10. planet fundet???
Fra : Pistolprinsen

Dato : 30-07-05 15:52

http://www.spaceflightnow.com/

Holder det eller hvad?

mvh.,
Pistolprinsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-07-05 16:13

"Pistolprinsen" <No_Sp@m.Net> skrev i en meddelelse news:42eb9412$0$21532$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> http://www.spaceflightnow.com/
>
> Holder det eller hvad?

Ja. Der er dog lidt problemer. Der er 2 hold der gør krav på at
have fundet den, et spansk hold kalder den 2003 EL61, og et
amerikansk hold som fandt Sedna kalder den K40506A.

Desuden har IUA Den internationale Astronomiunion nedsat en
arbejdsgruppe der skal finde ud af hvilke objekter der må kaldes
planeter.

Mvh
Martin

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-07-05 18:13

> Desuden har IUA Den internationale Astronomiunion nedsat en
> arbejdsgruppe der skal finde ud af hvilke objekter der må kaldes
> planeter.

Tja, så går tiden li'ssom med det...

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : N. Foldager

Dato : 30-07-05 21:05

Martin Larsen:

> Ja. Der er dog lidt problemer. Der er 2 hold der gør krav på at
> have fundet den, et spansk hold kalder den 2003 EL61

Det er ikke den samme.

EL61 er mindre end Pluto.

UB313 er mindst ligeså stor som Pluto; formentlig større.

Da Pluto af historiske grunde næppe bliver frataget sin titel af
planet, vil UB313 logisk set også være en planet. Selvom de begge
mest sandsynligt er Kuiper-objekter.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-07-05 23:14

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:f0nne1hil7ie0bjo7031akuh63jijc8ljr@4ax.com...
> Martin Larsen:

> Det er ikke den samme.
>
> EL61 er mindre end Pluto.
>
> UB313 er mindst ligeså stor som Pluto; formentlig større.

Jo, de 2 jeg nævnte er de samme. Og det er det KBO Kuiper Belt
Object som Jose Ortiz annoncerede. Derpå gik Brown ud og sagde
at den havde han allerede registreret men ikke offentliggjort, og
samtidig offentliggjorde han så at han havde fundet et større objekt
nemlig UB313. Brown havde tilsyneladende lurepasset med sine
fund. (Hvis ellers jeg har forstået forløbet)

> Da Pluto af historiske grunde næppe bliver frataget sin titel af
> planet, vil UB313 logisk set også være en planet. Selvom de begge
> mest sandsynligt er Kuiper-objekter.

Jeg tror snarere at IAU vil afgøre disse spørgsmål

Mvh
Martin

Fra : N. Foldager

Dato : 31-07-05 12:26

Den anonyme "Pistolprinsen" skrev:

> [...]

Den artikel, han heviser til drejer sig om UB313

Så skriver du:

Du omtaler "den"; i ental.

og EL61 er ikke = UB313.

Derfor skrev jeg:

> [...]

Så kan du sno det, som du vil.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-07-05 13:48

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:k1dpe1hoc9c2s7jjrdat8mvmrou1ljir4u@4ax.com...

> Den artikel, han heviser til drejer sig om UB313

Mine informationer stammer ikke fra det link.
Jeg krydschecker normalt ikke historier jeg allerede har
kendskab til.

> Du omtaler "den"; i ental.
>
> og EL61 er ikke = UB313.

Enig og det har jeg aldrig hævdet.

> Så kan du sno det, som du vil.

Der bliver ikke snoet noget fra min side. Beklager dybt
hvis du stadig ikke fatter historien ud fra det jeg allerede
har skrevet.

Mvh
Martin

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 31-07-05 04:08

> [...]

> Da Pluto af historiske grunde næppe bliver frataget sin titel af
> planet, vil UB313 logisk set også være en planet. Selvom de begge

Hvis den nyopdaget planets kredsløs er i samme
plan som resten af solsystemets planeter(pluto undtaget)
så vil den for mig opfylde punkt 1 for at være kandidat til en Planet betegelse
,bryder den planet som pluto, ja så vil jeg også kalde den et Kuiper-objekter.
(med forbehold for kolisioner og forbi flyvende sorte huller )

http://www.shatters.net/celestia/
The free space simulation that lets you explore
our universe in three dimensions.
Celestia runs on Windows, Linux, and Mac OS X.

Jan Rasmussen

Fra : klaus nielsen

Dato : 30-07-05 18:48

"Pistolprinsen" <No_Sp@m.Net> skrev i en meddelelse
> http://www.spaceflightnow.com/
>
> Holder det eller hvad?
>

> mvh.,
> Pistolprinsen

lidt OT
for et sted mellem 15 og 20 år siden læste jeg i en jumbo bog at georg
gearløs har fundet en 10. planet i vores solsystem. og joakim von and
financerede turen der ud. planeten skulle ligge ude omkring pluto. og pluto
skyggede for den så man normalt ikke kunne se den fra jorden...
lidt vildt ikke ?
for et år eller to siden syntes jeg også at der var snak om en 10. planet..
men jeg ved ikke mere om det

mvh klaus nielsen

Fra : Ingolf

Dato : 01-08-05 01:32

"klaus nielsen" <klaus(vækmeddet)vfr@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> lidt vildt ikke ?
> for et år eller to siden syntes jeg også at der var snak om en 10.

Du tænker nok på den oldgamle Sumeriske stentavle, der angiveligt viser vort
solsystem?
http://www.edwardtbabinski.us/geocentrism/sumerians.html

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 31-07-05 10:40

Pistolprinsen wrote:
> http://www.spaceflightnow.com/
>
> Holder det eller hvad?
>

> mvh.,
> Pistolprinsen

Hej!

Der er nedsat et gruppe til at finde ud af om kravene til betegnelsen en
planet.

Kig bl.a. på:
http://da.wikipedia.org/wiki/2003_UB313

Astronomers at Palomar Observatory Discover a 10th Planet Beyond Pluto:
http://www.gps.caltech.edu/~mbrown/planetlila/index.html
Citat: "...It is bigger than Pluto!!!..."

mvh/Glenn

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 31-07-05 14:21

"klaus nielsen" <klaus(vækmeddet)vfr@hotmail.com> writes:

> for et år eller to siden syntes jeg også at der var snak om en 10. planet..
> men jeg ved ikke mere om det

Der er en masse objekter i Kuiper-bæltet som alle kan kandidere til
planet-betegnelsen, så længe Pluto kaldes for en planet. Når et nyt
bliver opdaget bliver det præsenteret som den 10'nde planet.

Jeg kan se tre løsninger:

1. Vi holder op med at kalde Pluto en planet. Så er der kun 8 kendte,
omend der stadig kan lure en uopdaget gas-gigant udenfor Neptuns
bane...

2. Alle Kuiper-objekter større end Pluto bliver kaldt planeter. I så
fald er det sandsynligt at vi skal vænne os til rigtig mange nye
"planeter".

3. Pluto vil som det eneste Kuiper-objekt få planetstatus, af
historiske årsager. Pluto blev opdaget ved et tilfælde længe før de
andre.

Fra : Martin Kristensen

Dato : 01-08-05 13:56

"Pistolprinsen" <No_Sp@m.Net> wrote in message

> Holder det eller hvad?

Hvor stor er den? Og hvor stor er Pluto?

Fra : Ingolf

Dato : 01-08-05 15:00

"Martin Kristensen" <dont_sp@m.me> wrote in message
> "Pistolprinsen" <No_Sp@m.Net> wrote in message

> Hvor stor er den? Og hvor stor er Pluto?

Nu har den officielt fået navnet "Sedna".

Størrelse:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:56755main_sedna-comp-330-264.jpg
Animation
http://www.spitzer.caltech.edu/Media/releases/ssc2004-05/ssc2004-05v1.shtml

Omløb:
http://www.spitzer.caltech.edu/Media/releases/ssc2004-05/ssc2004-05d.shtml

Nogle hævder at Sedna har en måne
http://www.newscientistspace.com/article/dn7758

Andre at den ikke har en måne
http://www.gps.caltech.edu/~mbrown/sedna/#moon

Har Sedna en måne?

Fra : Peter Makholm

Dato : 01-08-05 15:05

"Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> writes:

> "Martin Kristensen" <dont_sp@m.me> wrote in message

> Nu har den officielt fået navnet "Sedna".

Sedna er en gammel nyhed, den hed indtil den 24. september 2004 for
2003 VB12. Den er ikke en af de tre himmellegmer der blev
offentliggjorte her i slutningen af juli (2003 EL61, 2003 UB313 og
2005 FY9).

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his

Fra : Michael Knudsen

Dato : 02-08-05 07:55

Jeg vil heller stille et andet spørgsmål. Hvorfor skuller der en hackers
trusler til, før opdagelsen af denne "planet" blev offentliggjort?
http://www.sundayindependent.co.za/index.php?fArticleId=2733660&fSectionId=1041

Hilsen Michael

Fra : Peter Makholm

Dato : 02-08-05 08:45

"Michael Knudsen" <toffi@tdcadsl.dk> writes:

> Jeg vil heller stille et andet spørgsmål. Hvorfor skuller der en hackers
> trusler til, før opdagelsen af denne "planet" blev offentliggjort?

Formodentlig fordi astronomerne gerne ville have tid til at indsamle
og verificere de oplysninger det er normal kotyme at have med i en
offentliggørelse.

Der er langt mere prestige i at kunne offentliggøre at man har opdaget
et objekt af en given størelse med en given bane i forhold til at
offentliggøre at man har fundet noget der på en given dato var i en
given retning (specielt hvis det viser sig at have været en militær
satelit).

--
Peter Makholm | Ladies and gentlemen, take my advice, pull down your
peter@makholm.net | pants and slide on the ice