Gik det nu også så godt under Nyrup....
Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 08-09-05 02:10

Gik det nu også så godt under Nyrup ?
Socialdemokratiet kom til magten den 25. Januar 1993, i de forudgående 10 år
redede Schlütter Danmark fra afgrunden, fik styr på betalingsbalancen og
viste det muligt at skabe overskud på statens finanser. Ved sin fratræden
havde de internationale konjunkturer imidlertid også påvirket Danmark og det
kneb med beskæftigelsen.

Så kom Nyrup til magten, i betragtning af medvind fra en historisk lang
international højkonjunktur af 8 års varighed, må man konkludere det gik
ufattelig ringe.

Den offentlige sektor eksploderede
Den offentlige sektor var fuldt udbygget i begyndelsen af firserne,
økonomerne i finansministeriet er da også enige i at værdien af det
offentlige kapitalapparat (værdien af skoler, vejet etc.) ikke er steget i
værdi siden firserne. Schlütter standsede straks væksten i den offentlige
sektor, men øgede beskæftigelsen hen mod slutningen af perioden.

I de seneste 10 år er udgifterne til offentlig service vokset med 25 %, på
personalefronten er sektoren vokset med 75.000 årsværk svarende til en
stigning på 12 %.

Som Professor i offentlig forvaltning, Jørgen Grønnegaard Christensen siger
det i JP 3. December 2000. "Om vi har en klart bedre offentlig sektor end
for 10 år siden? Det er jeg ikke sikker på. Men den er større".

I USA mindskede Clinton i samme periode antallet af føderalt ansatte med 10
%, excl. Militær, hvilket fik samme Clinton til at sige: "The era of big
government is over", i Danmark gik udviklingen stik modsat.

Produktiviteten faldt i den offentlige sektor
Senest har vi hørt ECB udtale sig om produktiviteten i den offentlige
sektor, hvilket straks har fået de røde økonomer frem i sandalerne, af
uforståelige årsager nærer end ikke de røde vismænd den store bekymring ved
størrelsen af den offentlige sektor. ECB's analyse blev som sådan afvist.
Men men men, tallene fra ECB er så graverende at de til rigelighed antyder
den er rivende gal.

Socialforskningsinstituttet har nyligt undersøgt ældreområdet og konstateret
et overforbrug af ressourcer på 12 %.

OECD har med deres PISA undersøgelse påvist at Danmark har 17
folkeskolelærere hver gang OECD landene har 10 og samtidigt dokumenteret at
danske elever ligger i den tunge ende hvad angår såvel faglige som sociale
kompetencer.

Værst af alt er dog finansministeriets egen analyse af situationen, i Januar
2001 fremlagde Pia Gjellerup en sønderlemmende analyse af
produktivitetsudviklingen i den offentlige sektor (Budgetanalyse 2000/2001),
heraf fremgår produktiviteten i den offentlige sektor faldt med 10 % i 90'erne.
Analysen forsøger i malende toner at fremstille perioden i et positivt skær,
men det er i dyb modstrid med analysens indhold, produktiviteten faldt ! Og
skal vi så ikke lige gøre opmærksom på at produktiviteten i den private
sektor anslås at være steget med ikke under 25 % i samme periode.

Skatterne steg og steg
Skatterne, altså de samlede skatter og afgifter, udgjorde:

1992: 420 mia. (508 mia. i 2001 priser)

2001: 658 mia.

en stigning på 150 mia. i faste priser, svarende til en stigning på små 30 %
!!!!

Hvordan socialdemokraterne kan påstå det svarer til at holde skatterne i ro,
grænser til det løgnagtige og tjener vel mest til at berolige de
indsigtsløse der stemmer på socialdemokratiet.

Hvis man antager socialdemokratiet mener "skattetrykket" i stedet for
skatterne, så har de dog heldigvis indføjet "nogenlunde ro", for også dette
skattetryk steg.

Det traditionelle skattetryk steg i perioden 1992 - 1999 fra 47,3 % til 51,5
% og faldt de sidste år op til valget atter til 49,8 % i 2001. En opgørelsen
over udviklingen i forskellige skattetryk kan findes på www.skm.dk.

At man i skatteteknisk øjemed ensidigt fokuserer på skatternes andel af det
samlede produkt, opgjort efter forskellige metoder, er uheldigt,
skatteborgerne bør forholde sig til både skattetrykket og udviklingen i de
samlede skatter, herved opnås fokus på prisudviklingen i den offentlige
service.

