Spind
Fra : N. Foldager

Dato : 23-07-05 09:33

Edderkopper er jo så søde, når de sidder og spinder.

Det er en imponerende mekanisme, at de kan tilkoble flere eller færre
kirtler alt efter ønsket trådtykkelse og lim/ikke-lim.

Og de kan producere tråd med en rivende fart, under et *næsten* frit
fald mod Jorden.

Men hvor gør de af tråden, når de hejser sig op igen?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-07-05 11:10

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:4tv3e1541139c624fnnihj41bcrch8cgn7@4ax.com...

> [...]
> fald mod Jorden.
>
> Men hvor gør de af tråden, når de hejser sig op igen?

De kan jo æde brugt spind og derved genbruge proteinet,
men jeg tror ikke de kan nå at fortære det i samme hastighed
som de kan hejse sig op. Jeg mener at have iagttaget at de
samler tråden i en lille pakke på vejen op.

Mvh
Martin

Fra : Bjørli Lehrmann

Dato : 29-07-05 08:27

> De kan jo æde brugt spind og derved genbruge proteinet,
> men jeg tror ikke de kan nå at fortære det i samme hastighed
> som de kan hejse sig op. Jeg mener at have iagttaget at de
> samler tråden i en lille pakke på vejen op.

Jeg har taget billeder af korsedderkopper, som viser, at disse edderkopper
ruller tråden op i en uordentlig masse mellem de 4 forreste ben under
opstigningen. Så snart de har fast grund under fødderne får de på mystisk
vis denne store silkenullermand til at forsvinde som dug for solen.
Antageligt æder de den, men det går lynhurtigt. De er jo i den grad
silketrådens mestre.

Hilsen Bjørli

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-05 14:15

N. Foldager skrev:

>Men hvor gør de af tråden, når de hejser sig op igen?

De lader den bare hænge.

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 23-07-05 15:00

Bertel Lund Hansen wrote:

> De lader den bare hænge.

Ja, nogen gange gør de, men andre gange gør de ikke.

Fra : N. Foldager

Dato : 23-07-05 20:28

Bertel:

> De lader den bare hænge.

Ikke alle arterne.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-05 22:32

N. Foldager skrev:

>Ikke alle arterne.

Hvis du ved det, hvorfor spørger du så?

--
Bertel

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 24-07-05 09:10

> Hvis du ved det, hvorfor spørger du så?

At vide at de ikke alle lader det hænge er jo ikke det samme som at vide
hvad de så gør.

Fra : Holst

Dato : 24-07-05 09:38

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis du ved det, hvorfor spørger du så?

Fordi han gerne vil vide, hvad de gør af det, når de ikke lader det
hænge. Læste du egentlig hans spørgsmål, inden du svarede?

Fra : N. Foldager

Dato : 25-07-05 17:37

Bertel Lund Hansen:

> Hvis du ved det, hvorfor spørger du så?

Fordi spørgsmålet naturligvis går på de arter, som ikke lader tråden
hænge.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Haastrup

Dato : 23-07-05 20:56

On Sat, 23 Jul 2005 10:32:44 +0200, N. Foldager
<nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote:

> [...]
>fald mod Jorden.
>
>Men hvor gør de af tråden, når de hejser sig op igen?

Jeg har set én, der udnyttede et hav af hængende tråde til
at indfange sine (går jeg ud fra) unger og rulle dem ind i den.
Sikkert for at æde dem, for ungerne så ud til at
flygte så godt de kunne.
Det så ihvertfald grupovækkende ud.

Regards S. Haastrup.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-07-05 10:44

Haastrup <abc3@noplanet.com> wrote:

> [...]
> at indfange sine (går jeg ud fra) unger og rulle dem ind i den.
> Sikkert for at æde dem, for ungerne så ud til at

Ja, hunnernes seksuelle adfærd får jo i hvert fald ikke en til at undre
sig over, at så mange han-edderkopper er »praktiserende« homoseksuelle.
Men at de ligefrem æder deres egne unger ...

Kilde: Dr Bruce Bagemihl: »Biological Exuberance«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-07-05 12:28

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse news:1h07bi9.17cno66rz2onrN%spam@husumtoften.invalid...

> [...]
> Men at de ligefrem æder deres egne unger ...
>
> Kilde: Dr Bruce Bagemihl: »Biological Exuberance«.

Du påstår vel ikke at de dyrker analsex?

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 24-07-05 13:31

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Du påstår vel ikke at de dyrker analsex?

Jeg aner ikke hvordan han-edderkopperne gør det. Men de foretrækker det
åbenbart frem for at blive ædt af hunnen.

--
Per Erik Rønne

Fra : HMH

Dato : 25-07-05 13:25

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Jeg aner ikke hvordan han-edderkopperne gør det. Men de foretrækker det
> åbenbart frem for at blive ædt af hunnen.

Mon ikke det har noget at gøre med at få andre hanner til at aflevere
sædpakken til hunnerne, så man som han selv slipper for frådende hunlige
monstre? Man fristes til at kalde disse snydende hanner for luskepikke....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-07-05 14:16

HMH skrev:

>Mon ikke det har noget at gøre med at få andre hanner til at aflevere
>sædpakken til hunnerne, så man som han selv slipper for frådende hunlige
>monstre? Man fristes til at kalde disse snydende hanner for luskepikke....

Jeg har før henvist til denne her bog:
http://www.vestrehus.dk/en_god_bog.htm

Citat:
Bogen om dyrenes interessante sexliv er udsolgt fra forlaget.
Derfor kan bogen nu - i ny udvidet revideret udgave - kvit og
frit hentes her i pdf-format.

--
Bertel

Fra : Bjørli Lehrmann

Dato : 29-07-05 08:55

> Jeg har før henvist til denne her bog:
> http://www.vestrehus.dk/en_god_bog.htm

Tak
I denne snævre kreds vil jeg tillige tillade mig at røbe, at bogen røg ud af
produktion, fordi de på forlaget havde forlagt det færdiglayoutede eksemplar

Hilsen den ydmyge forfatter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-05 09:28

Bjørli Lehrmann skrev:

>I denne snævre kreds vil jeg tillige tillade mig at røbe, at bogen røg ud af
>produktion, fordi de på forlaget havde forlagt det færdiglayoutede eksemplar

Jeg er lamslået ...

Jeg håber du nåede at få et nogenlunde honorar ud af det, for
bogen er lærerig, overordentligt morsom og velskrevet.

--
Bertel

Fra : Bjørli Lehrmann

Dato : 29-07-05 14:27

> Jeg håber du nåede at få et nogenlunde honorar ud af det

Ligesom menneskets seksuelle adfærd ofte tjener helt andre formål end de
rent forplantningsmæssige, således synes også mit skrivearbejde at tjene
helt andre formål end de rent økonomiske.........

Hilsen Bjørli

Fra : Per Rønne

Dato : 25-07-05 14:28

HMH <hhestbechrouladea@oohay.dk> wrote:

> [...]

> monstre? Man fristes til at kalde disse snydende hanner for luskepikke....

Jeg aner det ikke; jeg er ikke araknolog. Men det er under alle
omstændigheder svært at sætte sig ind i så fremmedartet et væsens
»psyke«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Bjørli Lehrmann

Dato : 29-07-05 08:34

> Jeg aner det ikke; jeg er ikke araknolog. Men det er under alle
> omstændigheder svært at sætte sig ind i så fremmedartet et væsens
> »psyke«.

Det er jeg nu ikke helt enig i.
Det er selvfølgelig ikke til at vide, hvordan edderkoppen oplever det, når
den følger sine seksuelle tilbøjeligheder. Vi kan jo ikke engang vide, om
den oplever noget som helst. Men det er ikke svært at forstå, i hvilken
retning dens seksuelle behov må vende sig.
Der er ingen regler der udelukker, at der med mellemrum kan vise sig
hanedderkopper, der retter deres seksualitet mod ufrugtbare objekter som
andre hanner, andre arter eller døde genstande. Men de udrydder jo så straks
deres egen tilbøjelighed fra populationen, da de ikke giver deres gener
videre.
Til gengæld findes der edderkopper, der lever under forhold, hvor det er en
afkomsmæssig fordel for hanedderkoppen at lade sig æde under parringen -
ligesom det er en fordel for hunedderkoppen at æde hannen. Og i de tilfælde
står vi faktisk med et absolut harmonisk parforhold. Uden de kønskonflikter,
der ellers er reglen hos de fleste dyrearter - inklusiv vores egen.

Idéen med at få andre hanner til at aflevere egen sæd er selvfølgelig god,
men jeg kan ikke forestille mig, hvordan det skulle være muligt.

Hilsen Bjørli

Fra : Per Rønne

Dato : 29-07-05 09:26

Bjørli Lehrmann <bjorli@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> deres egen tilbøjelighed fra populationen, da de ikke giver deres gener

Jep, det må i hvert fald gøre sig gældende hos arter, der ikke er
sociale. Hos sociale dyr kan det godt være med til at øge
overlevelseschancerne, også for »the Selfish Gene«, hvis en vis andel af
populationen er homo- eller i hvert fald biseksuelle. Arter hvor
hannerne har harem, og som »teenagers« bliver smidt ud af flokken - her
er det en fordel at kunne slutte sig til »ungkarlegrupper«, som
evolutionært vel lettest kan vindes sammen ved en udvidet seksualitet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Bjørli Lehrmann

Dato : 29-07-05 13:37

> [...]
> er det en fordel at kunne slutte sig til »ungkarlegrupper«, som
> evolutionært vel lettest kan vindes sammen ved en udvidet seksualitet.

Ja, både hos mennesker og hos en del andre primater bruges seksualiteten jo
socialt, og altså ikke kun i direkte befrugtningsøjemed. Seksualiteten kan
bruges til at skabe sammenhold, og også til at pacificere - og skabe
venskaber med - højere rangerende artsfæller af begge køn. I den sammenhæng
kan biseksuel adfærd være en social fordel.
Hvis vi endvidere forestiller os at den seksuelle præference er påvirket af
flere forskellige gener, vil denne biseksualiteten hos enkelte individer
kunne være stærkt forskudt i enten den ene eller den anden retning.

Men for dyr som edderkopper er livet mere enkelt. Hos sådanne dyr må vi
kunne forvente at enhver seksuel handling har direkte betydning for
genvidereførslen.

Hilsen Bjørli

Fra : HMH

Dato : 29-07-05 10:45

"Bjørli Lehrmann" <bjorli@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
>
> Idéen med at få andre hanner til at aflevere egen sæd er selvfølgelig god,
> men jeg kan ikke forestille mig, hvordan det skulle være muligt.

Hej Bjørli

Er der ikke noget med, at hanedderkopper (kanskesens det kun er nogle af
arterne) afleverer sæden til hunnen i en lille pakke?

Hvis det er rigtigt, kunne man så ikke forestille sig, at en een han kunne
få sneget lidt af sin genpulje ned i en anden hans pakke?

- Henrik

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-07-05 12:05

"HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> skrev i en meddelelse news:MNmGe.62650$Fe7.201717@news000.worldonline.dk...

> Er der ikke noget med, at hanedderkopper (kanskesens det kun er nogle af
> arterne) afleverer sæden til hunnen i en lille pakke?

Det må være en sjælden undtagelse, hvis det overhovedet findes.
Hannen har en kompliceret opbygget lille sprøjte yderst på
palperne som ofte passer som nøgle til lås i hunnen. Hannen suger
sperm op i disse og afleverer den efter mange indledende ritualer i
hunnens kønsåbning (forrest på undersiden af bagkroppen).

Der er en art hvor hunnen bruger selvbetjening ved hjælp af hannens
afbrækkede kønsorgan.

Mvh
Martin

Fra : Bjørli Lehrmann

Dato : 29-07-05 13:36

> [...]
> sperm op i disse og afleverer den efter mange indledende ritualer i
> hunnens kønsåbning (forrest på undersiden af bagkroppen).

Ja, det er svært at forestille sig, hvordan en han skulle få lusket sin egen
sæd ind i en rivals palper. Og det må helt sikkert være forbundet med
overhængende livsfare at forsøge.
Så hellere forsøge sig hos en hun. Hun har dog en vis interesse i ikke at
aflive partneren, før han har gjort sig færdig

Der har imidlertid verseret rygter om væggelus, hvor hanner skulle voldtage
andre hanner (de stikker penis gennem bughuden) og hvor sædcellerne ved egen
hjælp skulle kunne finde frem til den krænkede parts genitalier - med håb om
derfra at blive givet videre til en hun. Men rygterne kan tilsyneladende
ikke bekræftes.
Sikkert skulle det dog være at han-kradsere - som er indvoldsorme - kan
engagere sig i homoseksuelle orgier, med det formål at proppe hinandens
kønsveje til med organisk cement. Og hos flere arter med indirekte
sædoverførsel, som sølvkræ og salamandre, er det ret populært at klistre sin
egen sædpakke ovenpå rivalernes. - Det kan man jo godt forstå.

Hilsen Bjørli

Fra : N. Foldager

Dato : 29-07-05 17:24

Bjørli Lehrmann:

> [...]
> sædoverførsel, som sølvkræ og salamandre, er det ret populært at klistre sin
> egen sædpakke ovenpå rivalernes. - Det kan man jo godt forstå.

Ja, -- Især det med cementen.

Mvh

Niels Foldager

Fra : HMH

Dato : 29-07-05 13:54

> Hannen har en kompliceret opbygget lille sprøjte yderst på
> palperne

Det er er det, jeg har fået rodet sammen med "en lille pakke".

My bad

- Henrik

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-07-05 14:12

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev
> Der er en art hvor hunnen bruger selvbetjening ved hjælp af hannens
> afbrækkede kønsorgan.

Godt kvinder ikke har lært sig den teknik....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : N. Foldager

Dato : 29-07-05 17:26

Preben Riis Sørensen:

> Godt kvinder ikke har lært sig den teknik....

Det er kun et spørgsmål om brudstyrken.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Bjørli Lehrmann

Dato : 29-07-05 18:27

> Preben Riis Sørensen:

> Det er kun et spørgsmål om brudstyrken.

