God eller dårlig kropssæbe/shampoo
Fra : Jacob Jensen

Dato : 18-07-05 08:31

Først kunne jeg godt tænke mig at vide lidt mere om sæbe/shampoo. Hvad er
sæbe og hvad er shampoo? Hvordan virker det generelt? Hvad gør det? Hvorfor
ikke bruge en klump håndsæbe til håret også? osv.

I det følgende skriver jeg "kropssæbe" og "shampoo" og mener hhv. noget til
at rense kroppen med og noget til at rense håret med.

Min kæreste har fået noget kropssæbe/shampoo som skulle være bedre end så
meget andet kropssæbe/shampoo. Med "bedre" menes vist nok f.eks. at det er
godt under graviditet og mod allergi og at det ikke indeholder diverse
knap-så-sunde ting som andre kropssæber/shampoo'er. Nedenfor citerer jeg fra
emballagen med den "gode" kropssæbe/shampoo (den er både til krop og hår) og
fra emballagen med en "dårlig" kropssæbe og en "dårlig" shampoo. Kan nogle
komme med kommentarer til nedenstående? Er det bedre? Hvorfor? Hvorfor ikke?

"Lavere naturkosmetik" (den "gode" kropssæbe/shampoo):
(På forsiden) Basis sensitiv. Shower shampoo. For body and hair. With sea
extracts.
(På bagsiden) Ingredients CTFA/INCI: Water (Aqua), Glycerin, Ammonium Lauryl
Sulfat, Lauryl Glucoside, Lauryl Sarcosine, Cocamidopropyl Betaine, Coco
Glocoside, Glucose Glutamate, Panthenol, Hydroxypropyl Guar
Hydroxypropyltrimonium Chloride, Glycol Disterate, Algae Extract, Melissa
Officinalis Flower Water*, Equisitum Arvense Extract*, Calendula Officinalis
Flower Extract*, Alcohol, Fragrance (parfum)**, Geraniol**, Lominene**.
* Ingridients from certified organic agriculture: approved by INAC GmbH 1)
** Natural essential oils
1) INAC GmbH, In der Kämmersliete 1, D-37213 Witzenhausen

"Sanex dermo protector" (den "dårlige" kropssæbe):
(På forsiden) Shower gel med vitaminer og mineraler. Virker aktivt med
huden. Bevarer hudens naturlige balance. Holder huden sund.
(På bagsiden) Ingridients: Aqua, Sodium Laureth Sulfate, Coco-glucoside,
Cocamidopropyl Betaine, Sodium Chloride, Tocopheryl Acetate, Panthenol,
Glycerin, Magnesium Sulfate, PEG-200 Hydrogenated Clyceryl Palmate, PEG-7
Glyceryl Cocoate, Styrene/Acrylates Copolymer, Parfum, Tetrasodium EDTA,
Polyquaternium-7, Lactic Acid, Methylchloroisothiazolinone,
Methylisothiazolonone, Sodium Benzoate.

"Sense Shampoo" (den "dårlige" shampoo):
(På forsiden) Til alle hårtyper.
(På bagsiden) Ingridients: Aqua, Sodium Laureth Sulfate, Sodium Chloride,
Sodium Cocoamphoacetate, PEG-4 Rapeseedamide, Glycerin, Citric Acid, Parfum,
Phenoxyethanol, Methyldibromo Glutaronitrile, Panthenol, CI 14720, CI 42090.

Jacob

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 22-07-05 03:02

Jacob Jensen wrote:
> [...]
> Phenoxyethanol, Methyldibromo Glutaronitrile, Panthenol, CI 14720, CI 42090.

Tjah, det aktive stof, sæben om du vil er i alle tilfældene primært
laurylsulfaten. I den 'gode' er modionen ammonium, hvilket formodentlig
giver en lavere pH-værdi, hvilket er godt i tråd med at den er mere
hudvenlig.
Derudover er der så nogle forskellige andre detergenter, der dog er
rimelig ens i alle tilfælde.

