Jomfruhummeren?
Fra : dk

Dato : 31-07-05 18:47

Kender nogen til hvorfor jomfruhummeren hedder jomfruhummer?

Fra : Brian Lund

Dato : 05-08-05 13:52

> Kender nogen til hvorfor jomfruhummeren hedder jomfruhummer?

Jeg forestiller mig at det er så simpelt som navnet antyder...!?

Brian

Fra : Bo Warming

Dato : 05-08-05 14:33

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote in message

> Jeg forestiller mig at det er så simpelt som navnet antyder...!?

Du mener at den ser ikke så maskulin ud som dem med store kløer?
Eller den er ikke pr ben og følehorn så behåret som en voksen dames
skedeindgang?

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 05-08-05 14:52

dk wrote:
> Kender nogen til hvorfor jomfruhummeren hedder jomfruhummer?

Den hedder også "dybvandshummer" og "bogstavhummer". Måske kommer "jomfru"
af at den er en form for "uberørt" (før den fanges).

På engelsk er det "Norway lobster" eller "Norwegian Lobster", på latin
"Nephrops norvegicus"

http://www.norden.org/faktaof/text/31jomfru.htm
http://www.skagenfood.dk/article.html?articleid=66
http://www.vom.dk/vismad2.asp?id=269
http://www.fiskehandlerne.dk/page167.aspx?recordid167=20

--
/Lars

Forum for DVD+HDD optagere:
www.recordere.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-08-05 15:06

"dk" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:42ed0e88$0$77138$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Kender nogen til hvorfor jomfruhummeren hedder jomfruhummer?
Ifølge DSDE betegner jomfru noget mindreværdigt. Dvs de
blev ikke anset for at være så gode som "rigtige" hummere.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 06-08-05 02:24

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> "dk" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Ifølge DSDE betegner jomfru noget mindreværdigt. Dvs de
> blev ikke anset for at være så gode som "rigtige" hummere.

Altså fiskerne der helt ville have store hummere med 2 klør, fandt på dette
navn for skodhummere - og smart beredte de jordbunden for at affaldsfangsten
dog kunne blive anerkendt som menneskeføde hen ad vejen, for jomfru er jo
ikke at kimse af?
Jomfruer er ikke så spændende i sengen, men det er spændende at være
banebryder....
Stenalder-marketing?

Fra : Ragnar Otterstad

Dato : 08-08-05 22:45

Det er et pudsigt udtryk. I Norge kaldes den " sjøkreps ", dvs havkrebs
!

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-08-05 23:41

"Ragnar Otterstad" <otterstad@enter.vg> skrev i en meddelelse news:dd8jp8$4un$1@services.kq.no...

> Det er et pudsigt udtryk. I Norge kaldes den " sjøkreps ", dvs havkrebs !
Jeg ser at man i Norge også bruger navnet "keiserhummer". Det
siger måske noget om nordmændenes handelstalent

http://www.fao.org/figis/servlet/species?fid=2647

Mvh
Martin