Svag stigning i statens gæld
Traditionelt måler man statens gæld som andel af BNP og så er statens gæld
faldet (hvilket socialdemokratiet ikke er sene til at bryste sig af), men
ser vi på de faktiske tal, så var gælden ultimo 1992 på 540 mia. og ultimo
2001 på 546 mia., altså en svag stigning, korrigerer man for salget af
arvesølvet, primært Tele Danmark, og udviklingen i den sociale pensionsfond,
så er mankoen på ca. 100 mia.

De fleste danskere har en formodning om kraftig gældsafvikling under
socialdemokratiet, men de dårlige resultater i de fem første regeringsår er
tilsyneladende fortrængt i glemsel og man fokuserer primært på perioden
efter 1998, hvor der ganske rigtigt blev afdraget på gælden.

Betragter man perioden som et hele er gældsudviklingen ikke imponerende, 8
års højkonjunktur burde have ført til en betydelig gældsafvikling.

Beskæftigelsen
Hvis man er tilhænger af planøkonomi, så kan der bringes et positivt skær
over socialdemokratiets beskæftigelsespolitik. Som vismændene ganske rigtigt
siger er der ført "aktiv beskæftigelsespolitik", ved ledighed skal den
enkelte aktivers og det betyder i praksis, at en arbejdsløs murer mirakuløst
selv finder et job et par dage inden han skal møde til et kursus i
symaskinesyning. En langt billigere løsning ville være at regulere
dagpengesatsen.

Under socialdemokratiet øgedes beskæftigelsen med 160.000 personer, hvilket
i høj grad kan tilskrives de internationale konjunkturer, i USA blev der
under Clinton skabt 22 mio. jobs og i det lys er beskæftigelsesudviklingen i
Danmark ikke imponerende.

I samme forbindelse er det relevant at nævne arbejdsløsheden, den udviklede
sig gunstigt under socialdemokratiet, men som Professor Peter Nannestad,
Institut for Statskundskab ved Århus Universitet siger i Jyllandsposten 22.
Januar, 2001:

"Man er efterhånden tvunget til at spørge hvad man egentlig kan bruge
arbejdsløshedsstatistikken til. Det er et problem, at en række mennesker,
der reelt er arbejdsløse, ikke længere optræder i statistikken. Der er slet
ikke nogen tvivl om, at man skjuler noget arbejdsløshed ved at flytte om på
tallene".

Det har efterladt et problem til den borgerlige regering der skal
identificere de reelt arbejdsløse og få dem ind på arbejdsmarkedet, hvilket
forståeligt er højt prioriteret for at undgå massiv livslang forsørgelse.

Den ansvarlige fremtid
Danmark står overfor en udfordring med den demografiske udvikling, det har
været synligt de seneste mange år, det er på tide den offentlige sektor
udvikler sig ansvarligt, dvs. fokus på produktivitet og opdæmning for nye
serviceydelser, vi må vænne os til at tiden for overflodsvelfærd er forbi.

I det lys må den socialdemokratiske regering betegnes som uansvarlig, det
var uansvarligt at øge det offentlige forbrug i 90'erne, man burde have
dæmmet op og satset på øget konkurrenceevne og øget beskæftigelse i den
private sektor, have effektiviseret den offentlige sektor og sænket
skatterne så de imødekommer udfordringerne fra globaliseringen.

Den lektie har socialdemokratiet stadig ikke lært, 90'erne går over i
historien som opsvinget der blev soldet bort.

Fra : John Schmitt

Dato : 08-09-05 08:00

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> Gik det nu også så godt under Nyrup ?

>snip en hel masse<

På amerikansk hedder denne manøvre "cherry-picking", man tager alt der taler
i retning af ens sag ud af sammenhængen, udvælger alt der peger i den
ønskede retning, finder alt der taler mod ens modstander og sammenstiller
det hele som hele sandheden.

Ved brug af samme metode kom USA frem til at der var masser af beviser for
at Saddam havde masseødelæggelsesvåben, som kunne ramme europæiske storbyer
med 45 minutters varsel . .
Fakta var at der intet var - hvad man først så efter tusinder af dræbte og
en ulovlig krig senere.

Thorkild, du er hermed officielt godkendt som spindoktor for Cepos, til
lykke!

JS

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 08-09-05 09:29

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message

> [...]
> den ønskede retning, finder alt der taler mod ens modstander og
> sammenstiller det hele som hele sandheden.

På dansk hedder det vel blot fakta. Man kommer ikke uden om at Nyrup gjorde
det dårligt.

> [...]
> storbyer med 45 minutters varsel . .
> Fakta var at der intet var - hvad man først så efter tusinder af dræbte og

Du er ved at være meget langt ud John, synd for dig.

> Thorkild, du er hermed officielt godkendt som spindoktor for Cepos, til
> lykke!

Næ, jeg kan såmænd bare fremstille fakta som de er.

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 08-09-05 09:39

Hello, Thorkild!
You wrote on Thu, 8 Sep 2005 10:29:18 +0200:

TP> "John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message
??>>
> [...]
??>>
TP> På dansk hedder det vel blot fakta. Man kommer ikke uden om at Nyrup

Nyrup skred i efterlønnen - ikke økonomien.

> [...]
??>>
TP> Du er ved at være meget langt ud John, synd for dig.

Siger bare sandheden.

??>> Thorkild, du er hermed officielt godkendt som spindoktor for Cepos,
??>> til lykke!
??>>
TP> Næ, jeg kan såmænd bare fremstille fakta som de er.

Cherry-picking - utroværdigt.

With best regards, John Schmitt. E-mail: John Schmitt@webpost.nl

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 08-09-05 09:44

> ??>>
>
> Nyrup skred i efterlønnen - ikke økonomien.

Nyrup skred netop i økonomien, hvorfor han blev bedømt dårligt af 40
økonomer i daværende "Børsens nyhedsmagasin".

> Siger bare sandheden.

Nej John, du er ved at afsløre du er tom, du har reelt ikke noget at byde
på. De floskler du normalt bruger i de kredse du omgås virker ikke i denne
gruppe fordi vi kender til politik og økonomi.

> Cherry-picking - utroværdigt.

Det har absolut intet med Cherry-picking at gøre, faktisk kommer mit indlæg
ganske godt rundt i Nyrups politik på de områder der virkelig tæller. At du
har lært et nyt ord du ikke har kørekort til, står for din egen regning.

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 08-09-05 10:36

> [...]
> indlæg ganske godt rundt i Nyrups politik på de områder der virkelig
> tæller. At du har lært et nyt ord du ikke har kørekort til, står for din

Fortsæt du bare dit Cepos-spin, du taler bare sort.

JS

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 08-09-05 12:48

> Fortsæt du bare dit Cepos-spin, du taler bare sort.

Du virker efterhånden meget dum John. Bliv bare ved, jeg ved der ikke er ret
meget mellem ørerne og vil sætte dig på plads i dette forum.

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 08-09-05 13:43

> "John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message

> Du virker efterhånden meget dum John. Bliv bare ved, jeg ved der ikke er
> ret meget mellem ørerne og vil sætte dig på plads i dette forum.

Ikke for ingenting at du kalder dig Superthorkild "sætte mig på plads" - Ha
tror du også at du kan flytte bjerge, standse eksprestog, ligesom Supermand?
Du er bare en selvhævdende sortseer, der ikke har noget at komme med, som
ikke står på Cepos hjemmeside.

JS

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 08-09-05 16:31

> [...]
> Supermand?
> Du er bare en selvhævdende sortseer, der ikke har noget at komme med, som

Næ, jeg er såmænd blot blevet klar over John Schmidt er et fjols, du er helt
tom.

Derfor skal jeg gerne sætte dig på plads.

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 08-09-05 16:54

> "John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message

> Derfor skal jeg gerne sætte dig på plads.
>
> Thorkild

Oprullede ærmer og klar til kamp?
Blaaahh - du er da lidt skør.

JS

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 08-09-05 16:58

> Oprullede ærmer og klar til kamp?
> Blaaahh - du er da lidt skør.

Næ John, din attitude er fra at gøre min indlæg til spin, så CEPOS efter
munden, så afvisende uden argument.

Du virker efterhånden så dum jeg gerne sætter dig på plads i enhver
diskussion.

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 08-09-05 18:03

Hello, Thorkild!
You wrote on Thu, 8 Sep 2005 17:58:16 +0200:

??>>> Derfor skal jeg gerne sætte dig på plads.
??>>>
??>>> Thorkild
??>>
> [...]
??>> Blaaahh - du er da lidt skør.

TP> Næ John, din attitude er fra at gøre min indlæg til spin, så CEPOS
TP> efter munden, så afvisende uden argument.

Brixtofteretorik igen - hvor tit har man ikke hørt, at han har sat Tilsynet
på plads, banket Svend Auken, vinder slaget i retten, osv, osv . . .

Du overbeviser ingen - din formuleringsevne skrider også nu (min indlæg, så
CEPS efter munden)
Prøv at tage en slapper, du bliver for ophidset.

JS

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 08-09-05 18:07

> enhver
>
> Brixtofteretorik igen - hvor tit har man ikke hørt, at han har sat
> Tilsynet på plads, banket Svend Auken, vinder slaget i retten, osv, osv .
> . .

Jeg diskuterer ikke Brixtofte, jeg diskuterer mine egen meninger. Nu er du
efterhånden sunket så dybt man må have medlidenhed med dig.

> Du overbeviser ingen - din formuleringsevne skrider også nu (min indlæg,
> så CEPS efter munden)
> Prøv at tage en slapper, du bliver for ophidset.

Jeg overbeviser såmænd mange, men når man har med en tåbe af din dimension
at gøre er det svært at starte en dialog. Mage til fjols skal man lede længe
efter, du lever kun på egen selvhøjtidelighed.

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 08-09-05 19:22

> [...]
> at gøre er det svært at starte en dialog. Mage til fjols skal man lede
> længe efter, du lever kun på egen selvhøjtidelighed.

Sankker du nu med dig selv i spejlet igen - tænd lyset, så ser det ikke så
sort ud.

JS

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 08-09-05 19:31

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message

> Sankker du nu med dig selv i spejlet igen - tænd lyset, så ser det ikke så
> sort ud.

Endnu et fantastisk indlæg fra John Schmidt.

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 09-09-05 00:05

Hello, Thorkild!
You wrote on Thu, 8 Sep 2005 20:30:37 +0200:

??>> Sankker du nu med dig selv i spejlet igen - tænd lyset, så ser det
??>> ikke så sort ud.

TP> Endnu et fantastisk indlæg fra John Schmidt.

Endnu et argumentløst indlæg fra Superthorkild - >LOL

With best regards, John Schmitt. E-mail: John Schmitt@webpost.nl

Fra : Egon Stich

Dato : 08-09-05 20:54

> [...]
længe
> efter, du lever kun på egen selvhøjtidelighed.

Er der nogen til stede i denne gruppe, som du har "overbevist"?
Om andet, end at du er en citatfuskende cherry-picker?
Kan du hanvise til eet eneste indlæg, hvor en opponent har sagt:
"Thorkild, du har overbevist mig?"

Egon.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 09-09-05 00:18

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> [...]
> Om andet, end at du er en citatfuskende cherry-picker?
> Kan du hanvise til eet eneste indlæg, hvor en opponent har sagt:

Har du ?

Thorkild

Fra : TBC

Dato : 09-09-05 09:30

> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> Har du ?

Det interessante er vel om han selvtilfreds har fremsat en sådan påstand.
Det er jo kun i det tilfælde at en påstand er blevet fremsat, at det er
relevant at kunne underbygge den.

TBC

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 09-09-05 10:41

"TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det interessante er vel om han selvtilfreds har fremsat en sådan påstand.
> Det er jo kun i det tilfælde at en påstand er blevet fremsat, at det er

Har du ?

Thorkild

Fra : TBC

Dato : 09-09-05 17:40

> Har du ?

Nej, jeg har aldrig fremsat en sådan selvtilfreds påstand, men det har du.

TBC

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 09-09-05 18:40

> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en
> meddelelse news:432158df$0$18640$14726298@news.sunsite.dk...

> Nej, jeg har aldrig fremsat en sådan selvtilfreds påstand, men det har du.

Det skal jeg da ikke benægte, men er du sød lige at vise hvor ?

Thorkild

Fra : TBC

Dato : 09-09-05 19:21

> "TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message

> Det skal jeg da ikke benægte, men er du sød lige at vise hvor ?

Her i tråden. Du kan vel med 'dine store evner', selv magte at følge med i
en tråd du selv deltager i?

