Hvilken "sygdom" giver udslæt/kløe?
Fra : Preben Holm

Dato : 25-07-05 21:26

Hej dk.videnskab-gruppe...

Tænkte der sad nogle kloge hoveder her der kunne fortælle mig hvad dette
udslaet er for et:

http://www.interrupt.dk/udslaet/dsc_0061_small.jpg
http://www.interrupt.dk/udslaet/dsc_0051_small.jpg

Forekommer ofte hos mænd og placerer sig nær pungen. Et rødbrunt udslæt
som har en skarp rød kant.
Kan give en lettere kløen.

Behandles med erythromycin-baserede tabletter - evt. med salve (tager
dog længere tid)

Har glemt hvad sygdommen hedder og på netdoktor kan jeg ikke finde en
beskrivelse der passer!

Med venlig hilsen

Preben Holm

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 25-07-05 22:19

Tænkte der sad nogle kloge hoveder her der kunne fortælle mig hvad dette
> udslaet er for et:

Hej

Mit gæt ville være erythrasma. Bakterieinfektion, lyser op under UV-lys
(Woods light)...

Det er dog svært at se på de små billeder....

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : Preben Holm

Dato : 28-07-05 11:45

> Mit gæt ville være erythrasma. Bakterieinfektion, lyser op under UV-lys
> (Woods light)...
>
> Det er dog svært at se på de små billeder....

Okay.. hvad skyldes den? / hvorfor kommer den?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-07-05 12:04

Preben Holm skrev:

> Okay.. hvad skyldes den? / hvorfor kommer den?

SDE: ... overfladisk bakteriel infektion i huden fremkaldt af
corynebakterier. Tilstanden findes oftest hos mænd og viser
sig som viser sig som en skarpt afgrænset, rødbrun, let
rynket plet på indersiden af lårene, hvor pungen ligger op
mod huden. Andre fugtige hudfolder og tåmellemrummene
kan også være inficerede. Forandringerne, der kan ligne
svampeinfektion, behandles med cremer indeholdende
antibiotika, fx fusidin, eller med erytromycin i tabletform.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt