Universitetsstuderende. Eller skolebørn?
Fra : Per Rønne

Dato : 08-09-05 16:50

I dagens Berlingske Tidende kan man på:

http://www.berlingske.dk/karriere/artikel:aid=624416/

bl.a. læse følgende:

==
-Jeg har oplevet en underviser, der ikke én, men flere gange er blevet
ringet op af forældre, der spurgte, hvad deres børn havde for til i
morgen. Så synes jeg, det er lige ved at tage overhånd, siger hun.

Man skulle tro, at mange unge ville synes, at mor eller far er pinlige,
hvis de ringer til universitetet, men det oplever Eva Teilmann ikke.

-De unge synes jo det er udmærket, hvis man stadig kan få mor og far til
at snøre snørebånd og ordne uddannelsen samtidig.
==

Universitetsstuderende? Eller skolebørn?

FUT dk.undervisning {kan naturligvis overrules}.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 08-09-05 22:33

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en
meddelelse
> [...]
>
> -De unge synes jo det er udmærket, hvis man stadig kan få
> mor og far til
> at snøre snørebånd og ordne uddannelsen samtidig.

Universiteterne er delvis selv skyld i det - det er
efterhånden blevet så bureaukratisk og uigennemskueligt at
begynde på en uddannelse på uni, at det skriger til
himmelen.

Personlig ville jeg naturligvis sætte grænsen ved at blande
mig i mine børns uddannelse i form af læsningen, men jeg
ville ikke tøve et sekund med at hjælpe dem gennem den
bureaukratiske jungle, det ofte kan være, hvis man ikke
kender til miljøet på forhånd.

Man må huske på at det stadig er de færreste studerende, der
har forældre, der selv har frekventeret universitetet og da
de unge af forskellige grunde ofte bor længere hjemme i
familiens skød end tidligere, så er det ikke noget under, at
mange forældre er usikre og ikke ved hvordan de skal gebærde
sig -og deres børn ved det heller ikke.

Du har jo ofte fremhævet at nogle opfatter universitetet som
en skole, hvor man har lektier for og mødepligt - det er i
sig selv et tilbageskridt.
At man derfor reagerer som om det faktisk ER en skole, kan
man næppe klandre uvidende forældre.

Jeg ser ingen mening i at de unge skal spilde et halvt år
eller mere på at finde ud af den bureaukratiske jungle på
universitetet, hvis man ved en håndsrækning kan hjælpe dem
igennem.

Jeg skammer mig ikke over at jeg hjalp min datter til at
komme ind på drømmestudiet - især da det viste sig at
universitetet som sædvanlig havde kludret i det.

Hvordan skal de unge første-årsstuderende uden en hjemlig
ballast på området, overhovedet kunne kapere at finde simple
ting som "studievejledere" m.v. som heller ikke altid kan
forstå de problemer nogle af de unge kan løbe ind i, når de
skal vælge deres studie.

Vi har da oplevet at en studievejleder aldrig svarede på
mails, næsten altid var syg eller fraværende af andre
grunde - jeg kan ikke se nogen mening i at man som forældre
stiltiende skal se til at et studium løber ud i sandet på
grund af bureaukratiske forviklinger og fejlagtige
oplysninger.

Os, der har en akademisk baggrund, har bedre muligheder for
at kunne overskue de muligheder og konsekvenser et
fejlagtigt råd kan gøre i forhold til at gennemføre et
studium på normeret tid, og derfor bør forældrene
naturligvis give de unge en håndsrækning, når det er
nødvendigt nu hvor man har strammet op på kravene om
gennemførelse af et studium hurtigere og hurtigere uden
væsentlig overskridelse af tidsgrænserne.

Hjælp de unge til selvhjælp - forklar om vigtigheden af at
læse opslag, læse de informationer der kommer til dem,
selvom det kan virke uoverskueligtk, og forklar at et
universitetsstudium IKKE er en skole, men et sted hvor man
studerer og danner sine synspunkter og tilegner sig det
faglige stof på en mere selvstændig måde. Og gør så reglerne
mere overskuelige og tidssvarende..

Det er stadig mig en gåde at vi i anno 2005 stadig kan finde
studier hvor brugen af computere er forbudt, men hvor man
henvises til en skrivemaskine også til eksaminer, hvor alle
hjælpemidler ellers må benyttes.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 09-09-05 03:32

Arne H. Wilstrup <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote:

> Du har jo ofte fremhævet at nogle opfatter universitetet som
> en skole, hvor man har lektier for og mødepligt - det er i
> sig selv et tilbageskridt.

Det er nu min erfaring at den vigtigste grund til det store frafald er
den manglende mødepligt, kombineret at man typisk flytter hjemmefra
samtidig med at bliver færdig med den grundlæggende skolegang: får sin
studentereksamen.

Men at mine forældre skulle have talt med lærerne om hvad jeg havde for
i realen, i gymnasieskolen {sikken gru} eller på universitetet
{gyseligt} virker helt hen i verjret.

> At man derfor reagerer som om det faktisk ER en skole, kan
> man næppe klandre uvidende forældre.