Pjat med jer.
Det er da hannen, der brækker sig.
Hunnen er helt sikkert helst fri for den slags vraggodt i kønsvejene.

Hilsen Bjørli

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-07-05 19:55

"Bjørli Lehrmann" <bjorli@adslhome.dk> skrev i en meddelelse news:42ea66f3$0$85753$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Pjat med jer.
> Det er da hannen, der brækker sig.
> Hunnen er helt sikkert helst fri for den slags vraggodt i kønsvejene.

Ak nej, det er hun desværre ikke

Knoflach, B. & A. van Harten (2001): Tidarren argo sp. nov.
(Araneae, Theridiidae) and its exceptional copulatory behaviour:
emasculation, male palpal organ as a mating plug and sexual
cannibalism. Journal of Zoology, London 254: 449-459.

Tidarren argo n.sp. from Yemen shows an exceptional copulatory
behaviour. As soon as genitalia coupling is achieved, the single
male palp becomes torn off by the female, remaining attached to
her epigynum for c. 4 hours and functioning independently like
the hectocotylus in some cephalopods. In the meantime the
palpless male is sucked out. The castration synchronises mate
consumption and sperm transfer and lengthens the interval
between copulations.

Mvh
Martin

Fra : Bjørli Lehrmann

Dato : 30-07-05 07:04

> Ak nej, det er hun desværre ikke

Smart!
Jeg troede bare, at der var tale om en lidt usædvanlig parringsprop.
Men da det immervæk stadig er en fordel for hannen også, at han bliver
brækket i stykker, før han bliver ædt, kan man vel stadig kalde det en ret
fair behandling.

Hilsen Bjørli - det modsatte køn.

Fra : Peter Weis

Dato : 29-07-05 21:40

N. Foldager wrote:

> Det er kun et spørgsmål om brudstyrken.

Den er i så fald større end brudgomsstyrken.

mvh
Peter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-07-05 22:46

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> Den er i så fald større end brudgomsstyrken.

Vi må hellere standse her, det andet køn læser med...... Og med den flid
hvormed der øves rundtomkring med attrapper af afbrækkede lemmer, skal vi
absolut ikke give dem flere gode ideer desangående.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-07-05 11:02

Bjørli Lehrmann skrev:

> [...]
> som andre hanner, andre arter eller døde genstande. Men de udrydder
> jo så straks deres egen tilbøjelighed fra populationen, da de ikke

Det samme kunne man vel sige om mennesker, men til alle tider har der
være homosexuelle hos alle folkeslag og kulturer. Og det kommer vel
osse lidt an på hvorledes arvegangen er?

Jeg medgi'r at det er en snes år siden jeg hørte det, og derfor ligger
det ikke helt præsent, og desuden kan der være kommet mange andre
teorier i mellemtiden, men da vi havde genetikøvelser på universitetet
en gang midt i firserne, blev det fortalt at genet for mænds homo-
sexualitet lå på X-kromosomet og stammede fra moren (hvor det åbenbart
direkte eller indirekte må være til gavn for kvinden). Kunne man ikke
tænke sig at noget lignende kunne gøre sig gældende for edderkopper?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Per Rønne

Dato : 29-07-05 11:23

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

> da vi havde genetikøvelser på universitetet en gang midt i firserne, blev
> det fortalt at genet for mænds homo- sexualitet lå på X-kromosomet og
> stammede fra moren

Der er mange forskere der har forsøgt at finde et »bøsse-gen«; det er
bare ikke lykkedes. Intet tyder på at kun ét gen er indblandet, men
snarere at der er tale om forskellige gen-mønstre. Akkurat lige som med
hudfarve, der også skyldes forskellige genmønstre, og som derfor kan
variere med glidende overgange.

I øvrigt viser studiet af enæggede tvillinger at der også må være tale
om at stokastiske forhold i fostertilstanden har betydning.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-07-05 12:23

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse news:1h0gnie.1jgl6xu1vu52wxN%spam@husumtoften.invalid...

> I øvrigt viser studiet af enæggede tvillinger at der også må være tale
> om at stokastiske forhold i fostertilstanden har betydning.

Tvillingestudier har vist at der må være en genetisk faktor.

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 29-07-05 13:53

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Tvillingestudier har vist at der må være en genetisk faktor.

Jep, der er en genetisk faktor. Men også en stokastisk.

Homoseksualitet er hyppigere hos søskende end hos ikke-søskende, hvis en
er homoseksuel.

Endnu hyppigere ved tvillinger. Og endnu hyppigere ved enæggede
tvillinger. Men det er altså ikke sådan at er den ene enæggede tvilling
homoseksuel, så er den anden det også. Der er altså noget stokastisk
over det; fostrene udvikler sig forskelligt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Madsen

Dato : 29-07-05 21:00