Lysstyrke (mcd)
Fra : Jacob Jensen

Dato : 18-07-05 21:07

Hvad vil det sige at en lommelygtes lysstyrke er 5000 mcd?

Jacob

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-07-05 21:27

Jacob Jensen skrev:

> Hvad vil det sige at en lommelygtes lysstyrke er 5000 mcd?

At den lyser som 5 stearinlys?

Spøg til side. Candela (cd) er en måleenhed for lysstyrke. Den
defineres som »the luminous intensity, in a given direction, of a
source that emits monochromatic radiation of frequency 540 × 10¹²
hertz and that has a radiant intensity in that direction of 1/683
watt per steradian.« Den pågældende lommelygte kan åbenbart præ-
stere 5 af slagsen.

Kilde: <http://physics.nist.gov/cuu/Units/candela.html>

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-07-05 21:34

Jeg skrev:

> At den lyser som 5 stearinlys?

Det var måske ikke helt tosset alligevel. Wikipedia skriver bl.a.:
»A common candle emits about 1 cd. A 100 W lightbulb about 120 cd.«

Se <http://en.wikipedia.org/wiki/Candela>
og <http://da.wikipedia.org/wiki/Candela>.

Mvh,

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-07-05 21:53

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse news:slrnddo4h9.buq.klaus@main.szn.dk...

> Det var måske ikke helt tosset alligevel. Wikipedia skriver bl.a.:
> »A common candle emits about 1 cd. A 100 W lightbulb about 120 cd.«

Wolframpærerne er jo lidt skarpere end kultrådspærer.
Meget gamle mennesker kalder en 40-watt pære en 40-lys pære.
Spørg bare din bedste- eller oldemor.

Mvh
Martin

Fra : Kert Rats

Dato : 19-07-05 00:31

> [...]
>>
> Wolframpærerne er jo lidt skarpere end kultrådspærer.
> Meget gamle mennesker kalder en 40-watt pære en 40-lys pære.

I den danske tv-serie Matador påpeger køkkenchefen Laura, at "en 15 lys-pære
er nok til at kunne læse godnatlæsning".
Citeret frit efter hukommelsen.

Udtalelsen falder på et tidspunkt, hvor Matador er nået til 2. verdenskrig.

Venligst

Kert Rats

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-05 22:25

Klaus Alexander Seistrup skrev:

>Det var måske ikke helt tosset alligevel.

Det er nok heller ikke tilfældigt. "Candela" betyder "vokslys"
(eller "stearinlys").

--
Bertel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-07-05 22:36

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er nok heller ikke tilfældigt. "Candela" betyder "vokslys"
> (eller "stearinlys").

Det er jeg klar over - det var derfor jeg lagde ud med de fem
stearinlys - men jeg havde alliegevel ikke ventet at værdien lå
så tæt på.

Fra : Erling

Dato : 28-07-05 18:49

> Det er jeg klar over - det var derfor jeg lagde ud med de fem
> stearinlys - men jeg havde alliegevel ikke ventet at værdien lå
> [...]

Hvorfor angiver man altid i "milli" i stedet for bare candela, når der
alligevel er tre nuller efter. Det ser måske ud af mere, når man skal sælge.

Erling

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-07-05 22:46

Erling skrev:

> Hvorfor angiver man altid i "milli" i stedet for bare candela,
> når der alligevel er tre nuller efter. Det ser måske ud af mere,
> når man skal sælge.

Aner det ikke.