Udviklingen af krigsvåben .
Fra : HH

Dato : 19-07-05 18:04

Har set megt på Discovery om millitærvåben i gamle dage.
Hvor langt er man kommet efterhånden ? Er vi ved at nærme os
noget der smager bare lidt af Starwars ?
Laservåben / elektroniske skjolde med mere...

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 19-07-05 18:48

> Har set megt på Discovery om millitærvåben i gamle dage.
> Hvor langt er man kommet efterhånden ? Er vi ved at nærme os
> noget der smager bare lidt af Starwars ?
> Laservåben / elektroniske skjolde med mere...

USA (the mother of all war) er tilsyneladende kommet ret lang i udviklingen
af luftbårne lasere til ødelæggelse af langtrækkende misiler. Simpelt sagt
så flyver en ombygget 747 rundt med en meget stor laser og kan med den laser
få brændstoftankene til at eksplodere på misiler mens de er ved at lette.
Misilerne skal være forholdsvis langsomme for at det kan fungere, og luften
skal være forholdsvis ren. Sandpartikler i mellemøsten skulle tilsyneladende
være et problem.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 20-07-05 10:15

Jakob Nielsen wrote:
> [...]
> fungere, og luften skal være forholdsvis ren. Sandpartikler i mellemøsten

Tja, det er jo et eksempel på et af de programmer, jeg i sin tid læste om
('Boost Phase Intercept' el. lign. blev det vist kaldt) Men hvis dette skal
realiseres (over større afstande), må man da - geometrien taget i
betragtning - imødese betydelige problemer vedr. atmosfærisk
spredning/dæmpning! Er de mon løst?
Har konceptet monstro været afprøvet 'in real life'??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jan Pedersen

Dato : 19-07-05 19:37

> Hvor langt er man kommet efterhånden ? Er vi ved at nærme os
> noget der smager bare lidt af Starwars ?
> Laservåben / elektroniske skjolde med mere...

Kan ikke lige se hvordan man skulle kunne lave elektroniske skjolde som dem
i starwars/star trek....
Så skulle det være en slags plasma .... ioniserede partikler med høj energi
der kunne ødelægge indtrængende våben ? tror ikke det kan realiseres...
Mht. strålevåben så har USA udemærkede EMP våben der kan sætte elektronisk
udstyr ud af spillet ved at lave en elektromagnetisk impuls der ødelægger
halvleder baseret udstyr. Deres laservåben vil nok aldrig blive en succes
andet end i det lufttomme rum hvor de vil være gode til at sætte
raketter/misiler og satelliter ud af spillet.
I den nærmeste fremtid bør man nok studere mikrobølge våben der kan sætte
elektronisk styrede våben ud af spillet bl.a. og som også fint kan slå
biologisk liv ihjel. Altså hvis man vil studere SciFi krigsteknologi.....

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 20-07-05 09:29

HH wrote:

> Har set megt på Discovery om millitærvåben i gamle dage.
> Hvor langt er man kommet efterhånden ? Er vi ved at nærme os
> noget der smager bare lidt af Starwars ?
> Laservåben / elektroniske skjolde med mere...

Aner det i virkeligheden ikke - men det synes da ikke at være noget, man
hører meget om i disse åringer!(?)

For 15 - 20 år siden var der en masse skriverier om 'charged particle
beams', 'neutral particle beams', 'high energy lasers' etc., men måske
følger *jeg* blot ikke godt nok med, længere?? :)
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Anonym

Dato : 21-07-05 15:57

Jeg fandt følgende "laservåben", som både kan være håndbåret, placeres på biler,
eller fly: http://hsvt.org

Der er andre eksotiske på
http://www.americanantigravity.com/phasers.shtml

Du kan finde en bunke robotter her:
http://www.nosc.mil/robots

Greenman husker jeg specielt fra en film vist i TV. Her viste den sine huslige
egenskaber. Her ses hvordan han flytter et æg og skruer en skrue fast:
http://www.nosc.mil/robots/movies/tops.mpg
Den fjernstyres, og har force feedback i fingrene.

På nettet har jeg læst om "skræmme hologrammer" - som er en slags lysshow der
sendes ned fra himmelen, og sammen med skræmme-gas (psygiske gasser), skulle
kunne skræmme livet af en hel hær.

Lyd, der kan rettes mod personer, udvikles også for millitæret - lyd kan bruges
til mange ting, f.eks.at vildlede, viske i øret, osv. Det amerikanske millitær
udvikler f.eks. en riffel, der kan sende lyd i lige baner mod et mål. Man taler
så i mikrofonen, og kun personen man sigter på skulle høre hvad det siges.
Den kan også rettes mod et emne, hvorefter dette kan tale. Måske er det formålet
at kombinere med ovenstående.

I det hele taget, tror jeg at ikke dræbende våben, er det som laves idag (af nye
våben) - og så også våben, til at sætte udstyr ud af kraft.

Der er "våben" indbygget i meget moderne elektronik, således den kan styres,
aflyttes, modificeres, og sættes ud af kraft. Og det er nok også en sport i,
at sætte "bugs" i fjendens elektronik. Man må nok forvente at enhver
telefoncentral har chips, der kan aflyttes.

Formålet idag, er ikke at slå folk ihjel - men at overtage kontrol. Udover
selvfølgeligt over millitære mål, og våben, så naturligvis også over medier,
fjernsyn, radio, computere, og kraftværker. Derfor betyder det også noget, at
kunne efterligne personer, stemmer, osv. således udsendelser kan modificeres
uden det ses, og "tilpasses". Det kunne være at få en diktator til at dumme sig,
eller tilsvarende.

Nogen hævder også, at det kan være væsentligt at kunne kontrolere naturen, såsom
naturkatastrofer, regn, torden osv. Og menneskets drømme. Der findes kemikalier,
der kan få skyer til at lade vandet, træer til at smide blade, ol.