Lyd i rummet
Fra : Anders P.

Dato : 01-08-05 14:33

Nu har jeg set en del NASA TV på det seneste, og noget undrer mig - hvad
er det for nogle bankelyde man kan høre med jævne mellemrum når
astronauterne arbejder uden for Discovery? Der er jo ikke meget medium
lyden kan brede sig i der.

MVH Anders

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-08-05 14:48

> [...]
> hvad er det for nogle bankelyde man kan høre med jævne mellemrum når
> astronauterne arbejder uden for Discovery? Der er jo ikke meget medium

Ham der holder kameraet slår på huset (måske flytter han bare hånden)?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Steen

Dato : 01-08-05 15:37

Anders P. wrote:

> [...]
> hvad er det for nogle bankelyde man kan høre med jævne mellemrum når
> astronauterne arbejder uden for Discovery? Der er jo ikke meget medium

Jeg har selv undret mig over lydene. Jeg har selv fulgt med på NASA TV under
rumfærgemissioner siden 2000-2001, og disse "banke"-lyde har altid været
der, men kun under rumvandringer.

Inde i kabinen har astronauterne nogle mikrofoner, hvor det ser ud som om,
selve mikrofonen sidder for enden af en ca. 15 cm lang, tynd pind, monteret
ovenpå en ret klodset, sort kasse. Jeg gætter på, at der er en PTT-knap
(Push-To-Talk) på kassen, og det går selvfølgelig ikke under en rumvandring,
hvor astronauterne skal have begge hænder fri. Der må derfor været noget
VOX-keying af en art, altså en elektronisk indretning, som automatisk
starter senderen, når mikrofonsignalet når over et vist niveau.

Dette kan det gøre, når astronauten banker på noget, eller skramler med
noget værktøj. Lyde kan selvfølgelig ikke forplante sig i det lufttomme rum,
men de kan godt forplante sig gennem rumdragten og/eller astronauten. Men
det kan også skyldes, at astronauten kommer til at puste eller stønne ind i
mikrofonen. Jeg vil umiddelbart selv gætte på, at det er astronauternes
vejrtrækning, der er årsag til bankelydene, men jeg kunne ligesom dig godt
tænke mig at få vished over dette.

Mvh Steen

Fra : Anders

Dato : 01-08-05 20:18

Steen wrote:
Der må derfor været noget
> VOX-keying af en art, altså en elektronisk indretning, som automatisk
> starter senderen, når mikrofonsignalet når over et vist niveau.

Det kan da godt tænkes at kongressens seneste nedskæringer kombineret
med dubyas lovede snarlige udflugt til Mars har medført at der ikke var
et par kroner til at bygge en squelch-agtig ting der virker.

> [...]
> vejrtrækning, der er årsag til bankelydene, men jeg kunne ligesom dig godt

Nu har jeg skrevet og spurgt Hr. NASA selv - på TV ser det jo ikke ud
til at de har så travlt, så mon ikke der er svar i min indbakke i morgen

MVH Anders

Fra : Peter Weis

Dato : 01-08-05 20:46

Anders wrote:
> Det kan da godt tænkes at kongressens seneste nedskæringer kombineret
> med dubyas lovede snarlige udflugt til Mars har medført at der ikke var
> et par kroner til at bygge en squelch-agtig ting der virker.

Hvis der kun mangler et par kroner for at dubja kan sendes til Mars,
skal jeg ikke være påholden.

mvh
Peter