I den gode er der så tilsætningsstoffer der fortykker og giver den
konsistens af sæbe. Derudover åbenbart ekstrakter fra diverse alger og
planter der formodentlig giver aroma og trækker prisen op...

Kropssæben har lignende vaskeaktive stoffer. Fortykningsmidlerne er
andre, kunstigt fremstillede om du vil.
Lidt kompleksdannere til at modvirke problemer fra hårdt vand.
Derudover Vitamin E og B5(-precursor, provitamin). Endelig nogle
konserveringsmidler, Methylchloroisothiazolinon, Methylisothiazolonon og
Natrium Benzoate.
Især Methylchlorothiazolinon er kendt for at være et allergen, den
ikke-klorerede er mindre slem.

Endelig har den 'dårlige' shampoo mange af de samme komponenter.
Fortykningsmidlerne er lidt anderledes.
Endelig er den konserveret med Phenoxyethanol og methyldibromo
Glutaronitrile og der er tilsat noget farve.
Phenoxyethanol kan give irritation, men rapporterne om den skadelige
virkning er lidt tvivlsomme.
Methyldibromo Glutaronitrile er et kendt allergen.

Så generelt er de aktive stoffer i alle tre de samme.
Fortykningsmidlerne er lidt forskellige.

De to sidste har nogle konserveringsmidler der kan være skadelige og
deri adskiller de sig især fra den første. Den første kan så forventes
at være mindre holdbar...

Generelt om forskellen på sæbe og shampoo, tjah, som det ses ovenfor er
de vaskeaktive stof stort set de samme, så forskellen ligger i
formuleringen, konsistensen osv.
Håndsæbe kan være lidt svær at fordele i håret, derudover er det ikke
sulfonerede fedtsyrer, hvorfor calcium kan blive et problem,
tungtopløselige calciumsalte pynter ikke i håret...Men ellers er der
ikke nogen principiel forskel.

Mvh
Jeppe

Fra : Bo Warming

Dato : 22-07-05 04:52

"Jeppe Madsen" <jpma@rvuc.dk> wrote in message

> [...]
> sulfonerede fedtsyrer, hvorfor calcium kan blive et problem,
> tungtopløselige calciumsalte pynter ikke i håret...Men ellers er der ikke

Ja, dk.videnskab s fornemste opgave er at cementere reklamens og andres
løgne om videnskab - fx pigers hysteri om at Elisabeth Arden er bedre end
Matas vedr sæber - der jo blot skal emulgere og dermed fjerne fedt..

Sulfo er billigere end fedtsyresalte, og katjonsæber kan som nævnt være
pH-fordelagtigt hudvenlige - eneste gang jeg har konstateret noget
væsentligt ved sæbe andet end tilsat duft og farve var i Afrika, hvor min
norske fysioterapeutkone brugte en katjonshampo og jeg en billig gammeldags
anjonshampo, og når vi tog karbad sammen neutraliserede de hinanden og
fældede ulækkert ud!

Håndsæbe udtørrer ikke håret og er let at fordele i håret, hvis man ved
badets start har lagt sæbestykket i en sjat vand, så overfladen kvælder og
kan gnides af mod håret.
Er det mon ikke pjat at man skal vaske indtil håret skummer, og så igen?

Fra : Kim Schulz

Dato : 22-07-05 07:57

> [...]
> kvælder og kan gnides af mod håret.
> Er det mon ikke pjat at man skal vaske indtil håret skummer, og så

Håndsæbe gør at håret ligesom "klistrer" sammen og det bliver stift og
kedeligt at se på. Unge som vil have dreadlocks (bob marley hår)
bruger ofte håndsæbe i ugevis fordi deres hår så lettere ulder sammen
og danner disse hår-klumper der udgør dreadlocksne.

--
Kim Schulz | Need a Content Management System for your website? Go
Geek by nature | get Fundanemt at : http://www.fundanemt.com New