Hvad tid bruge man i rummet?
Fra : Larsen Holstebro

Dato : 02-08-05 10:03

Hejsa

Har fåret at vide at jeg skal spørge her i gruppen.

Vi er par stykke som er kommet til at snakke om hvad tidszone man bruge i
rummet.

A mere at man bruge lokale tid (Housten tid).

B mere at man bruge GMT tid.

Håber at der er en som kan hjælpe med dette.

På forhånd tak for svar.

MVH Larsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-08-05 10:19

Larsen Holstebro wrote:
> [...]
>
> A mere at man bruge lokale tid (Housten tid).
>
> B mere at man bruge GMT tid.
>
> Håber at der er en som kan hjælpe med dette.

I Discovery-reportager har jeg oftest set tidsangivelsen EDT - Eastern
Daylight Time.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Larsen Holstebro

Dato : 02-08-05 11:08

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> I Discovery-reportager har jeg oftest set tidsangivelsen EDT - Eastern
> Daylight Time.

Ja det har vi også set, men der bliver sagt godnat omkring kl. 22.00 dansk
tid.

MVH Larsen

Fra : Steen

Dato : 02-08-05 12:47

Larsen Holstebro wrote:

> Vi er par stykke som er kommet til at snakke om hvad tidszone man
> bruge i rummet.

I de gode, gamle dage brugte amerikanske rummissioner Central Time, fordi
Johnson Space Center, hvor al styring af amerikanske rummissioner foregår
fra, ligger i Houston, der har Central Time. Sovjetiske/russiske missioner
har altid været på Moskva-tid. Med den internationale rumstation ISS har man
valgt at bruge Moskva-tid, fordi ISS-kontrolcenteret ligger i Kaliningrad.
Når rumfærgen er dokket med ISS, som nu, er rumfærgen også på Moskva-tid.
Andet ville være temmelig fjollet

I forbindelse med opsendelse fra Kennedy Space Center i Florida anvendes
Eastern Time, indtil liftoff-øjeblikket, hvor Johnson overtager styringen.
En anden ofte anvendt tidsangivelse ifm. rumfærgemissioner er MET, Mission
Elapsed Time, dvs. tiden siden liftoff. Det har dog aldrig været sådan, at
man indrettede sin døgnrytme på MET.

Mvh Steen

Fra : Larsen Holstebro

Dato : 02-08-05 15:53

> [...]

Mission
> Elapsed Time, dvs. tiden siden liftoff. Det har dog aldrig været sådan,

Tak for hjælpen.
Ja så har hverken den ene eller anden ret, sådan kan det jo gå.

MVH Larsen

Fra : O-V R:nen

Dato : 02-08-05 16:08

"Steen" <virker@ikke.invalid> writes:

> [...]
> Når rumfærgen er dokket med ISS, som nu, er rumfærgen også på Moskva-tid.

Bortset fra at Kaliningrad nu om dage ligger i samme tidszone som de
baltiske lande og Finland, dvs én time *efter* Moskva...

Fra : N. Foldager

Dato : 02-08-05 17:12

Steen:

> I forbindelse med opsendelse fra Kennedy Space Center i Florida anvendes
> Eastern Time, indtil liftoff-øjeblikket, hvor Johnson overtager styringen.

En mindre korrektion, Steen: Huoston overtager, når Rumfærgen går fri
af tårnet.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Steen

Dato : 02-08-05 22:52

N. Foldager wrote:

> En mindre korrektion, Steen: Huoston overtager, når Rumfærgen går fri
> af tårnet.

Ach so - se, dér blev jeg så klog. Tak for det, Niels

Mvh Steen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-08-05 19:16

Larsen Holstebro skrev:

> Vi er par stykke som er kommet til at snakke om hvad tidszone
> man bruge i rummet.

Det mest logiske at bruge i rummet burde vel være UTC,
"Universal Time Coordinated". (Det skulle vist svare nogenlunde
til GMT).

--
'rluf :·)

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-08-05 19:32

Scripsit "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk>

> Det mest logiske at bruge i rummet burde vel være UTC,
> "Universal Time Coordinated". (Det skulle vist svare nogenlunde
> til GMT).

GMT er den astronomiske middelsoltid ved Greenwich-meridianen. Dens
hastighed i forhold til SI-sekundet driver svagt på grund af den
uforudsigelige udvikling på de sidste decimaler i Jordens
rotationshastighed og banebevægelse.

UTC er en tidsskala som har samme sekund-tik som International Atomtid
(TAI), men hvor positionen i hele sekunder løbende justeres ved hjælp
af skudsekunder sådan at den ikke driver for langt væk fra GMT.

Hvis ikke man bekymrer sig om brøkdele af sekunder, er GMT=UTC.

--
Henning Makholm "Hør, hvad er det egentlig
der ikke kan blive ved med at gå?"

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 05-08-05 00:16

Larsen Holstebro wrote:

> Vi er par stykke som er kommet til at snakke om hvad tidszone man bruge i
> rummet.
>
> A mere at man bruge lokale tid (Housten tid).
>
> B mere at man bruge GMT tid.

Kig her:

Question: With the shuttle completing an orbit ever 90 minutes, what
time is used on the shuttle, elasped mission time or UTC?

Answer: Greetings Joel, Thanks for the question:
Each Shuttle mission uses Mission Elapsed Time or MET. This clock starts
at lift-off which is indicated by 0 days, 0 hours and 0 minutes
(0/00:00). Therefore even the ground controllers at mission control plan
and assist mission operations based upon Mission elapsed time(MET). Keep
in mind that at the time of lift-off (0/00:00) it is still considered
the crew's 1st day or Flight Day 1 (FD1). The next morning for the crew
is considered Flight Day 2 (FD2) even though only 13hrs of MET (0/13:00)
may have gone by. That is why the Flight Day number is usually one or
two digits greater than the MET day number.

Taget fra denne side: http://spaceflight.nasa.gov/feedback/expert/
(Søgt på "clock")

Mvh. Jørgen