Moderne sprogbrug skelner ikke så stærkt mellem »skole« og
»studerende«; også universitetslærerne er begyndt at kalde deres
studerende »elever«, og der er endda nogle skoleelever der omtales som
»studerende«, bare fordi de går i gymnasieskolen eller lignende.

Sådan er udviklingen bare, og det kan der i realiteten ikke ændres på.

> Det er stadig mig en gåde at vi i anno 2005 stadig kan finde
> studier hvor brugen af computere er forbudt,

Hvor dog?

> men hvor man henvises til en skrivemaskine også til eksaminer,

/Kun/ til {skriftlige} eksaminer. Jeg er kun stødt på det på humaniora.
Hvor man af »sikkerhedsmæssige« grunde forlanger at der skal skrives ind
på særligt opgavepapir, med 2-3 karbon-kopier. På datalogistudiet skrev
man direkte med blyantspencil, og personalet tog de nødvendige
fotokopier; på humaniora /skulle/ der normalt anvendes kuglepen eller
blæk, og man skulle have besvær med skrivekrampe for at kunne benytte
skrivemaskine.

> hvor alle jælpemidler ellers må benyttes.

Det er jeg nu ikke stødt ind i i sammenhæng med edb-forbud. Og i øvrigt
er der naturligvis visse ting der ikke kan accepteres, som mobiltelefon
eller internetforbindelse.
--
Per Erik Rønne

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 09-09-05 09:48

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> [...]
>
> Det er jeg nu ikke stødt ind i i sammenhæng med edb-forbud. Og i øvrigt
> er der naturligvis visse ting der ikke kan accepteres, som mobiltelefon

I de fleste skriftlige eksamener på datalogistudiet på KU må man tage
alle former for noter og bøger med, men ikke egentlige computere
(f.eks. bærbare computere). Årsagen er dels, at kommunikationsmidler
ikke må medtages, og det er efterhånden ualmindeligt vanskeligt at
afgøre om en computer har sådant indbygget, specielt for
eksamenvagter, der almindeligvis er pensionister. Dels er bærbare
computere i reglen ikke helt lydløse, så brug af disse kan virke
forstyrrende for andre. Og en lodret skærm vil kunne ses af
eksaminander ved andre borde.

Dog er programmerbare lommeregnere og PDAer almindeligvis tilladt (de
har små skærme, der som regel holdes vandret), dog kan eksamensvagter
konfiskere dem, hvis de ikke er overbeviste om, at de er uden
kommunikationsmidler.

Visse eksamener afholdes som laboratorieeksamener, hvor der stilles
computere med specielt begrænsede omgivelser til rådighed (bl.a. uden
netadgang). Og andre kurser bruger slet ikke traditionelle skriftlige
eksamener, men kun rapportopgaver eller mundtlige eksamener.

Torben

Fra : Per Rønne

Dato : 09-09-05 10:32

Torben Ægidius Mogensen <torbenm@app-7.diku.dk> wrote:

> [...]
> computere i reglen ikke helt lydløse, så brug af disse kan virke
> forstyrrende for andre. Og en lodret skærm vil kunne ses af

Nu er det efterhånden snart 15 år siden jeg afleverede mit speciale på
datalogistudiet, så det er lang tid siden jeg har været til skriftlige
eksamen dér, sidst på datalogi 2, 3. år af 1. del {for de uindviede}.
Jeg må nu indrømme at jeg har svært ved at se fordelen ved at anvende
computer til en sådan eksamination, da det jo i høj grad var
regne-opgaver, hvor en sådan ville være mere til besvær end gavn.

På engelskstudiet var det anderledes, og generelt er det sådan at der er
en stor fordel ved at skrive tekst på computer. Jeg går på det nærmeste
ud fra at det generelt forholder sig sådan på humaniora.
--
Per Erik Rønne

Fra : rt

Dato : 09-09-05 18:19

> På engelskstudiet var det anderledes, og generelt er det sådan at der er
> en stor fordel ved at skrive tekst på computer. Jeg går på det nærmeste
> ud fra at det generelt forholder sig sådan på humaniora.

På både engelskstudiet og franskstudiet forholder det sig på samme måde
som på datalogistudiet, nemlig at der skrives i hånden til eksamen. Og det
er ganske hårdt at skrive 10-15 sider i hånden gennem 3-lags
gennemskrivnings-
papir.

Jeg mener at universitetet generelt har brug for en alvorlig modernisering

de områder.

/rt

Fra : Per Rønne

Dato : 09-09-05 19:01

rt <ostekongenFJERN@hotmail.com> wrote:

> [...]
> som på datalogistudiet, nemlig at der skrives i hånden til eksamen. Og det
> er ganske hårdt at skrive 10-15 sider i hånden gennem 3-lags

På datalogistudiet brugtes /ikke/ 3-lags gennemskrivningspapir. Men
ganske almindeligt papir, som personalet så fotokopierede i det
nødvendige antal kopier. Og det ville tage længere tid at skrive
opgaverne på datamat end i hånden, med blyantspencil og viskelæder. Der
er jo i høj grad tale om en slags regneopgaver.

> Jeg mener at universitetet generelt har brug for en alvorlig modernisering
> på de områder.

Jep, gennemskrivningspapir er horribelt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-09-05 18:33

""Torben Ægidius Mogensen"" <torbenm@app-7.diku.dk> skrev i en
meddelelse news:7z7jdq8w4k.fsf@app-7.diku.dk...
> [...]
> at
> afgøre om en computer har sådant indbygget, specielt for
> eksamenvagter, der almindeligvis er pensionister.

Når man kan finde ud af det på gymnasierne, så er det vel ikke så
vanskeligt at gøre det på universitetet. Og man kan da ikke sætte
udviklingen i stå fordi nogle eksamensvagter er pensionister - det
er tåbeligt.

Dels er bærbare
> computere i reglen ikke helt lydløse, så brug af disse kan virke
> forstyrrende for andre.

Det er skrivemaskiner slet ikke - og de må benyttes uden videre.

Og en lodret skærm vil kunne ses af
> eksaminander ved andre borde.

Det er de tilsynsførendes opgave at undersøge om der foreligger
snyd - det er det, de får deres penge for - og det er ikke værre at
undersøge om man bevidst forsøger at snyde under en eksamination
med skærm end det er at undersøge om man gør det ved at kikke
formanden over skulderen eller at snyde på anden måde.

I øvrigt kan man jo blot sætte folk med computere i andet lokale -
det er muligt at gøre det på andre institutter, hvorfor så ikke på
engelsk?

> [...]
> eksamensvagter
> konfiskere dem, hvis de ikke er overbeviste om, at de er uden

Du kan ikke se om en PDA'er er et kommunikationsmiddel - og slet
ikke hvis du er pensionist og ikke har særlig forstand på de dele -
men igen: det er ikke for pensionisterne vi har eksamination - hvis
de ikke mener at de kan klare opgaven, så kan de bare melde fra .
Jeg har deltaget i adskillige eksaminer og mange steder sidder
disse vagter oppe foran på en lang række borde og læser aviser
eller lignende - så meget "vagt" er der nu ikke altid over det.

Jeg har også været eksamensvagt og ved, at man skal sikre sig mod
snyd ved at være i bevægelse under hele seancen - og i hvert fald
ikke læse ugeblade eller aviser.

> [...]
> skriftlige
> eksamener, men kun rapportopgaver eller mundtlige eksamener.

Det er da meget muligt - men computere er kommet for at blive - det
er
mærkværdigt at vi bryster os af at være foregangsland på området,
når vi betjener os af gammeldags eksaminationsform.

---
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 11-09-05 19:15

Arne H. Wilstrup <Nixenbixen@denfaarduej.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg har også været eksamensvagt og ved, at man skal sikre sig mod
> snyd ved at være i bevægelse under hele seancen - og i hvert fald

Det har jeg nu aldrig oplevet. Måske fordi jeg som eksaminand har været
for optaget af opgaverne, og som eksamensvagt som alle de andre gået
fundt i lokalet hele tiden, eller i hvert fald stået og kigget rundt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-09-05 18:24

> Hvor dog?''

Jeg sigter naturligvis til eksamen - engelsk institut tillader kun
computerbrug hvis man er handicappet eller har fået dispensation af
andre grunde - ellers skal man bruge kalkerpapir og i yderste nød
almindelig skrivemaskine.

> [...]
> øvrigt
> er der naturligvis visse ting der ikke kan accepteres, som

Man behøver ikke internetforbindelse for at skrive ud fra en
computer. Det er latterligt og gammeldags at man skal bruge
gennemslagspapir på universitetet og enten skrivemaskine (hvor
købes sådan en i dag?) eller håndskrift.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 11-09-05 19:04

> [...]

> computerbrug hvis man er handicappet eller har fået dispensation af
> andre grunde - ellers skal man bruge kalkerpapir og i yderste nød

Jeg kender systemet - gyseligt.

> Man behøver ikke internetforbindelse for at skrive ud fra en
> computer.

Naturligvis ikke, men så kommer der problemer med at computerne
eventuelt skal bruge samme printer. Så LAN skal være slået til, men
maskinerne sat op så eksaminanderne ikke kan kommunikere. Når man kan
finde ud af det til de skriftlige prøver efter 9. og 10. klasse, så kan
man naturligvis også finde ud af det på det humanistiske fakultet {og på
Handelshøjskolen, hvor jeg også er stødt ind i fænomenet}. Nogle gange
får man på fornemmelsen af visse institutter og fakulteter åndeligt set
stadig lever i gåsefjerpennens tid.

Medmindre eleverne selv skal medbringe hver deres printer, som så må
være tilstuttet lige nøjagtig /deres/ maskine.

> Det er latterligt og gammeldags at man skal bruge gennemslagspapir på
> universitetet og enten skrivemaskine (hvor købes sådan en i dag?) eller
> håndskrift.

Jamen, jeg tror at vi er enige. Men i øvrigt er det jo snart 15 år siden
at jeg afleverede mit speciale, og endnu længere tid siden jeg var oppe
til en skriftlig eksamen.
--
Per Erik Rønne