I news:43206fcc$0$18647$14726298@news.sunsite.dk påstår du "Jeg overbeviser
såmænd mange", i forlængelse af en debat hvor du hovmodigt erklærer at du
'gerne sætter dine meddebattører på plads'

Dertil lyder udfordringen til dig så om der er nogen til stede i denne
gruppe, som du har "overbevist", og om du kan henvise til eet eneste indlæg,
hvor en opponent har sagt: "Thorkild, du har overbevist mig?"

Det er dig der selvfed fremsætter påstande om at "overbevise mange", at du
evner og endog gerne "sætter folk på plads", hvorfor det er dig der relevant
udfordres til at stå til ansvar for at underbygge sådanne påstande. Der er
ikke er noget reelt kald til at John, Egon, jeg selv eller så mange andre
skulle underbygge sådanne selvhøjtidelige påstande. For der er intet
relevant i at vi skulle underbygge påstande vi ikke har fremsat, mens det er
relevant for dig at stå til ansvar for dine egne narcissistiske udsagn, og
at underbygge dine selvhævdende påstande.

TBC

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 12-09-05 07:24

> [...]
> fremsat, mens det er relevant for dig at stå til ansvar for dine egne
> narcissistiske udsagn, og at underbygge dine selvhævdende påstande.

Jeg tror du vil finde en vis sammenhæng mellem min harme og de mennesker der
fornægter et logisk argument.

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 12-09-05 08:41

> "TBC" <-sutmin@2night.dk> wrote in message

> Jeg tror du vil finde en vis sammenhæng mellem min harme og de mennesker
> der fornægter et logisk argument.

Det eneste vi fornemmer er en vis sammenhæng mellem din harme og det faktum,
at du synes at du betaler for meget i skat - men det er der jo en vis logik
i, når man er "minimalstatsfortaler"!

JS

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 12-09-05 08:43

> [...]

> faktum, at du synes at du betaler for meget i skat - men det er der jo en
> vis logik i, når man er "minimalstatsfortaler"!

Nå, kortsluttede det i din hjerne.

Selv med en maksimalstat kunne man sænke marginalskatten fra 63 % til 43 %,
den skat skyldes kun misundelse i socialdemokraters hoveder.

Thorkild

Fra : John Schmitt

Dato : 12-09-05 09:35

> Nå, kortsluttede det i din hjerne.

Jeg tror at gnisterne føg i den ende . . .

> Selv med en maksimalstat kunne man sænke marginalskatten fra 63 % til 43
> %, den skat skyldes kun misundelse i socialdemokraters hoveder.

Det er Fogh der har roret - lidt søgt at skyde skylden på S.

JS

Fra : N/A

Dato : 12-09-05 11:13

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 12-09-05 11:13

> [...]
>
> Jeg tror at gnisterne føg i den ende . . .

> Det er Fogh der har roret - lidt søgt at skyde skylden på S.

Jeg skyder skylden på socialdemokraterne - Fogh er socialdemokrat.

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 09-09-05 18:51

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> Har du ?
>
> Thorkild

Exempel på een, du har "overbevist"?
Nej da... troede du det?

Egon

Fra : TBC

Dato : 08-09-05 18:01

> [...]
>
> Du virker efterhånden meget dum John. Bliv bare ved, jeg ved der ikke er
> ret meget mellem ørerne og vil sætte dig på plads i dette forum.

Du må da i hvertfald betragte folk som uendeligt dumme og naive, hvis du
ikke tror at vi er i stand til at gennemskue at du ikke ligefrem udvælger
dine fakta tilfældigt.

I øvrigt ville det klæde dig at du ikke fremstod så nedladende og
narcissistisk som tilfældet er. Det bidrager kun til at skade kun dit eget
image.

TBC

Fra : Martin K

Dato : 08-09-05 14:25

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in message

> Den offentlige sektor eksploderede

Socialdemokraterne ved jo, at offentligt ansatte stemmer socialdemokratisk
fordi de ved, at dermed er deres job sikret, da socialdemokraterne aldrig
skærer ned i den offentlige sektor, men i stedet udvider den. Dermed sikrer
socialdemokraterne sig en masse dejlige socialdemokratiske stemmer ved at
udvide den offentlige sektor. Bare ærgeligt for os andre, der skal betale
for det.

Fra : Pjensen73

Dato : 08-09-05 18:29

Thorkild Poulsen skrev: