Fra dk.politik. trafik
Fra : Henri Gath

Dato : 06-09-05 22:01

Jeg hørte lige i radioen i morges, at Tryg forsikring overvejede forhøjede
forsikringspræmier, for folk der havde klip i kørekortet!
Det fik mig til at tænke på, endnu engang, at den nye lov da er total ude af
proportioner. Fra forsikringsselskabets synspunkt er det vel egentlig meget
klart, at folk der begår grove trafikforseelser ikke er kunder der er værd
at samle på, men det får mig igen til at tænke på hvilke glidebane det er,
at hyklere og lobbyister har hjulpet regeringen med at skrue sammen!
Grove trafikforseelser, ja det er da fint nok, men definitionen på "grov" er
IMO helt ude i hampen, hvis folk skal til at betale mere i forsikring, fordi
de er blevet taget i at køre 52 km/t, i et af de efterhånden mange steder
hvor der er 40, betale mere fordi de har kørt 65 km/t på en eller anden øde
4-sporet boulevard i en forstad om natten, eller betale mere fordi man har
sluppet speederen og at ved at rulle ned på 50 når man kører ind i en
byzone, men ikke lige nåede PRÆCIS hvor skiltet stod. - Det er da
flueknepperi som man aldrig før i tiden har koncentreret sig om, men nu skal
man gå fra hus og hjem hvis det sker.
Jeg føler også at hele det ellers grundlovssikret retssystem med, at det er
dommere der tager stilling til skyld i landet er ved at forsvinde totalt,
når man kan fastsætte en grænse hvor man bare automatisk bliver kendt
skyldig i at have kørt uforsvarligt - det KAN man altså ikke sige, om en
generel grænse der bliver overskredet.
Endelig undrer det mig, hvis de oplysninger om kørekortet overhovedet kan
komme i forsikringsselskabernes hænder, men det klares vel let, med en lille
lovændring forslået af Rådet For Større Færdselssikkerhed?

Fra : Egon Stich

Dato : 07-09-05 00:38

"Henri Gath" <gath@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg hørte lige i radioen i morges, at Tryg forsikring overvejede forhøjede
> forsikringspræmier, for folk der havde klip i kørekortet!

der er forklaringen.
Systemet er "opfundet" som belønning for forsikringsbrancens valgstøtte til
de borgerlige .-))

MVH
Egon