creamygirl 610
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-07-05 00:56

Hvor langt væk ville et undervands-lytteudstyr kunne registrere at man slår
to metalstænger mod hinanden under vandet. (andre forslag?) og ville det
kunne retningsbestemmes? Jeg havde tænkt at det burde indføres som
'nødsender' for skibbrudne - som det fremgår i den sidste sag, kan
redningsfolk ikke rigtigt spotte en mand i vandet, selvom han har en orange
vest på.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Torben Frandsen

Dato : 26-07-05 11:32

Preben Riis Sørensen wrote:
> Hvor langt væk ville et undervands-lytteudstyr kunne registrere at
> man slår to metalstænger mod hinanden under vandet.

Det kan ikke siges entydigt. Det kommer an på hvor kraftig lyden er, hvilke
andre lyde der skal overdøves og hvordan de akustiske forhold er. Det sidste
kan fx dreje sig om afstanden til havbunden og dens absorptionskoefficient
ved den aktuelle bølgelængde.

Vand er en udmærket bærer af lydbølger, og lydbølger udbreder sig så vidt
jeg husker ca. 5 gange hurtigere i vand end i luft. Det ophæver dog ikke
reglen om at lydstyrken under åbne forhold aftager med kvadratet på
afstanden. Så man skal nok ikke gøre sig forhåbninger om at sidde på Horns
Rev og høre lyde fra en mand der er faldet i vandet ved Gorm Feltet.

(andre forslag?)

Man kunne automatisere lydkilden. På den måde kan de afkræftede også være
med. Ved samme lejlighed kan man lave lydene i et bestemt mønster, så
staklen ikke bliver forvekslet med en reje.

> og ville det kunne retningsbestemmes?

Det vil det sådan set godt. Med tre hydrofoner i passende afstand til
hinanden vil det endda kunne stedbestemmes. Men hvor nøjagtigt tør jeg ikke
udtale mig om.

Torben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-07-05 21:41

"Torben Frandsen" <frandsen@ret.så.privat.tele.dk> skrev
> [...]
>
> Det vil det sådan set godt. Med tre hydrofoner i passende afstand til
> hinanden vil det endda kunne stedbestemmes. Men hvor nøjagtigt tør jeg

Hvis det blot kunne høres 5 km væk, ville det revolutionere alt
redningsarbejde, selv uden retningsbestemmelse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen