Der er dele af den centrale velfærd - for ~
Fra : Morfar i det Jyske

Dato : 06-09-05 22:23

Mandag kom Socialdemokraterne med partiets forslag til finansloven for
2006.
Og i dag var så dagen, hvor folketingsmedlemmerne duellerede i salen i
forbindelse med førstebehandlingen af næste års budget.

Finansordfører Henrik Sass Larsen var ikke i tvivl om hvor fremtidens
udfordringer ligger.

- Der er dele af den centrale velfærd - for eksempel sundhed,
børnepasning,
ældrepleje, sygehuse og folkeskole - som er utilstrækkelig, hvor der er
behov for et løft. Der mangler investeringer til at sikre Danmark det
bedst
mulige afsæt i globaliseringens barske fremtid - navnlig indenfor
forskning
og uddannelse.

Men ikke mindst mangler der initiativer til at satse, investere og samle,
for alle dem, som ikke nåede med på det sidste opsving, og som i dag er
sat
udenfor arbejdsfællesskabet og uddannelsesfællesskabet Danmark. Her er der
behov for initiativer - her der behov for et nyt projekt, slog han fast i
sin ordførertale.

Partiets nye projekt bygger på socialdemokratisk hjerteblod. Solidariteten
skal i centrum i velfærdspolitikken.

- Vi vil bede de danskere, som har det godt økonomisk - som har job, og
som
har uddannelse - om at lukke arbejdspladserne op og give plads og mulighed
for dem, som i dag står udenfor. Vi vil bede om solidaritet og tolerance
overfor dem, som måske som udgangspunkt ikke har de fornødne
kvalifikationer. Overfor dem, som ikke har klaret sig så godt på livets
glade landevej. Overfor dem, som har anden etnisk baggrund, sagde Henrik
Sass Larsen.

Et vigtigt mål for Socialdemokraterne er at få de svage medborgere med,
samt
at sikre en mere rimelig indkomstfordeling mellem danskerne, mener
finansordføreren.

- En gruppe, der ikke kom med i første opsving, er førtidspensionisterne

den gamle ordning. At der i dag eksisterer urimelige store forskelle i
indkomst inden for gruppen af førtidspensionister er selvfølgelig
uacceptabelt. Tiden er nu inde til at rette op på den skævhed.

Vi foreslår, at dem, der er på den gamle ordning, bliver økonomisk
ligestillede med dem, som er på den nye ordning. For 140.000
førtidspensionister betyder det i gennemsnit at de får omkring 10.000 kr.
mere om året. For 44.000 andre førtidspensionister betyder det i
gennemsnit
36.000 kr. mere om året. Vi håber, at Folketingets partier vil bakke op om
forslaget.

Henrik Sass Larsen fremhævede også andre områder, der har brug for et løft
de kommende år.

-Læs hele Henrik Sass Larsens ordførertale her:
http://socialdemokraterne.dk/default.aspx?func=article.view&id=107795

--
Hej fra Børge Højlund Jensen.
Min hjemmeside

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 08-09-05 02:06

"Morfar i det Jyske" <b-h-j@oncable.dk> wrote in message

Har snippet det hele, mage til bavl skal man lede længe efter. MEN det
bekræfter at socialdemokratiet vil bruge penge, dine penge.

Indholdet er dog gylle fra ende til anden, socialdemokratiet har ingen
troværdighed når det gælder ord til handling.

Thorkild

Fra : Pjensen73

Dato : 08-09-05 18:13

Thorkild Poulsen skrev:

> [...]
>
> Indholdet er dog gylle fra ende til anden, socialdemokratiet har ingen
> troværdighed når det gælder ord til handling.

Nej. Her må jeg for en gangs skyld give dig ret. Dengang de havde magten
blev hele den danske velfærdstat forringet.

Fra : Jesper

Dato : 11-09-05 00:16

Sosserne gør det de er bedst til: At dele ud til højre og venstre og
fede den offentlige sektor op i en grad så den bliver helt uformelig!

Fra : John Schmitt

Dato : 11-09-05 10:05

> Sosserne gør det de er bedst til: At dele ud til højre og venstre og
> fede den offentlige sektor op i en grad så den bliver helt uformelig!

Øhh - har Fogh ikke lige pralet med at der er flere offentlige ansatte end
under Nyrup?

JS

Fra : Jesper

Dato : 11-09-05 15:08

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote:

> Øhh - har Fogh ikke lige pralet med at der er flere offentlige ansatte end
> under Nyrup?
>
> JS

Kig lige på vækstraten i det offentlige under Fogh sammenlignet med
Nyrup og kig på skatterne vi betaler. Sosserne kæmper imod et skattestop
med næb og klør. Hvorfor? Fordi så kan det offentlige ikke vokse så
stærkt.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 11-09-05 15:49

"John Schmitt" <John Schmitt@webpost.nl> wrote in message

> Øhh - har Fogh ikke lige pralet med at der er flere offentlige ansatte end
> under Nyrup?

Beskæmmende.

Thorkild