt tæt på selv om ingen turde være nærmere end 100
meter væk. Men det var nu ikke så svært. Lydene blev lavet af en
lydmand hjemme i studiet. Han stod og brølede ned i et
syltetøjsglas - og det var ham der fortalte alt dette i den film
jeg har det fra.

--
Bertel

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-08-05 00:08

> [...]
> lydmand hjemme i studiet. Han stod og brølede ned i et
> syltetøjsglas - og det var ham der fortalte alt dette i den film

Jeg aner ikke om det ene eller det andet er tilf;ldet. Jeg kommenterede bare
p[ det fremstillede synspunkt.

(mine danske bogstaver er momentant forsvundet)

Fra : @(none)

Dato : 05-08-05 06:18

Bertel Lund Hansen wrote:

> Lemmingernes kollektive selvmord er en myte. Den baserer sig på
> én eneste film, nemlig den naturfilm som Walt Disney lavede for
> længe side (30'erne måske).
Filmen er fra 1958 og det en myte at Disney skabte denne myte!

> [...]
> mere salg i en historie om et sanseløst masseselvmord end om et
> par lemminger der fes rundt og spiste et eller andet. Det fik han
Det er tvivlsomt, om det var Walt, der tog denne beslutmning. Filmen
prøvede, omend metoderne var grove, blot at vise, hvad man tidligere og
dengang mente at vide om lemminger.
Se evht. http://encyclopedia.jrank.org/LAP_LEO/LEMMING.html

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Bo Warming

Dato : 05-08-05 14:36

"@(none)" <""jhp\"@(none)"> wrote in message

> [...]
> Det er tvivlsomt, om det var Walt, der tog denne beslutmning. Filmen
> prøvede, omend metoderne var grove, blot at vise, hvad man tidligere og

Regn ikke med mindre løgn på Discovery og Animal-kanaler

Men den er knap så gennemskuelig som da man i børnetegnefilmforfatterens
navn, dvs Walt er ansvarlig, lavede "Løven, Afrikas konge" og de andre
tidlige store farve-naturfilm

Fra : Bo Warming

Dato : 05-08-05 14:30

> [...]
> lydmand hjemme i studiet. Han stod og brølede ned i et
> syltetøjsglas - og det var ham der fortalte alt dette i den film

Lemminger der i tusindvis kaster sig i havet er en OVERDRIVELSE, men at de
chancer den om at komme over en frådende fos er veldokumenteret, og det gør
de når overbefolkning dvs madmangel og ellers ikke

Vi fik den sorte død da vi sidst havde madmangel i Europa. Same thing.

Regelmæssig pest siden da holdt overskudsbefolkning nede og kolera skyldtes
at industri havde lokket for mange fra land til by.

Når taberne var nødt til at bo hvor der ikke var ordentlig adskillelse af
drikkevand og kloakudledning, så ville især de fordrukne arbejdsløse med
tømmermænd drikke vand af nærmeste pyt, nær hvor folk havde lortet, og
derfor - og fordi de havde nedsat immunforsvar pga mindreværdsfølelse, fik
netop især DE kolera, altså døde også af en slags selvmord a la
lemmingernes, der ikke er myte, kun overdrevet af Disney og liignende
professionelle løgnere

Fra : Bo Warming

Dato : 05-08-05 14:10

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote in message

> Det er jo så egentligt "masse-overlevelse" (på bekostning af individdet)
> og
> ikke masse-selvmord

kRIG ER EN OMVEJ TIL SELVMORD skrev Nietzsche, og Den unge Werthers lidelser
selvmordet og de fleste andre selvmord kan også kaldes masseoverlevelse -
taberindividet står i vejen for de mere succesrige og æder og fylder, så han
bliver udstødt til rovdyr, narkomani o lign

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-08-05 15:28

"Arne Skriver" <skriverkarlen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> spørge her: Er det et kendt fænomen?
>
> Jeg mener at have hørt om hvaler, der begår kollektivt selvmord, men

Jeg har set et får springe tre gange ind i den samme høhæk, fordi det blev
forskrækket. Det vidner ikke om selvmordstrang, men måske om et beskedent
intelligensniveau. Flokinstinktet kan så let komme til at overdøve hvad der
måtte være af regnekraft.

Hvaler udfører heller ikke selvmord, men navigationsfejl.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 03-08-05 21:53

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> der
> måtte være af regnekraft.
>
> Hvaler udfører heller ikke selvmord, men navigationsfejl.

En fejl som de gentager og gentager, for de VIL dø

Fra : Martin Bak

Dato : 03-08-05 22:03

> En fejl som de gentager og gentager, for de VIL dø
Har du det på førstehånd?

Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 04-08-05 04:14

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> wrote in message

> Har du det på førstehånd?

Ingen taler hvalsprog,
Hvilken forklaring har du ?
Naturen ved bedst selv og har aldrig haft gavn af mennesket fx Greenpeace
dogood'ers

Fra : Bo Warming

Dato : 03-08-05 21:43

"Arne Skriver" <skriverkarlen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> spørge her: Er det et kendt fænomen?
>
> Jeg mener at have hørt om hvaler, der begår kollektivt selvmord, men

Vi er overlevelsesmaskiner for vort DNA
Hvis vi ikkie har chancer for at gavne det, siger
immunforsvar=underbevidsthed at vi skal lægge og syge eller begå selvmord,
så ikke vi står i vejen for artsfæller
der måske bedre kan have succes og få afkom

Derfor sygdom og krig, når overbefolkning, og når en sø med haletudser viser
sig ikke at have mad nok til alle, så lader de svage sig æde af de stærke,
for den fælles arts gavn

Fra : Anders Henriksen

Dato : 04-08-05 19:29

Arne Skriver wrote:

> Jeg har svært ved at se det morsomme, men nysgerrighed driver mig
> til at spørge her: Er det et kendt fænomen?

Tja, de er flokdyr, og hvad føreren gør er altid rigtigt. Kunne det ikke
tænkes at førerfåret er faldet ned, og de andre er fulgt efter?

--
Anders Henriksen
supermule [snabela] lite [punktum] dk

Internet? Jeg giver det højest tre år...

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-08-05 20:52

"Anders Henriksen" <no@spam.uz> skrev i en meddelelse news:42f25e69$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Tja, de er flokdyr, og hvad føreren gør er altid rigtigt. Kunne det ikke
> tænkes at førerfåret er faldet ned, og de andre er fulgt efter?

Nej, det lyder usandsynligt. Derimod er det ofte således
at når en flok sætter sig i bevægelse, svækkes prioriteten
af alle andre hensyn end bevægelsen selv.
(Enhver hentydning til antropomorfisme er utilsigtet).

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 05-08-05 14:39

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

> Nej, det lyder usandsynligt. Derimod er det ofte således
> at når en flok sætter sig i bevægelse, svækkes prioriteten
> af alle andre hensyn end bevægelsen selv.
> (Enhver hentydning til antropomorfisme er utilsigtet).

Du mener fx , når een i usenetfåreflokken ævler "Bo Warming er racist" så
jubler alle det samme i kor?

Fra : Rado

Dato : 08-08-05 19:38

On Fri, 5 Aug 2005 15:38:33 +0200, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

>"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

>Du mener fx , når een i usenetfåreflokken ævler "Bo Warming er racist" så
>jubler alle det samme i kor?

LOL

--
Rado